Cooler Master CM 690 II Advanced Black and White Edition Review

Wafeltje 9 augustus 2012, laatste update op 9 augustus 2012, 1.078 views

Cooler Master CM 690 II Advanced Black and White Edition

Pluspunten

• Uiterlijk
  • Inbouwgemak
  • Cablemanagement (Doorvoergaten, tiewrap bevestiging aan achterkant)
  • mogelijkheid voor waterkoeling (volop ruimte voor radiatoren zonder sloopwerk)
  • hotswap bay bovenop
  • extreem lange videokaart mogelijk, mits deze helemaal onderop moederbord kan en HDD-bays worden weggehaald
  • standaard mogelijkheid voor 2 SSDs te plaatsen!

Minpunten

• Erg luidruchtige standaard fans (ongeregeld, uit reacties blijkt dit uitzondering)
  • Voorkant en bovenkant zitten vast met klik-systeem, en front moet in zijn geheel eraf om DVDspeler in te bouwen

Specificaties en features (van coolermaster site)
• Support voor twee USB 3.0 poorten (intern)
• Groter front en top mesh design voor goede ventilatie
• Ruimte voor een 120 x 240 mm radiator zowel in de top als op de bodem
• Stoffilters voor elk mesh gedeelte
• Support voor maximaal tien fans (of 5x 140mm fans)
• Extern SATA docking station (X-dock)
• Rear tubing holes voor waterkoeling
• Inclusief 1,8'' & 2,5'' HDD en SSD adapter
• Meer rubberen grommets met een nieuw design voor verbeterd kabel management
• Grotere CPU mounting hole

Unboxing
De doos is erg klein. In de doos zit zo’n 5cm speling rondom de kast, waar 2 stukken piepschuim als opvulling dienen. Door de handvaten van de doos zie je al zwart rooster van de kast zelf komen, welliswaar nog met een lagje plastig ertussen (doorzichtige plastic zak).
In de kast zit een doosje met daarin de nodige schroefjes, een 3,5”bracket om een diskette station te bevestigen en een magnetisch stoffilter voor onder de voeding. Ook een aantal zwarte tie-wraps is bijgeleverd.

Uiterlijk
De kast ziet er met zijn zwart-wit combinatie erg strak uit! Alleen bij de zijpanelen zit aan de bovenkant een kleine riggel, maar dit is aan beide kanten en loop verder wel gelijk. Persoonlijk zou ik dit niet in het design doen, lijkt er hier wel op dat dit bewust is gedaan. Momenteel is er nog geen versie met een window, maar de zwarte variant had dit wel. Persoonlijk hoop ik wel dat dit nog toegevoegd gaat worden aan de lijst met beschikbare accesoires.
Bovenop de kast zijn 2 USB2 poorten en 2 USB3 poorten aanwezig, de aan/uitschakelaar, een resetknop en een knop voor de verlichting van de frontfan. Ook zit er een hotswap-bay voor een 3,5”hdd bovenin, afgeschermd door een plastic kapje.

Binnenkant
De binnenkant van de kast is volledig in het zwart. De ASUS SABERTOOTH P67 zou in deze kast perfect tot zijn recht komen, vooral in combinatie met zwart/wit gesleevde kabel. Bij waterkoeling dan melk-witte koelvloestof en het plaatje is compleet /drool. Helaas is hier mijn banksaldo niet voor toereikend.
Ook zijn er gaten aanwezig voor kabelmanagement. Deze zijn erg handig en met de rubbers die erinzitten is er geen groot gapend gat aanwezig. Hierbij mis ik wel een extra rand voor m-ATX borden. Het stuk dat je moederbord kleiner is, heb je extra aan kabels.
Bij het verwijderen van het onderste deel van de drivebays heb je dat echter wel. Je ziet dan een groot wit vlak, waarvan ik nog twijfel of dan een zwarte binnenkant van de kast mooier vind.
Ook voor de processorsocket is een gat gemaakt in de backplate, wat handig kan zijn met het vervangen van je koelblok.

Koeling
Standaard zit voorin 1 fan (140mm), evenals achterin (120mm) en bovenin (140mm). De fan voorin heeft verlichting (wit) welke aan/uit te schakelen is. De fan voorin zit net voor de drivebays, maar kan ook hierachter geplaatst worden, of er kan een extra fan bij natuurlijk.
Onderin is plaats voor 2 fans, waarbij voor de 2de fan wel de drivebays gedeeltelijk weggehaald moeten worden. Hier kan een 240mm radiator geplaatst worden.

Bovenin kunnen 2 140mm fans, maar bij een 280radiator zal de bovenste drivebay niet gebruikt kunnen worden door de aansluitingen, 240mm radiator is wel mogelijk met normaal gebruik. Hierbij moet dan de radiator boven het moederbord komen te hangen, bovenin de kast. Dan op de kast, onder het rooster, kunnen dan de fans geplaatst worden. Er zijn gaten aanwezig om de stroomkabels voor doorheen te leiden.

Met de mogelijkheid tot inbouwen van 7 casefans in totaal is het dus ook niet nodig dat er nog 2 bij zouden kunnen in de zijkant. Dit staat overigens wel op de doos vermeld!
In het zijpaneel heb ik overigens vaak lastig gevonden met de kabels ernaar toe en deze wegwerken. Ook voor waterkoeling is dit systeem erg geschikt: Voor wat lagere prestaties is een radiator van 120mm of 240mm voldoende, voor wat meer moet je dan maar wat drivebays opofferen.
Ook over de stoffilters is, zo op het oog, niets aan te merken.

Drivebays
In totaal zijn er genoeg drivebays voor harde schijven. Ook is het fijne om te zien dat er aandacht is besteed aan 2,5”disks, waarbij er 2 passen in 1 enkel 3,5”bay. Wel zitten de sata-connectors erg dicht bij elkaar, dus moeten dit rechte stekkers zijn! Bij haakse stekkers raken ze elkaar.

De 5¼” bays hebben een handig lock-mechanisme. Echter om een frontje eruit te halen voordat je je BD-speler erin kan proppen, moet je de hele voorkant eraf slopen! Ik ben de Cosmos S gewend wat dat betreft en dat werkt zoveel makkelijker.
Daarbij zitten aan de zijkant kappen welke naar buiten kunnen draaien (en met een magneetje blijven zitten), om vervolgens je frontje er uit te kunnen klikken. Dat is een actie van 3 seconde, en met 3 seconde is het weer dicht. Bij de hele front eraf halen ben ik altijd erg bang dat er van die plastic beugeltjes afbreken en je je front niet meer kan bevestigen.

Bouwkwaliteit en afwerking
Erg goed. De kast voelt stevig aan. Zelf na het losschroeven van de drivecage viel dit er niet direct uit. Ook aan scherpe randjes heb ik niets kunnen ontdekken. Dit komt natuurlijk ook doordat er rubber zit in de gaten voor de kabelmanagement.

Inbouwgemak
Het inbouwen van een systeem in deze kast is vrij gemakkelijk. Ten opzichte van een Antec Fusion is het vele malen makkelijker, ten opzichte van de Cosmos S is het iets minder gemakkelijk. De Cosmos S heeft gewoon zijn voordelen en nadelen van een full-tower, maar heeft ook als pluspunten dan de front en top cover er veel makkelijker af gaan.
Het inbouwen van een batterij aan harde schijven is in de CM690A II een stuk eenvoudiger door het klik en plug systeem. Dit gaat gewoon per disk waar je bij de Cosmos S de hele drivecage eruit moet halen.
Je hoeft in deze kast geen rare fratsen uit te halen om je onderdelen erin te krijgen. Alles past gewoon zoals het zou moeten. Alleen voor dat laatste beetje afwerking moet je gewoon wat extra tijd erin stoppen, maar vond ik bij deze setup ook wel meevallen.

Geluidsproductie
De standaardfans zorgen wel voor behoorlijk wat geluid. De fans zijn bij mij niet geregeld via het moederbord of een fancontroller. Dit met deze fans echt nodig. Ook het vervangen van de fans voor stillere kan een oplossing zijn. Van de Antec kast die ik in gebruik heb zijn de standaardkoelers van het Tri-Cool model, en op medium zijn deze al vele malen stiller. Dit systeem wordt niet zwaar belast, en dus is er over de temperaturen niet veel te zeggen, helaas.

Prijs/kwaliteit
De kwaliteit van deze kast is erg goed te noemen. Hoewel het design niet bij iedereen in de smaak zal vallen, vind ik het een erg mooie kast. Als ik de kast vergelijk met andere kasten die ik heb gehad (Cosmos S, Centurion 5, een Enermax, Antec Fusion) is dit een erg fijne kast om mee te werken, en kan zeker wel wat concurrentie verslaan. Als ik dan kijk naar de huidige prijs van 90 tot 100 euro is ie dit echt wel waard.

Bekijk deze en meer foto's op http://photobucket.com/cm690iiabaw.

Meer foto's en vragen/opmerkingen zijn welkom in de reacties!

Heb jij ook een Cooler Master CM 690 II Advanced Black and White Edition?

Reviews door de redactie

Zou toch zelf niet voor de black/white gaan... Zeker niet aangezien het plastic op het kunstof gegarandeerd (anders) gaat verkleuren dan de metalen deur. Met een beetje pech en zon is hij na 2 jaar al beige :+ .

Heb zelf overigens de zwarte maar die fans zijn bij mij niet te horen... (staat wel onder het bureau).

Tip: vanaf de onderkant trek je de voorkant makkelijk los (zit ook soort handvat).

Mis ook cable management als pluspunt... Dat is bij deze kast erg goed geregeld. Je kunt al je kabels via de achterkant laten lopen en op diverse plekken zitten gaten zodat je weer naar de voorkant kunt. Verder zitten er diverse ogen om kabels met Tie-Wraps te bevestigen.

Jij hebt je kabel nu "verkeerd" lopen. Als je er een gpu in stopt dan zit hij gigantisch in de weg. Je kunt vanuit de voeding meteen de kabelgoot in en als je kabel te kort is kun je rechtsboven weer terug zodat de kabel boven de cpu koeler en het ram gaat en de airflow dus niet stoort.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 9 augustus 2012 16:30]

Vanaf onderkant lostrekken werkt inderdaad, staat zo ook in de handleiding. Toch vind ik dit altijd twijfelachtig.

Cablemanagement is inderdaad een pluspunt, moet natuurlijk ook zo vermeld worden. In de foto's komt dit wel duidelijk naar voren natuurlijk.
De 12V stekker naar mijn moederbord is te kort om achterlangs te laten lopen. En omdat ik toch geen GPU erin heb, heb ik de verlengkabel ook niet nodig.
Fantastisch, je zet koelers / blowers in je pc-kast en dan ga je hem in de zon plaatsen ?????
Bovenkant is ook vrij makkelijk los te krijgen.
Achterste 2 Clipjes loshelen en dan rustig naarboven trekken.
Het gaat stug de eerste keer, maar daarna gaat het makkelijker :)

Zat die 2,5 inch SSD bracket er standaard bij??
Wel ideaal, die zat er bij bij dus niet in.. Zelf heb ik m'n CM alweer een tijd.

En er past inderdaad veel in :) ook 2 maal een 240mm rad.
Boven en onder in de behuizing

Edit:
Ik zie ook dat ze de backplate aangepast hebben, Bij mij zit er een klein vierkantje.
Zodat net niet bij de gaten kan van m'n CPU koeler.
Dus mocht ik ooit een andere willen, dan moet de mobo er alsnog uit..

Dus nu ook een ssd bracket en USB3 . Mooi. jammer dat ik dat weer misloop

Edit2:
Ze hebben ook de rear fan laten vervallen. Ik zie hier geen mogenlijkheid om een fan in de rechterpaneel te stoppen, zodat je achter je CPU tegen je MOBO kan blazen.
Zelf nooit gebruikt :) maar weer een verschil tov de eerdere Advanced II

[Reactie gewijzigd door mukkel op 9 augustus 2012 16:54]

Is dat kleine drive-bay'tje ook te verwijderen / hoe zit deze vast?
Als je die 2 3,5"drivebays bedoelt, nee, die zitten echt vast.
De drivebays daaronder zijn met enkele schroeven los te maken.

Als het gaat om de externe 3,5"bay:

Hier zie je de bracket te liggen met een frontplaatje met 3,5" gat erin.
Goede review! Als je duidelijkere kopjes en mooiere foto's had gemaakt had ik vier sterren gegeven. :)

EDIT: al een stuk beter!

[Reactie gewijzigd door Negakinu op 9 augustus 2012 16:04]

Foto's in het artikel moesten even geresized worden, tweakers kapte ze halverwege af. Ook op photobucket heb ik er een aantal gedraaid, maar is in dit artikel nog niet zichtbaar, vermoed door caching.

Koppen zijn nu ook onderstreept ter verduidelijking.

[Reactie gewijzigd door Wafeltje op 10 augustus 2012 16:16]

Mooie review. Ik overwoog ook om de zwart-wit versie te nemen. Ben uiteindelijk toch voor de zwarte gegaan. Wil niet zeggen dat ik dit nog steeds een mooie kast vind.

Overigens heb ik persoonlijk niet zo last van de standaard fans.

[Reactie gewijzigd door Septimamus op 9 augustus 2012 15:56]

Hier zat ik al twee weken op te wachten! :)