Gigabyte GA-P35-DS4 Review

M-Opensource 25 maart 2008, laatste update op 6 juli 2009, 2.523 views

Gigabyte GA-P35-DS4

Pluspunten

• Intel ICH9 bridge, 6 poorten!
  • Rete-stabiel tot nu toe
  • Talloze overclockmogelijkheden
  • 12 USB poorten
  • Energiezuinig (claimt de featureset)
  • Grote koelers zijn ook mogelijk, sinds rev. 2.0 zijn deze zelfs wat makkelijker aan te sluiten

Minpunten

• Eigenlijk nog niet gevonden

Layout Score: 3
Heb het Gigabyte P35-DS4 moederbord nu 6 dagen in bezit, vond het tijd voor een duidelijke review. Mijn vorige moederbord gaf erg rare fouten (http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1272482) en die heb ik voor reparatie terug moeten brengen, dit kon echter enkele maanden duren dus heb besloten een nieuwe te kopen en de oude te verkopen als ie gerepareerd terug komt.

Argumentatie voor aankoop
Ik ben een fan van zoveel mogelijk schijven netjes in RAID te draaien, dit vanwege snelheid en veiligheid. Maar wilde niet meer verschillende RAID controllers gebruiken om tot een fatsoenlijke RAID te komen. M'n oudere P5W DH Deluxe had 3 RAID controllers, echter maar 2 of 3 poorten per controller. Ik besloot dat dit te weinig was en stelde m'n eisen bij. Ook merkte ik dat Linux niet altijd blij was met de SATA/RAID controllers van Asus, dit resulteerde in trage opstarttijden (vergelijkbaar bugreport https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/linux/+bug/182556) en veel ergnernis van mijn kant.

Na aanraden van een kennis ben ik eens gaan kijken in het Giga-Byte kamp en vond de borden met ICH9 en P35 ondersteuning erg aantrekkelijk, nu kan ik namelijk 6 apparaten op 1 intel ICH9 controller aansluiten. Genoeg voor het komende jaar ;)

Specificaties en featureset
Specificaties
- Giga-Byte P35-DS revision 2.0 motherboard
- Socket 775
- North Bridge: Intel® P35 Chipset
- South Bridge: Intel® ICH9R
- Max 8gb ddr2 dual channel @ 1200mhz (overclocked)
- Audio Realtek ALC889A codec
- Lan Realtek 8111B chip
- 2 x PCI Express x16 slots (The PCIE_16_1 slot supports x16; the PCIE_16_2 supports x4.)
- 3 x PCI Express x1 slots (share with the PCIE_16_2 slot)
- 2 x PCI slots

- Ultra Durable 2 motherboard
- Silent-pipe cooling

Hardware/software situatie
Hardware
Ik heb dit moederbord met de volgende hardware draaien:
- Intel Q6600 2.4 ghz processor (stock cooler)
- Corsair XMS2 4x 2gb 800mhz, pc-6400
- XFXGeForce 8800 GTS 640 mb ddr3
- 2x WD Caviar 320 gb
- 2x WD Caviar 80 gb RE
- Asus 1612-BL DVDRW
- Cooler Master Real Power M700

(Voor compleer overzicht van mijn hardware: http://tweakers.net/gallery/sys/15014)

Software
De twee 80 gb schijven staan in RAID 0 op de ICH9 controller en draaien Windows Xp Sp2 x64. Puur en alleen voor games.

De twee 320 gb schijven staan niet in RAID, maar hangen wel aan de ICH9 controller. Deze schijven draaien Ubuntu Linux 7.10 x64, dit dient voor m'n dagelijkse bezigheden als mail, internet, sociale contacten. Tevens dient dit OS als draagvlak voor m'n VMware Workstation 6.0 omgeving, ik draai/maak/test veel verschillende platformen (voornamelijk prive-research, ik knutsel en bouw graag).

Layout moederbord
De layout van het moederbord is over het algemeen vrij netjes, waar ik echter over struikelde waren de plaatsing van de ICH9 SATA poorten. Ik had deze zelf liever meer richting de achterkant van de kast gezien (misschien een PCI-poort opofferen?) De 6 poorten zitten hier vrij dicht bij elkaar en dat maakt het in mijn situatie lastig ivm kabels. Ze komen allemaal op hetzelfde kleine stukje uit, vlak naast de andere uiteinden die in de harde schijven prikken. Die hangen namelijk vlak naast de oranje poorten bij mij. Bij mij is een kluster van sata-uiteinden en sata stroomkabels ontstaan, vond ik er niet leuk utizien.

Praktisch zijn de poorten voor mij ook niet, ik switch nogal eens de kabels van het moederbord maar de bovenste twee oranje poorten zijn niet makkelijk beet te pakken aagezien m'n XFX Nvidia GeForce 8800 daar vlak boven hangt... (nog geen halve cm). Met een beetje wrikken komt een kabel wel los, maar ik vind dat niet de meest gezellige aanpak.

Stabiliteit
Aan overclocken ben ik nog niet begonnen, ten eerste omdat ik m'n systeem een tijdje stabiel op standaard instellingen wil laten draaien. Dit om temperatuur over langere tijd en gebruik te meten. Daarnaast vragen m'n werk en vriendin erg veel tijd ;) Dus ben er ook nog niet goed aan toegekomen. Ik ga dit snel doen en zal dan m'n belevenissen hier updaten.

OS gebruik
Windows Xp Sp2 x64
Binnen Windows netjes de volledige 8gb tot m'n beschikking, was ik erg blij mee. Heb niks in de BIOS moeten aanpassen om dit werkend te krijgen, out of the box, altijd fijn. De prestaties van de harde schijven op de ICH9 controller waren aanzienlijk beter voor m'n gevoel, het kopieren van grote ISO's (6+ gb) gingen voor mijn gevoel stukken sneller dan bij vorig moederbord.

De Processor had het ook erg naar z'n zin en bleef onder stevige games (Crysis x64) met 64 graden celsius redelijk koel (gemiddelde van alle 4 cores, met de stock koeler!) De veelzijdigheid heb ik niet goed kunnen testen, dit omdat Linux met z'n VMware omgeving daar als test voor diende.

Ubuntu Linux 7.10 x64
Het opstarten van Linux gaat binnen 25 seconden erg vlot vergeleken met m'n vorige moederbord, de Sata controllers worden gewaardeerd door Ubuntu.

Linux ziet vreemd genoeg maar 7.8 gb geheugen, hoeveel dit nog erg veel is baalde ik toch een beetje van binnen dat er +/- 200 mb verdwenen was, dit ga ik nog uitzoeken. (Noem me een mierenneuker, ik krijg graag waar ik voor betaal :9)

VMware geinstalleerd nadat alle linux updates waren gedaan, en daarna m'n VMware machines teruggehaald van externe schijven. Gelijk geprobeerd zo veel mogelijk VM's netjes naast elkaar te kunnen draaien, hieronder vallen: Active directory machine + 1 client, IBM FileNet omgeving (voor de leken, dit zijn vrij zware omgevingen met een MSSQL 2000 machine en verschillende applicatie engines verspreid over 2 extra machines), daarnaast nog 2 linux x64 distributies met aardig wat pre-load software.

Het starten was af en toe met schokken voor enkele machines maar het gebruik van de machines was alsof je op alleen maar host-machines zat te werken, werkelijk bloedsnel! Het enige wat tegenzat bij het opstarten is dat alle VM's van maar 2 harde schijven moesten putten, dit remde het opstartprocess redelijk maar eenmaal opgestart draaide alles als een zonnetje.

Al deze machines booten duurde in totaliteit zo'n 6 minuten... (dat voor 7 virtuele machines...). Er werd 6gb van de 8gb geconsumeerd, bijna de volle 8gb direct ontmaagd ;)

Drivers
Voor Windows Xp Sp2 x64 was dit geen enkel probleem, voor installatie alle drivers netjes gedownload van de Giga-Byte website en op diskette/usb-stick gezet. Downloaden ging er vlot, regelmatige updates vielen ook op, op de website.

Het installeren van drivers ging volledig moeiteloos en zonder gezeur, dit tot tegenstelling wat ik lees in andere reviews. Misschien dat dit met de revisie van het moederbord te maken had? Drivers installeren en aan de slag.

Linux had nergens moeite mee en startte na de installatie direct op, Nvidia drivers even bevestigen, reboot en alles draaide. Harde schijf performance was vergelijkbaar met die van Windows. (exacte metingen heb ik niet, m'n gevoel was erg positief).

Ik ben erg blij met m'n Giga-Byte en ben sinds een week geen Asus fanboy meer. Ik ga voortaan voor Giga-Byte en zal voor mensen die zoeken naar een performance board zeker weten een dergelijke adviseren!

Update 25-03-08
Heb de positieve/negatieve eigenschappen aangepast naar aanleiding van een aantal comments en wat research.

Wegens het blijven uitvallen van m'n Intel ICH9 chipset gaat dit bord voor reparatie terug naar de winkel. Voor meer informatie zie volgend topic: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1281950

Heb jij ook een Gigabyte GA-P35-DS4?

Hier ga ik eens ff lekker rustig voor zitten! Ziet er nu al goed uit ;)
Dank... ik kan er zelf niet tegen als mensen reviews posten van 3 zinnen... Dus werk ze zelf graag zo goed mogelijk uit :)
goede en duidelijke review en leuk om te lezen door je schijfstijl!

Hoop snel de overklok benches te zien als je vriendin niet te veel tijd van je gaat eissen ;) Zeg anders maar dat wij "tweakers" soms even belangrijker zijn! 8)7

edit: typo

[Reactie gewijzigd door _Scenix op 8 februari 2008 14:37]

Voor de mensen die graag een wat grotere koeler kunnen plaatsen is de DS3R of DS3P ook aan te raden, vrijwel gelijke features als dit bordje, maar niet zo'n grote heatpipe erop, waardoor je meer ruimte hebt voor de koeler.
Alle grote koelers (zoals infinity, tower 120 & ultra 120 (extreme)) passen ook wel op de DS4, (zelfs op de rev 1.0 met huge-ass silentpipe).
Belangrijk verschil tussen de borden is natuurlijk wel dat de DS3R en DS3P geen SLI (of is het cross-fire :S) ondersteunen. Verder maakt het zoals je zegt niet heel veel uit.
Heb deze ook sinds paar dagen en ben er ook érg tevreden over.

Maar welke grote CPU koelers passen niet? Ik heb een Scythe Mugen (de allergrootste) erop zitten en past prima! no problem at all.

Vind de indeling gunstiger dan de P5K serie (directe concurrent van Asus) omdat daar de IDE helemaal onderin zit.

Dit is echt een topper! Is mijn 140 euro hartstikke waard geweest :)
Er zijn op veel review sites klachten geweest dat grotere koelers niet passen, ikzelf heb de stock-koeler erop zitten. Binnekort ga ik ook een Scythe halen en dan de overclock-sessies inplannen... Ik vond het plaatsen van de stock al een gedoe, je kan er net niet lekker bij.... (als je het voorzichtig wilt doen...)

Misschien heb ik te grote handen? :p
Als het mobo al in de kast is gemonteerd is het idd even lastig, máár het past prima, buiten de kast levert het monteren zelfs helemaal geen probleem op! Let er ook op dat de Rev 1.0 en Rev 1.1 modellen van dit moederboard vééééél grotere heatsinks hadden, dát zijn de mobo's die de problemen op leverde. al paste de Scythe daar zelfs op.

Als je geen ervaring er zelf mee hebt zou ik het derhalve ook niet als een nadeel aandragen
Nette review :)
Heb ditzelfde bord, maar is momenteel in RMA ivm. `slechte' PCI-e poorten [bleef artifacts krijgen, en alle andere mogelijkheden behalve mobo uitgesloten] :S

Enkele opmerkingen:
Negatieve eigenschappen:
Indeling van moederbord is helaas niet erg gunstig, geen ruimte voor grote processorkoelers
Waarom vermeld je hier niets over in je review zelf? Vind altijd een beetje raar als mensen negatieve eigenschappen geven maar die niet in de review behandelen, behalve als je deze negatieve eigenschappen mss niet zo erg vindt.
Anyways, back to the point: waarom vindt je de indeling van het moederbord slecht? Zelf was ik er best tevreden mee; een vriend van me heeft een P5K, en de layout is niet bepaald beter, imho...
En i.v.m. de grote processorkoelers: ik had er zonder problemen een Zalman CNPS9700 op zitten, niet bepaald de kleinste koeler ;)

edit:typo

[Reactie gewijzigd door 3phemeral op 8 februari 2008 15:11]

Hierboven gaf ik een reactie op de grootte van koelers.

De indeling van het moederbord nader toelichten ben ik idd vergeten, zat dit op werk te schrijven tussen de klusjes door... Dit wordt snel aangepast!

(edit)
Layout moederbord is zojuist toegevoegd.... bedankt voor het commentaar! :)

[Reactie gewijzigd door M-Opensource op 8 februari 2008 15:19]

Goede duidelijke review en ik ben het met je punten eens, behalve dat minpuntje van de koelers, wat hierboven ook al duidelijk is gemaakt.
Ik heb wel een vraag voor jou om nog eens wat te testen, misschien doet het het ook wel gewoon maar bij mijn P35-DS4 rev 1.0 (met dat (kromme) dikke koelblok) in ieder geval niet. De computer in S3 standby laten terug keren werkt niet, dan blijft hij reboten. Zou je dit misschien ook willen uitproberen en de resultaten willen posten in je review? Aangezien ik niet de enigste ben met dat probleem, misschien is het wel met de 2.0 revisie opgelost...
Edit: ik heb nog weer eens 2 min. zitten zoeken hiervoor (heb dat een tijd niet meer gedaan) en wat blijkt nou, door de loadline calibration op disable in het bios te zetten werkt standby S3 (tot nu toe) weer :D. Maar kun jij dit misschien ook bevestiggen?

Over de Scythe Infinity (aka Mugen, die ik er overigens ook op heb zitten), volgens het topic van de GigaByte P35 serie kun je die het beste direct vastzetten met 4 bouten voor nog koelere temparaturen (met die pinnetjes is het wel gekloot) en je moet de koeler iets hoger zetten dan normaal anders kan het niet met je intern geheugen.

P.s. het is GigaByte en geen Giga-Byte ;) .

[Reactie gewijzigd door WhiteRaver op 8 februari 2008 19:32]

Mijn P35-DS4 rev. 1.0 had geen enkel probleem met S3 standby, behalve onder Kubuntu 7.10, maar dat lag volgens mij eerder aan het OS dan aan het mobo.
Dan heb ik meer pech gehad... Bij mij lag het echt aan mijn mobo, met Kubuntu 7.10 en Windows XP Pro had ik 't zelfde probleem... Maar gelukkig is alles nou goed. Voor anderen die er nog wel last van hebben bekijk mijn topicje erover op GoT.
@m_opensource & OFF TOPIC

Hoe heb je ICH9 werkend gekregen met Ubuntu?

Mij is het nog steeds niet gelukt :(
Nou... niet :)

Ik gebruik die ICH9 voor m'n windows xp installatie (games en dergelijke). M'n Ubuntu heb ik met software-raid geinstalleerd op raid-1. Dit is gewoon via de ubuntu setup gedaan.

Het is mogelijk om deze aan de praat te krijgen maar dan moet je met DMRAID gaan werken. Van wat ik begrepen heb op fora is dit niet altijd even makkelijk voor elkaar te krijgen, en heb je praktisch dezelfde prestaties als met software-raid.