Autovision AV701L Zwart Review

DHerbig 8 augustus 2012, 3.400 views

Autovision AV701L Zwart

Pluspunten

• prijs
  • hij doet precies waar hij voor bestemd is: boeken lezen

Minpunten

• 7", maar biedt minder leesruimte dan 6"
  • menustructuur kan veel beter
  • luidspreker op de achterzijde

Veelzijdigheid Score: 3
Ik ben al jaren een tevreden BeBook-gebruiker, al vond ik het een beetje lastig dat je daarvoor in het donker altijd een lamp aan moet hebben om te kunnen lezen, wat soms ook lastige weerkaatsingen in het scherm oplevert. Toen ik zag dat Blokker in een dagaanbieding de AV-701L voor 69 euro verkocht, besloot ik deze "voor erbij" te kopen en daar heb ik geen spijt van.

Hardware

De AV-701L wordt geleverd met lederen omslag (de AV-701 slechts met zacht etuitje), waar de reader uiterst stevig in vast is geklemd. Wat direct opvalt is dat het scherm zo klein lijkt, terwijl het een 7" scherm is en mijn BeBook One slechts 6" is. Dit blijkt te komen omdat de proporties anders zijn. Het BeBook-scherm is iets breder en het scherm van de AV is langer. [BeBook 900x1200 mm, AV 870x1510 mm). Deze extra ruimte wordt noch door de door mij gelezen ebook-formaten, noch door eventueel te bekijken foto's gebruikt, dus lijkt nutteloos. Alleen de menu's gebruiken de volledige lengte, waarover later meer. Het scherm is mat.
De knoppen zijn in het donker goed te voelen en logisch ingedeeld. Er zijn geen genummerde knoppen, zoals bij het BeBook, dus om door de menu's te lopen zijn de pijltjestoetsen nodig.
Indrukken van de knoppen maakt enig geluid; de pijltjestoetsen zijn helderder te horen dan de bladerknoppen. Storend is dit echter niet.
De reactietijd is redelijk snel; mijn zelfgemaakte pdf's bladeren veel sneller dan de andere boekformaten.
De verlichting is heel helder en bij het lezen vind ik persoonlijk de laagste stand het prettigst.
Op de AV zit ook een luidsprekertje, dus een hoofdtelefoon is niet per se nodig, al is het geluidsniveau erg zwak en wordt nog extra gedempt als de AV in zijn omslag blijft zitten, want de luidspreker zit aan de achterkant.

Software

Na opstarten (luttele seconden) opent een soort boekenkast met vijf planken. Na klikken op de bovenste plank kun je direct verder lezen in het boek waar je mee bezig was tijdens de vorige sessie. Plank twee laat na aanklikken wederom een boekenkastje zien met een overzicht van de laatst geopende documenten, de "geschiedenis". Plank drie is voor "mijn favorieten". Tijdens het lezen kun je het boek opslaan als favoriet, zodat je later via deze plank snel naar dit boek kunt gaan. Volgens de beschrijving zou ook de pagina waar je op dat moment staat als favoriet opgeslagen moeten worden, maar dit werkt de meeste tijd niet en het boek opent gewoon op bladzijde 1. Dit is niet erg als je van tevoren een bladwijzer aanmaakt, waarover later meer. Na een reset bleek dat mijn verzameling proeffavorieten ineens gereduceerd was tot twee stuks. Gebruik van deze optie is dus voor eigen risico. Plank vier heet "eBoek" en geeft toegang tot je verzameling boeken. Helaas biedt deze slechts een keuze tussen "Op schrijver" en "Op titel" en alles staat verder alfabetisch massaal onder elkaar. Als je je boeken netjes in mappen hebt gezet, kun je daar slechts via de verkenner gebruik van maken. Onder de boekenkast van het menu, ofwel gemakshalve plank vijf, bieden vier ikoontjes toegang tot muziek, foto's, kalender en toepassingen. Druk je op foto's dan krijg je wel alle aangemaakte mappen te zien, maar slechts de "foto files" kunnen worden geopend. Onder "toepassingen" vinden we dan eindelijk de belangrijke "verkenner" waar alle bestandsmappen zichtbaar en toegankelijk worden. Deze verkenner had voor mij een eigen plank in de boekenkast mogen krijgen, waar zeker genoeg ruimte voor was geweest.
De submenu's geven ook ieder zicht op drie boekenplanken met per plank drie boeken. Dit zal met het oog op het plaatje van de boekomslag zijn gedaan, maar gaat ten koste van de boektitels die slechts beperkt worden weergegeven. Ook in de verkenner, waar per bladzijde tien boeken worden genoemd in tekstvorm, is de titel slechts gedeeltelijk leesbaar omdat deze tekst pas na 2,5 cm van de linkerkantlijn begint en met behoorlijk grote letters.
Op de menustructuur is dus wel het een en ander aan te merken.

Tijdens het lezen kun je desgewenst een tiental bladwijzers (druk op OK) aanmaken per boek. Bij pdf e-boeken lukte dit zonder problemen, bij epub bleven de bladwijzers niet hangen en was zelfs een keer een reset nodig.
Ook kun je tijdens het lezen via de menu-knop handig een stuk verder in het boek gaan door middel van een ga-naar-functie. Op een balk kun je dan percentsgewijs schuiven. Voor deze menu-opdrachten worden de loze stukken wit boven en onder de boektekst gebruikt. Ook dit is eigenlijk jammer: hoe meer woorden op een bladzijde, hoe minder je hoeft te bladeren. De BeBook lost dit op via menu'tjes die over de tekst heen geplaatst worden, wat handiger is.

Gebruik

Naast het lezen van eboeken kun je ook foto's bekijken en muziek afluisteren. Er is geen mogelijkheid als "Alt-Tab" om snel hiertussen te wisselen. Ben je een boek aan 't lezen en tegelijk hetzelfde audioboek aan 't afluisteren en je wilt het geluidsniveau aanpassen of gewoon even pauzeren, dan moet je eerst je boek sluiten, via de menustructuur naar muziek gaan, op je audioboekbestand klikken, (dat prompt weer van voren af aan wordt afgespeeld zodat je je plekje direct kwijtbent), wil je de mogelijkheid krijgen het geluid te veranderen of te pauzeren. Dat werkt dus helemaal niet handig. Volgens de handleiding zou je tijdens het lezen op de II> toets kunnen drukken om het geluid te pauzeren, maar dat klopt niet. Deze toets wordt in lees-modus een kantel-scherm-opdracht.

Ondersteunde boekformaten zijn officieel txt, epub en pdf. De AV opent evenwel html en mobi ook heel gewoon, en zowaar, deze beslaan het volledige scherm. De kleine ikoontjes die verschijnen na het drukken van de menu-toets, staan nu door de boekletters heen.

Pas nadat je een boek geopend hebt waar een boekcover in opgenomen is, wordt deze cover getoond op de boekenplank. Tot die tijd is het gewoon een grijs vlakje met het bestandsformaat-woord erin. Zoals bovengemeld is de boektitel meestal niet volledig leesbaar, dus een bepaald boek zoeken via de aangeboden menustructuur kan bijzonder lastig worden. Gelukkig is daarvoor dan de (ver weg gestopte) verkenner nog.

Zoals bovengemeld lees ik meestal door mijzelf gemaakte pdf's (kale tekst via Word opgeslagen als pdf met mijn voorkeursfont en -lettergrootte), en die bladeren op de AV zelfs sneller dan op mijn BeBook. Bij wijze van experiment heb ik een grote pdf van ingescande boekbladzijden (17 MB groot) geladen op de AV. Op de Bebook wordt dat één grote grijze massa. De AV kon de bladzijden wel laten zien en ze waren ook goed te lezen, maar helaas: iedere bladzijde nam zeker een halve minuut om geladen te worden.

Kortom: Ondanks dat er 't een en ander is aan te merken op de AV-701L, vind ik dat ik voor de prijs absoluut niet mag klagen. Ik kan er heerlijk mee lezen en daar komt het tenslotte op aan. Het is een aanrader.

Heb jij ook een Autovision AV701L Zwart?

Vanwaar de redenen om zoiets te kopen (met een kleurenscherm) in plaats van een echte e-reader met een e-ink scherm? Ik heb zelf namelijk een tablet en een e-reader, maar voor echt lezen grijp ik altijd terug naar e-ink omdat het zoveel fijner leest.
Zoals in mijn eerste alinea staat: ik heb al jaren een e-ink reader, maar wil graag voor in het donker eentje die zelf licht geeft zodat ik geen lamp nodig heb. Hij is dus voor erbij, voor 's avonds (en 's nachts).
Idd een ideaal ding.

Ik heb m nu ruim een jaar en hij s zelfs al
een keer uit de etui zo op de laminaatvloer in
twee stukken gevallen. Weer in elkaar geklikt
en gewoon weer werken he... ;)

Ik heb alleen nog niet kunnen ontdekken hoe
met de reader zelf een epub weg te gooien...

Graag daar een dm over, mocht iemand dit weten _/-\o_