Seagate Momentus ST95005620AS, 500GB Review

merfej 8 augustus 2012, laatste update op 8 augustus 2012, 1.346 views

Seagate Momentus ST95005620AS, 500GB

Pluspunten

• snel opstarten net als met ssd schijf
  • weinig geluid
  • makkelijk aan te sluiten

Minpunten

• Warmte-ontwikkeling is wel wat hoger dan bij de 5400 toeren schijven.

In mijn 3 jaar oude asus n61-vg zat een 500 gb standaard door asus geleverde 5400 toeren schijf. Deze heeft het 3 jaar naar behoren gedaan, totdat hij geluid ging maken. Daarmee bedoel ik rammelen en tikken. Dit is nooit een goed teken dus een backup gemaakt en uiteraard de opstarttijd geklokt incl. aanmelden ( 5 seconden). Ik kwam op 2 min. 44 sec. en drie grijze haren erbij! en dat na een 3 maanden oude schone installatie!

Na mij verdiept te hebben in de wereld van harde schijven, notebooks ( misschien was een nieuwe kopen ook een optie) en s-ata aansluitingen moest ik kiezen tussen 256 ssd of de seagate. Aangezien ik het prijsverschil nogal groot vind tussen deze 2 en de ruimte die ik nodig heb om te vullen met diversen heb ik toch besloten voor de Seagate te gaan.

De recensies waren zeer goed over het algemeen en 90 eu of een nieuwe laptop ( +700 eu) deden mij de stap zetten deze aan te schaffen. 4launch leverde hem keurig ingepakt op de aangegeven dag en ik popelde om deze er in te zetten.
5 minuten heeft het geduurd om 'm erin te zetten en nog eens 5 uur lang om alle troep weer terug te zetten en te installeren. In het begin merk je wel dat ie wat sneller wegschrijft aangezien het een 7200 toeren schijf. Qua geluid ben ik er zelfs op vooruit gegaan ( buiten het gerammel van oude om)! Ik merkte wel dat mij laptop significant warmer wordt en heb de viltjes eronder toch iets verhoogt om wat beter te kunnen ademen.

Nu de cijfers, nadat ik m een keer of 30 opnieuw heb opgestart en alles geinstalleerd heb. Btw ik draai windows 7 ultimate. 20 seconden duurt het om het aanmeld scherm in beeld te krijgen, 5 seconde typen en dan nog 40 seconden en dan is alles ingeladen en is ie uitgerateld! wat een topper! Dagelijks mn mail checken is nu een piece of cake. Normaal bevroor ie totdat alle mail binnengehaald was.....nu kun je gewoon multitasken tijdens het openen!
Deze schijf doet met opstarten wat een ssd ook kan en dat vond en vind ik nog steeds het allerbelangrijkste. Op deze manier gaat ie weer 3 jaar mee. Alleen jammer dat ik er geen geheugen kan bij prikken. Mijn moederbord ondersteunt maar tot 4 gb.

Heb jij ook een Seagate Momentus ST95005620AS, 500GB?

Bedankt voor de tip, zal m nog aanpassen. Ik dacht dus, na zoekwerk, dat die sata 600 aangesloten op een 300 niet de volle snelheid zou halen. Ben een timmerman geen techneut, maar ik probeer het...:-)...als ik wist dat ie werken had ik die 750 genomen.
Ik heb geen last van trillingen...ik ben er echt op vooruit gegaan, maar mss kwam dat soordat die oude schijf zoveel herrie maakte....
tip: check ook even welke firmware je disk draait en update indien die niet de laatste build is! Het maakt echt veel prestatie winst uit =)
De 750 heeft een sata 600 aansluiting en dat moest weer overbrugt worden.aangezien ik niet de ultieme tweaker ben heb ik op safe gespeeld....vandaar...
overbrugt ... ? qua wa? ... sata = sata ... :|

Heb namelijk net een uur geleden een SATA3 SSD in een 4 jaar oude laptop gezet en ookal is dat SATA2, de bandbreedte is wel max nu.

Overigens heb ik zelf deze hybrid ook en hij maakt best wat herrie. Met name in trillingen op een houten tafel bijvoorbeeld. Tweaker die vlakbij woont had deze disk in een Mac Mini en dat heeft geen 24 uur geduurd. Te veel herrie, constant gebrom.
Allemaal dingen die met de 750Gb update verholpen zijn.

offtopic: leesbaarheid tip, plaats wat returns svp.
Wat was jouw reden om niet de 750GB te nemen?
Tnx voor de tip....volgens de site van seagate heb ik de laatste firmware van 2012, dus top.