Linksys WRT350N Review

Hennien 14 februari 2008, 8.145 views

Linksys WRT350N

Pluspunten

• Na doorlopen snelle installatie van de cd en aansluiten volgens stappenplan is de router on line. En zelfs beveiligd met WPA2-personel. Netjes.
  • Alles via laptop met Vista Home Premium.
  • Mooi kompleet.
  • Goed bekend staande firewall.
  • Goede kwaliteit.
  • Goed installatie menu.
  • USB poort voor harde schijf

Minpunten

• Gebruik van de USB poort is onduidelijk. Afspelen van media of het verplaatsen van media naar de schijf is niet duidelijk. Voor een kenner lijkt me dit geen probleem. Eerste keer is niet makkelijk.
  • Geen aparte knop om draadloos netwerk uit te zetten als het niet gebruikt wordt. Als je het toch niet gebruikt moet het ook maar af staan. Kun je software matig uitzetten, maar is te omslachtig.

Beheerbaarheid Score: 4
Dit is mijn eerste review, dus er zullen nog wel wat wijzigingen en aanmerkingen volgen.
Ik heb de router gekocht omdat mijn US-Robotics 8000-3 geen draadloze optie had. Op mijn laptop zit onboard een n netwerk. Dus vrij snel.
---
Uodate 10-2-08: Algemeen van zeer goed naar goed gezet. Reden is standaard snelheid, de kwaliteit van de handleiding en de website als je wilt weten hoe de USB schijf aan het werk te krijgen.
-----

De eerste beoordeling van de levering is goed. Nette professionele doos. Compleet met kort utp kabeltje om de eerste instelling te doen. En basis handleiding met cd om een snelle installatie te doen.
Uiterlijk is kwestie van smaak. En verdwijnt toch boven op een kast. Persoonlijk vond ik het wel leuk vormgegeven in RVS en zwart. In ieder geval mooier dan de home routers die zo apart blauw zijn.

Als eisen had ik: draadloos internet 300, een usb netwerk schijf aankoppelen. Ingebouwde printerserver. Ook USB. En liefst 1000MB ethernet.
Let op: een printserver blijkt bij canon IP toch niet te werken. Canon IPxxxx doen het op geen enkele router/switch/acces point.... Vervalt dus. Er schijnt er een te zijn die wel werkt. Zie de reacties. Maar ook niet altijd als je verder zoekt. Dus is de printer op de media center aangesloten. En verviel deze eis.
Dus voldeed deze router het best.

Mooi kompleet.
Goed bekend staande firewall.
Goede kwaliteit.
Goed installatie menu.
Zwak brandende ledjes. Heerlijk rustig beeld.
4 netwerkpoorten is standaard. En de USB disk was is zo aan te sluiten. (Nu nog gebruiken... (Werkt intussen)
1GB netwerk is mooi.
300MB draadloos is ook goed.
En met mimo lijkt me monteren van extra antenne's niet echt nodig.
Beveiliging is prima. Je gebruikt bijna automatisch de hoogste staat van beveiliging.
Wel makkelijk zou zijn als uitgelegd werd dat de optie PSK gelijk is aan WPA. Dank U, Google 8)7
Nederlandstalige uitleg van de standaard snelle installatie op de cd is mager. Als je verder niets aparts wilt, hebt je hier genoeg aan.
Engelse versie is uitgebreider en beter.

Prestaties zijn voorlopig goed.
Bedraad moet ik nog even kijken hoe ik de andere computers op 1GB krijg.
En wat ik dan door de draadjes gepompt krijg.
Bij mij is dat voornamelijk HDI video. Dus files van 4 tot 12GB horen er wel bij....

Draadloos is perfect op de begane grond tot 15 m' horizontaal geen teruggang.
1e verdieping, dus boven een dikke betonvloer: geen achteruitgang :D
Draadloos bereik is dus voor mijn doel ruim voldoende.

Aanvulling 14-02-08.
Prestaties zijn best goed. Ik type dit terwijl ik mp3 afspeel via Media player en een DVD afspeel die naar de schijf is gecopieerd. Met VLC speelt dat perfect. Terwijl ik draadloos verbonden ben. En de muziek en de DVD op de USB schijf staan die aan de router hangt. Dat werkt intussen perfect. Alleen inloggen moet nog automatisch kunnen bij aanzetten van media player.

---
Update 10-02-08:
Draadloos gaat niet hoger dan 130. Moet nog uitzoeken hoe ik dat op 300 MB krijg met twee kanalen. Nergens uitgelegd. Jammer. 14-02-08 is optie: bij tablad Wireless/advanced Wireless settings.
Daar is CTS ook uit te zetten. Als dat aanstaat kan de prestatie sterk verlaagd worden. Heeft alleen voordeel als je heel slechte verbinding hebt. :-)

En bedraad staat op 100MB. Moet ook aan te passen zijn. Maar nu nog even niet. Snelheid is dus nog te verbeteren. Drivers van mijn computers mischien eens nakijken.

----
Betrouwbaarheid.
Is voorlopig erg goed. Bedraad in een keer online en niet meer weg. Ook na gewoon uizetten door stekker eruit.... 's Ochtends meteen weer werkend na stroom erop zetten. Incl draadloze verbinding. Dat zie je wel eens anders.
Draadloos blijft goed. Tussendoor even helemaal geen draadloos meer gehad. Maar dat was doordat ik de beveiliging te strak had aangedraaid. 8)7
Ook als ik met mijn laptop ga wandelen terwijl ik bestanden over zet gaat alles gewoon door.
Opbouwen van de verbinding gaat snel.

Beheersbaarheid is erg goed.
Voor een basis gebruiker is veel voorgekookt. Voor een meer ervaren of veeleisendere gebruiker is er heeeel veel mogelijk. T/m het opzetten van een VPN door de router zelf...
De web interfase is mooi opgezet en wordt aangevuld met redelijk veel uitleg.
En het belangrijkst: instellen van de draadloze beveiliging gaat perfect. Met uitleg waartussen te kiezen en waarom te kiezen.

Ondersteuning.
Niet echt heel erg tevreden. Heb via de website proberen te zoeken hoe de USB schijf aan de gang te krijgen. Niet gebeld. Dat schijnt wel goed te werken.
Dat uitzoeken was dus slecht. Geen info te vinden. Dat was dus slecht. Na nachtje Googelen pas gevonden. Is inderdaad vrij simpel. Maar je hoeft moet het wel perfect in de goede volgorde doen.
Waarom maken hardware leveranciers geen wiki hoe iets heel basaals nu werkt. Is voor first users altijd prettig.

Drivers:
In Vista zitten de betreffende drivers ingebakken. Bij XP computers nog geen storingen gevonden zonder extra drivers te instaleren.

Prijs vond ik vrij hoog. 3x zo hoog als een doorsnee routertje. Maar je hebt voor 90 euro extra wel kwaliteit.

In totaal ben ik dik tevreden.
Geen gezeur gehad met draadloze gedeelte. en afspelen van media lukt intussen ook.
Update 10-02-08: aan de praat krijgen van de USB harde schijf gaat niet. Inloggen op de schijf werkt niet. Heb de schijf al leeg gemaakt omdat deze blijkbaar alleen betrouwbaar kan werken onder FAT32 (Unix??).
Maar krijg geen toegang tot de media, naam verkeerd. Ik doe wat verkeerd maar kan bij Linksys niet vinden wat ik verkeerd doe. Potverdorie wat onprettig.
14-02-08: Als je alles in de juiste volgorde doet is het te doen. Werkt nu.

Heb jij ook een Linksys WRT350N?

Mijn ervaringen met deze router zijn gewoonweg slecht te noemen. Ik zou bijna iedereen willen afraden het apparaat aan te schaffen als je de USB storage link en wireless-N wil gaan gebruiken.

Het draadloos streamen vanaf de harde schijf gaat met 2-3 Mbyte/sec. Met bijna alle mogelijke instellingen krijg ik de wireless verbinding bij lange na niet op de N snelheden. Hierbij moet ik wel vermelden dat ik op de etage boven de router zit, met een plafond en pakweg 6 meter licht ertussen. Maar dan nog is een verbinding van gemiddeld 20-30Mbit bar slecht te noemen tegenover de theoretische 300Mbit/sec.

Het uitvallen van wifi heb ik ook gemerkt, maar icm een Vista laptop kan ik niet herleiden of het Vista is dat moeilijk doet of de router.

Het draadloze streamen is ook alleen mogelijk als de USB storage link niet vastloopt. Echter is dit bij elk gebruik wel een keer aan de orde. En met gebruik bedoel ik een film kijken, afbeeldingen bekijken en/of muziek beluisteren. De internetverbinding werkt dan nog wel, maar de HDD en het Admin panel zijn niet meer te benaderen tot een harde reset is uitgevoerd (stekker uit-in).

Al met al totaal niet tevreden met dit product dus. Al meerdere keren contact gehad met linksys, maar die kunnen ook niet helpen. Wellicht een firmware probleem, maar daar verwacht ik (en de linksys helpdesk) op de korte termijn geen update meer van.
Reactie op:
"de snelheid gehaald wordt middels een USB-adapter of middels de Centrinotechnologie."
Weet niet precies wat je bedoeld. Ik heb een Toshiba A200. Zit daar centrino in?
Ik heb mijn laptop gewoon aangezet en alles standaard laten staan. Ik gebruik geen USB adapter o.i.d. bij mijn Notebook.

Bij mijn desktop gebruik ik wel USB. Namelijk een USB aansluiting voor mijn draadloze linksys WMP-300N http://www-nl.linksys.com...Wrapper&lid=4685173642B21
Aansluiting op Desktop is USB 2, dus altijd snel genoeg. Maar lijkt me dat je dit niet bedoeld.
Bij snelheden moet je volgens mij wel altijd rekening houden met 'dataverlies'/overhead wat o.a. afhankelijk is van storingen in package transport etc en de simultane trajecten die werken. Ik hoor dat dit tot 50% van je bandbreedte kan opslokken. Als je meter dan gerealiseerde download meet, lijkt dat dus stukken minder te zijn.

n.b.
Er is bij mij wel een terugkerend probleem. De verbinding wordt soms niet opgebouwd. Het vermelde verbreken van de verbinding als deze eenmaal is opgebouwd herken ik niet.. Zelfs niet als ik een collectie films van de USB-router schijf draadloos overzet naar de Desktop (XP). Duurt een uurtje maar wordt wel afgemaakt. IK gebruik geen VLC om af te spelen.

Bij niet herkennen is stroom van de router afhalen de oplossing. Na een minuut weer inpluggen wordt alles weer benaderbaar. Zie ik toch wel als een vorm van reset.
Betekend voor mij dat ik soms even naar beneden moet lopen.
Volgens mij is het een probleem met automatisch toekennen van adressen.
Treed volgens mij vooral op als ik laptop en desktop na elkaar gebruik.

Als ik daar aan toe kom zal ik daar eens mee experimenteren. Nu is het voor mij geen echt probleem.
Misschien ga ik nog eens een afstand bediende kontakdoos-schakelaar tussen router en contactdoos zetten. Als die bereik heeft door de vloer |:(
Ik heb wel al mijn firewalls ingesteld op een range van adressen. En niet de specifieke adressen. Die wijzigde teveel en dat gaf wel veel, onverwachte, problemen.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

[Reactie gewijzigd door Hennien op 30 juni 2008 12:11]

Toevoeging aan vastlopen USB routers schijf.
Treedt bij mij alleen op bij gebruik van VLC. Maakt dan niet uit of dit voor audio, video of foto's is. En loopt dan altijd wel een keer vast!
Dezelfde bestanden vanaf een computer harde schijf levert nooit problemen op. Is dus compatibiliteits probleem van VLC en/of Linksysy.
Ik gebruik dus voor afspelen van de USB router schijf andere programma's ;)

[Reactie gewijzigd door Hennien op 30 juni 2008 12:11]

Voor de Pixma printers zijn deze geschikt Sitecom LN-308

Ik heb er hier een draaien, en je kan zelfs de scanner via netwerk benaderen

( alleen pagina's wisselen is op de 2e etage lastig :) )
Sitecom ziet er goed uit.
Heb ik in ieder geval een richting om eens te zoeken.
Canon zegt zelf dat het niet gaat.
Maar de compatibiliteits lijst van de Sitecom LN-308 geeft aan dat de IP4200 er zeker mee werkt. Dan moet de IP4000 ook wel werken...... :P
Op tweakers blijkt deze thread de moeite waard voor het geval het niet meteen werkt. Compleet met work around: Probleemp met Sitecom printerserver LN-308.

Wat print je trouwens als je printer op de tweede verdieping staat. :?
Tip haal je prints op en zorg er dan voor dat de papierbak bijgevuld wordt...... O-)

Ik heb het nu even opgelost door de printer op mijn media center aan te sluiten. Die staat toch altijd stand by.

Als er nog andere tips zijn houdt ik me aanbevolen.
Mooie review :) IK had alleen nog 1 vraag:

Wat is de transfer snelheid van de USB schijft? Dus het lezen van deschijf richting de PC en het schrijven naar de USB schijf toe?
ik heb ook wireless n op de laptop, en een 1000 Mbit switch staan, dus dan kom je al snel bij zoiets, een hardeschijf delen is ook erg hanidig, en wie weet gaat mijn HP7310 all in one ook wel werken :) al doet die het ook prima aan een uiteinde van een utp kabel
je moet wel in je achterhoofd houden dat de draadloze 'N' snelheid 300m'bits' is dus niet in bytes, dus de maximale theoretische snelheid is dus 300/8=37.5 MByte
Snelheid kan ik niet echt meten. Ik heb daar geen software voor geinstaleerd. En wil deze laptop schoon houden. Dus denk ik ook niet dat er meetsoftware op komt.

Indicatief:
Ik heb een paar directories gekopieerd. En dan zweeft het gemiddelde een beetje.
Doel schijf is de USB aan de router en bron is een USB schijf aan de USB poort van de laptop. Laptop verbonden via draadloos. Allemaal films 750MB per stuk
Van de laptop schijf naar de router schijf een directory van 45 GB. En gelijktijdig andersom een directory van 38GB. Volgens de gedetaileerde (WINDOWS!!!) gegevens van Vista: doorvoer snelheid 1,7 resp 4,5 MB/s Met uitschieters naar boven. Dus 6,2x8=50Mb/s. Ik was tevreden. Had er nog niets aan afgesteld. En zo een dubbele kopieer aktie kost nogal wat extra overhead/snelheid.
Ik heb wel het idee dat dit veel sneller moet kunnen.

Heb daarna van de router schijf naar mijn media center een directory mp3 overgezet. Bedraad. Kwam niet hoger dan 1,7-2,0 MB/s. Volgens mij zijn de drivers van mijn media center nog niet aangepast om Gb te ondersteunen. Ik heb niet de drivers geinstaleerd die bij het moederbord horen. Daarom is dat lampje op de router waarschijnlijk ook orange ipv groen. 8)7 Dus 100Mb bedraad: dan is mijn draadloos sneller :)

Probleem met inloggen op de USB routers schijf heb ik 'opgelost'.
Je moet je precies houden aan de procedure om de schijf aan te sluiten en daarna je gebruiker toevoegen om toegang te krijgen.
Werkt bij mij nu perfect.
Ik start mijn laptop. En begin te werken. Ik klik intussen op media player om een muziekje. Afspeellijst verwijst alleen naar bestanden op de router schijf. Media player speelt gewoon af.
Afspelen van een gecopieerde DVD gaat perfect via VLC. De inhoud van de DVD heb ik gewoon gecopieerd naar de harde schijf. Dus niet DVDshrink maar gewoon windows verkenner. En de VOB-jes etc worden door VLC perfect gespeeld. Draadloos.

Instellen vanuit de website van de router.
In STORAGE:
  • DISK: Allocate de Disk die je aangesloten hebt op de USB poort. Daarmee formateer je de disk op FAT32. Als de disk al NTFS is en data bevat moet je de Disk niet "alloceren" Maar claimen oid. Zal ik nog een keer uitzoeken.
  • SHARE: Maak een share (de diskruimte) aan die je gaat gebruiken.
  • ADMINISTRATION: Voeg de gebruikers toe die je toegang wilt verlenen. Zet daar ook de inlognamen bij van je accounts op de verschillende netwerk computers. Die hebben dan 'automatisch' toegang. Anders moet je elke keer inloggen. Maak dus ook een gebruiker Iedereen (of zo) aan. Die gebruik je voor mensen die eventjes inloggen. Vind ik beter dan Guest.
  • SHARE: Bij Properties voeg je de gebruikers toe die je hiervoor hebt aangemaakt. Gewoon door ze van het linker in het rechter rijtje te verzetten. En zorg ervoor dat je ze r/w rechten geeft.
  • MEDIA SERVER:Aanzetten met enable en scan alle partities. Dan werken Upnp apperaten in het netwerk ook.
  • FTP SERVER: zet die aan als je alles vind werken en je ook van buiten toegang wilt verlenen. Maar kijk vooraf heel goed hoe de beveiliging geregeld wordt!
  • ADMINISTRATION: Verander de naam van de schijf in een beter herkenbare en safe de settings.
    De router reboot nu.
En alles werkt, tenminste bij mij O-)

[Reactie gewijzigd door Hennien op 16 februari 2008 01:50]

Ik kan helaas niet tevreden zijn over deze router.

Zeer eenvoudige installatie? Niet dus. Ben vandaag 10 uur aan een stuk bezig geweest, maar krijg hem, ondanks toch ruime ervaring, niet aan de praat. Ik zou hem willen gebuiken achter mijn Zyxel 2602H modem.
Hij lijkt internet te kunnen bereiken. Via Diagnostics kan ik een extern adres pingen evenals een geslaagde traceroute test naar www.google.nl. Maar ik krijg geen verbinding via mijn browser naar internet en de webinterface van het modem. Maandag maar de helpdesk bellen en wellicht terug naar de winkel.

Een van de redenen was oa. de Gb verbinding en de local storage via usb. De snelheid van de usb verbinding blijft ondanks de theoretische snelheid van 480 Mb/s ver achter bij de 10/100 Mb ethernet verbinding van mijn netwerkschijf (Freecom met utp en usb interface). Dus daarvoor hoef je hem echt niet te kopen.

Aan het testen van de draadloze verbinding ben ik niet een toegekomen.