Samsung SpinPoint T166 HD501LJ, 500GB Review

tHe_BiNk 9 februari 2008, 1.444 views

Samsung SpinPoint T166 HD501LJ, 500GB

Pluspunten

• Was prijs/prestatie ratio

Minpunten

• Matig prestaties random lees/schrijf acties

Algemene beoordeling

De prijs/prestatie ratio van deze schijf is het afgelopen jaar zeer goed geweest. Maar denk dat je nu beter een Samsung Spinpoint F1 HD753LJ, 750GB kunt kopen qua prijs/prestatie ratio.

Zelf heb ik 1 schijf als windows boot schijf op een nVidia nForce 4 zitten. En 4 schijven in een RAID5 op een Areca-1210.

Prestaties

Over de prestaties van een enkele schijf kun je genoeg informatie vinden op tweakers en internet. Als windows boot schijf voldoet de schijf redelijk, maar de schijf kan zich absoluut niet met een WD Raptor of 1TB schijf vergelijken. Bij veel random schrijf/lees acties heeft de schijf het moeilijk.

Als 'data/storage' schijf voor MP3's en film's zijn ze goed te gebruiken, maar als windows boot/swap schijf een stuk minder.

De prestaties van de RAID5 zijn veel beter. Maar ook hier bieden nieuwe generatie Samsung schijven nu gewoon een betere prijs/prestatie ratio.

Compatibiliteit

Ik moest een utility van Samsung's website downloaden om in de firmware van de HD de schijf te downgraden naar UDMA5. Omdat nVidia's nForce4 chipset problemen geeft op UDMA6 (koste me wel een halve dag om daar achter te komen, wat de oorzaak was van BSOD's etc.).

Geluidsproductie & Warmteproductie

De 4 schijven zijn ongeveer 5 graden koeler, en ook nog eens stiller dan mijn oude schijven (Hitachi T7K250 250GB).

Prestaties van mijn oude RAID5 (Hitachi T7K250 250GB) vindt je hier:

Heb jij ook een Samsung SpinPoint T166 HD501LJ, 500GB?

Hey,

Welke utility heb jij precies gebruikt? Om te downgradne naar udma5?