Cooler Master CM Stacker CM Stacker ATX / BTX Review

bogoboy 13 juli 2008, 1.647 views

Cooler Master CM Stacker CM Stacker ATX / BTX

Pluspunten

• Groot
  • Makkelijk om in te bouwen (behalve diskdrive)
  • Voorkant makkelijk mooier te maken met displays door enorme ruimte.
  • Zeer goede koeling
  • Degelijke materialen gebruikt.
  • Na 2,5 jaar nog zonder problemen dus van goede kwaliteit
  • Tijdelijke zeer goede prijs...zie onderaan review!

Minpunten

• Inbouwen van diskdrive kan lastig zijn.
  • altijd stoffig

Er zijn al veel reviews geschreven over de CM STACKER STC-T01 dus tijd voor nog maar een review al kan ik er misschien niet veel aan toe voegen.

Wel heb ik deze kast al 2,5 jaar en inmiddels mijn 3e systeem er in zitten.

Toen ik de Stacker 2,5 jaar geleden kocht betaalde ik ¤155,- voor de kast, toen was dat bedrag hoog naar mijn idee, maar nu ik mijn derde systeem er in heb gebouwd ben ik toch van mening dat het de goede prijs is geweest gezien het inbouwgemak en de superdegelijkheid van deze kast als zijn er ook een paar nadelen. Ook voor vrienden heb ik al twee keer een Stacker mogen inbouwen en misschien binnenkort ook voor mijn zwager, als de kast leverbaar is...maar dat komt wel goed denk ik...

Update:

Ik heb vandaag, 11 februari 08, weer een nieuwe stacker mogen inbouwen. Ook dit keer weer zonder problemen en hij is weer helemaal compleet met alles er op en er aan geleverd. Ik verwacht dan binnenkort ook een review van mijn zwager.
Hij had een grote pc kast maar hoge temperaturen. Hdd temperaturen van 50 graden tot 65 graden en cpu tussen 45 en 65 graden.
Zijn videokaart zat rond de 60 graden (idle) en dat is een EN8600GT OC Gear.
Met de nieuwe Stacker zijn de temperaturen aanzienlijk gedaald. HDD temperaturen van 25 tot 35 graden, CPU 25 graden en Videokaart rond de 40 graden.
Dit bewijst maar weer hoe goed de koeling is van deze kast.
Ook hij is verbaast over de enorme ruimte in de kast en de mogelijkheid om de bekabeling netjes te organiseren en is er zeer content mee.
Dus weer een tevreden gebruiker van de CM STACKER!

De reden waarom ik destijds de Stacker heb aangeschaft, is dat ik een systeem met Watercooling had. Door aanschaf van een X800XL videokaart, die voor mijn doen flink groot was, paste de Radiator niet meer in mijn "normale" LIAN LI kastje en zocht toen wat groters en na goed rondkijken kwam ik uit bij de Stacker. Hier heb ik geen spijt van gehad.
Algemene beoordeling van de kast: bijna perfect dus zeer goed!

Bouwkwaliteit en afwerking:
Gezien mijn persoonlijke ervaring met deze kast en ook bij vrienden, kan ik wel zeggen dat de kast vrij makkelijk is in te bouwen en het een degelijk en mooi geheel is. Kras gevoelig is de kast wel, dus zuinig op zijn...
De bekabeling is soms wat aan de korte kant, maar dit ligt mede aan het moederbord en type videokaart, dit kun je wel oplossen door het frontpaneel met USB/Firewire/Mic/Phone/Reset en Aan/Uitschakelaar lager te plaatsen.
De schakelaars hebben in 2,5 jaar nog nooit een probleem gegeven dus zijn wel degelijk. Ook zit er een schakelaar in die het systeem uitschakeld wanneer je één van de zijpanelen loshaald, deze heb ik één keer aangesloten gehad maar was voor mij niet handig dus is nu niet aangesloten. Misschien voor een bedrijfsmatige functie wel makkelijk maar ik kan er geen toepassing voor bedenken.
Wel heb ik de gaatjes achterin de zijpanelen (om schroeven in te doen om het paneel vast te zetten) op-geboord. Dat maakt het een stuk gemakkelijker bij het open en dicht maken van de kast. Het past allemaal wel goed maar vooral 's avonds heb ik er wel eens mee zitten klooien om die schroeven er in te krijgen.

Het inbouwen van de diskdrive is zeer onhandig en dat is dan ook het enige grote nadeel van de stacker voor mij. Maar ja, een diskdrive...dat ziet er toch niet uit...dus beter weglaten en een externe kopen. De externe in de kast leggen en pakken als je hem nodig hebt...(persoonlijke mening...)

De grote, zeg maar gerust flink formaat, levert soms nog wel eens problemen op. Als je een display voorop wilt hebben loop je de kans dat bijgeleverde bekabeling te kort is. Bij de EN8600GT OC Gear zat een display en uiteraard was de kabel zo'n 10 cm te kort... Toch kun je dit niet als minpunt aangeven omdat je de Stacker juist koopt om zijn formaat...

De CM stacker is van hoogwaardige kwaliteit en keurig afgewerkt.

Koelingmogelijkheden:
Zoals ik bovenin al omschreef, kocht ik de kast ivm watercooling. Nu inmiddels bij mijn nieuwste systeem niet meer... maar mogelijkheden genoeg en ook standaard zitten er al 3 fans bijgeleverd.
Kun je voorin en achterin met gemak 120mm fans inbouwen, in één zijpaneel ook een 80mm fan maar als je het kunstof rack uit het zijpaneel haalt kun je zelfs een 300mm fan plaatsen.
Een radiator voor een 120mm fan kun je makkelijk kwijt en heb je een grote radiator met bijvoorbeeld drie 120mm fans in de lengte, dan kun je deze op de bodem kwijt.
Doordat de kast niet alleen diep maar ook breed is (22,5 cm), kun je ook een grote CPU koeler plaatsen, ik heb de Skythe Ninja en daar is ruimte genoeg voor...
Ook is er nog een radiatorfan te bestellen die in de kast geplaatst kan worden.
Wil je weten wat voor fan dat is, ga gerust eens naar de site van Coolermaster.

Over de koelingmogelijkheden bij deze kast dus niets te klagen...zeer goed!

Vormgeving:
Dit is een echte kwestie van smaak. De één zal hem prachtig vinden en de ander zal het een lelijk ding vinden...
Mijn persoonlijke mening is dat het de mooiste en meest praktisch "grote" kast is. Dus ook zeer goed.

Installatiegemak:
Bij uitpakken van de enorme doos en het openschroeven van de kast, schrik je van wat er allemaal bij geleverd is. Als je rustig kijkt wat de bedoeling is, dan is de kast vrij makkelijk in te bouwen op de diskdrive na...dit is een kwestie van geluk hebben...
Mijn advies: haal niet het paneel waar het moederbord op komt uit de kast want dat kost je een zee van tijd. Een stuk of 20 schroeven moet je dan demonteren terwijl je dan het moederbord al lang geplaatst kunt hebben...vergeet niet het achterpaneeltje...als je daar later achterkomt, dan kost dat ook veel tijd...heb ik misschien wel eens gehad... 8)7
Haal wel de metalen plaatjes uit de voorkant van het bijgeleverde Hardeschijfrekje. Anders is de koeling minder en er blijft sneller stof of de harde schijf liggen.
Met de mooie baypaneeltjes kun je wel eens ruzie hebben, soms zijn ze wat lastig bereikbaar en dan is het erg rottig om de paneeltjes er uit te krijgen. Dus bouw eerst alles in, test je systeem en plaats dan de paneeltjes. Kan een hoop stress schelen.
Wat ideaal is, is dat je niet één van de drives aan de kast hoeft te schroeven. Wel moeten de harde schijven in het speciale rekje worden geschroeft maat door de kunstof klepjes kun je het rekje en DVD spelers zo vastklikken.
Voor de zaken die wel vastgeschroefd moeten worden, zitten er méér dan genoeg schroeven bij geleverd. Ook zitten er wieltje bij en een kabel om een tweede voeding te plaatsen.
Waar je de voeding wilt plaatsen is persoonlijk, onderin of bovenin. Ik plaats hem altijd boven omdat warmte stijgt...
Het is wel handig om de bedrading zo "dun" mogelijk door de kast te laten lopen. Dus met bijvoorbeeld tieribs aan de zijkanten in de kast vastzetten, zodat de luchtstroom optimaal blijft in de kast.
Plaats je het standaard frontpaneel met de aan/uit schakelaar onderin, dan heb je deze kabelzee (alle aansluitingen zoals schakelaars van aan/uit, reset, leds, usb enz...) onderin liggen en niet door de kast heen.

Het installatie gemak is niet altijd even handig, maar als ik het vergelijk met alle kastjes die ik tot nu toe heb ingebouwd, dan is het toch zeer goed!

Modbaarheid:
Er zijn andere zijpanelen te bestellen voor de kast, er is ruimte genoeg aan de voorkant om schermpjes of paneeltjes te plaatsen dus dit zit wel goed.
Ik heb meerdere panelen gehad en de kast is hier zeer geschikt voor ook omdat je deze laag of hoog kunt plaatsen door de 12 bays aan de voorkant.
De modbaarheid is dus super.

Zoals boven beschreven is de prijs voor deze kast nooit te hoog geweest. Het is maar net wat je wilt uitgeven. Toch is deze kast van een zodanige kwaliteit dat hij voor mij iedere cent waard is geweest. Een pluim voor CoolerMaster!

Heb jij ook een Cooler Master CM Stacker CM Stacker ATX / BTX?

Ik ben het helemaal met je eens: prima kast en z'n geld meer dan waard.
Hij doet bij mij dienst als server: FTP, media, opslag, backup en downloaden van torrents en nieuwsgroepen. Dat betekent veel harde schijven, voor mij dan ook dé reden om juist deze kast te kopen. Er zitten er nu 7 in en er is nog plek genoeg voor verdere uitbreiding. Bij zo'n hoge kast moet je er wel even goed op letten dat je HD-kabels lang genoeg zijn in combinatie met de plaats van de aansluitingen op het moederbord.

Bij mij willen de baypaneeltjes nog wel eens naar binnen schieten bij verplaatsen van de kast (FTP-server tijdens LANParty). Dat is het lastig om de paneeltjes weer mooi recht onder elkaar te krijgen.

Bij mijn kast zat één van de gaatjes in een zijpaneel net niet goed t.o.v. het frame geboord, zodat ik een thumbscrew niet lekker vast kon zetten. Ik heb dat zelf maar met wat dremelen verholpen, maar netjes vond ik het niet.

Kleine probleempjes vergeleken met het enorme gemak dat je met deze kast hebt.
Aanrader!
Ik moet zeggen dat het niet de ideale kast lijkt voor LAN party's gezien het formaat, maar ja, als je de kast gewoon in een kamer laat staan en hem niet steeds hoeft op te tillen (want verschuiven kan natuurlijk gewoon met de wieltjes), dan druk je de paneeltjes niet naar binnen.
Inderdaad, als het je overkomt, en het is het paneeltje wat toevallig voor de Hardeschijf bay zit, dan heb je een probleem...want dan is het rottig om het paneeltje terug te kunnen drukken...

Wat de kabels betreft, dit heb ik gelijk in de review gezet, soms moet je kabels solderen vanwege de korte standaard lengtes...
Ik ook heb deze kast, en ik ben er ook erg tevreden over. Ik heb echter maar 1 nadeel tot nu toe, namelijk dat mijn zijpanelen wel eens willen gaan trillen waardoor je zo'n irritant geluidje krijgt. Een tikje ertegen helpt dan wel maar toch.

Op het moment heb ik die 2 thumbscrews van ieder paneel aan de achterkant met een schroevedraaier hard vastgedraaid, en ik heb daarna nooit meer iets van geluid van mijn panelen gehoord. Het lijkt mij toch omdat ze adverteren met termen als "tool free assembly" dat het niet echt de bedoeling is om die schroeven met wat kracht vast te zetten. Misschien heeft iemand een andere oplossing tegen dit vibreren?
Ik ben het helemaal met GeeBee eens. De kast is niet de oorzaak van de trilling... Er zijn pakketjes te bestellen om het systeem stil te krijgen, (zie www.alternate.nl bij Sharkoon Silencer Kit ). Misschien los je daarmee de trillingen wel op die het gerammel veroorzaken. Je zou kunnen beginnen met de fans, daarna de harde schijven, niet te gelijk maar stuk voor stuk zodat je er achter komt welk component het veroorzaakt. Is het de CPU cooler, dan misschien deze vervangen, dit geldt ook voor de koeler van de videokaart...

Misschien is dit een oplossing.
Veel succes!
Hangt er vanaf waar het trillen vandaan komt. Het trillen van een zijpaneel is een gevolg van trillingen elders: harde schijven, koelers (processor, videokaart, voeding, ...), etc. Als je daar achter kunt komen heb je de bron te pakken. Altijd beter dan symptoombestrijding :)
Ik heb deze kast ook al een hele tijd, en ook voor anderen aangeraden/gebouwd. Het is echt ideaal met de ruimte die je hebt en ik zal niet snel een nieuwe kast kopen ook al heb ik deze al bijna 4 jaar. Toch heb ik nog een paar kleine minpuntjes om toe te voegen aan jou lijstje.

- Harddisks zijn niet 1-2-3 te plaatsen/verwijderen. (Ik heb er een hekel aan om me pc uit te hebben staan, en dan is het irritant om eerst die stofvangers weg te halen, allebei de zijpanelen eraf moeten om de 4in3 los te maken, fan loskoppelen en vervolgens de 4in3 nog te moeten demonteren. En dan weer het omgekeerde proces om het in te bouwen)
- Fan bovenin is onhandig bevestigd. Paar weken terug ging de fan hierin een beetje geluid maken, dus die moest vervangen. Uiteraard ga ik hier de pc niet voor uitschakelen en ook niet op zn kant leggen. Loshalen van dat ijzeren houdertje viel nog wel mee, maar onderste boven weer terug weten te krijgen met die schroefjes was een kl*te werk. Had die schroefjes maar lekker aan de buitenkant gemaakt.
- Crossflow fan wordt een stofbal na een tijdje en is niet echt schoon te maken. Wat volgens mij nog het beste werkt is met een grote verfkwast erin gaan en em dan nog op de laagste stand te laten draaien.

Over jou diskette drive, wie gebruikt dat nou nog :P Ik heb al heel lang dat watt metertje erin gezet dat je bij een CM voeding krijgt (Zo te zien heb je dezelfde).
Ik zal even reageren op hetgeen je aanvult:

- Mijn harde schijf haal ik niet vaak uit de kast. In vergelijking met andere kasten die ik heb gehad en die ik voor anderen heb ingebouwd, vind ik het wel meevallen. Daarbij spuit ik met lucht (compressed air) uit een spuitbus in combinatie met de stofzuiger zo alle beetjes stof er uit. Dit doe ik één keer in de maand dus erg stoffig wordt het niet.
- De fan bovenin heb ik nog nooit als een probleem gezien. Om een fan te vervangen zet ik altijd de computer uit en leg ik hem op zijn zijde zodat je er beter bij kunt. Omdat ik de bedrading redelijk goed georganiseerd heb kan ik er wel goed bij. Gelukkig zitten de schroeven niet aan de buitenkant, dat zou lelijk zijn. Het is dus een persoonlijk verhaal.
-Wat de Crossflow fan betreft, in iedere kast heb je dit probleem. Inderdaad met een kwast in combinatie met lucht uit een spuitbus en de stofzuiger is hij redelijk schoon te houden. Ieder jaar haal ik de fans een keer uit de kast en maak ik alles goed schoon. Maar ja, dit was bij andere kastjes ook zo dus ligt niet aan de CM STACKER.

Het metertje van de voeding is meer voor de sier, een goede tester (tussen stopcontact en voeding) is betrouwbaarder dan dit metertje, maar het staat wel leuk...

Bedankt voor je reactie!
Ja het is nogal persoonlijk hoe je daar mee om gaat. Ik ben meer een stabiliteitsfreak en mijn pc gaat zeker niet meer dan eens per jaar uit en dan hooguit een half uurtje. Rebooten is ook uit den boze :*)

Ik draai dan ook linux en alles is hotplug enabled: sata, ide (ahci) en pci. pci-e 1x werkt wel met hotplug, maar de graka op pci-e 16x komt niet terug na een hotplug :( Het is nog even sparen voor een SPARC station waar ook ram en cpu's hotplugable zijn :Y)

Ik zou geen probleem hebben met de schroefjes aan de buitenkant, als het gewoon van die platte schroeven zijn die helemaal verdwijnen als ze goed zijn aangedraait. Nu zit je ook met van die rare zeshoekige vakjes waar de bevestiging mee is gedaan.

En ja dat metertje is meer voor de sier, het zou me voor mijn eigen werkstation niets uit kunnen maken of die iets meer stroom trekt.
Goede survey :),
Ik heb de kast zelf ook ongeveer één jaar en ben er ook tevreden mee..

Mijn kleine puntjes van kritiek zijn:

- Het achterlijke PSU "kooitje" , waarom in godsnaam zon ding erin zetten die dan ook nog eens zeer lastig te verwijderen is... (zit met popnagels vast ).

- Het moeilijk vervangen van een HDD zoals door meerderen genoemd.

- Het losschroeven van 20 + schroefjes om de Mobo tray los te kunnen halen... hadden ze hier niet wat anders voor kunnen verzinnen?

Maja al met al echt een degelijke topkast!
Voor degene die 10 x per week hun harddisk verplaatsen is het een sh.tkast.

Voor degene die hem als rollator gebruiken om zich door het huis te begeven is het een sh.tkast.

Voor degene die rammeltjes constateren door het slecht monteren van de hardware is het een sh.tkast.

Maar voor degene die hem normaal gebruiken en alles goed monteren is het een wereldkast !!!

Ik heb er 3 in mijn computerkamer draaien en heb er geen problemen mee.

groetjes Michel