Specificaties 128GB 2.5" (SATA-600) @ 520/320MB/s - Bekijk alle specificaties

Samsung 830 series SSD 128GB Review

Wim-Bart 8 augustus 2012, laatste update op 9 mei 2015, 9.738 views

Samsung 830 series SSD 128GB

Een goed product met een lange levensduur.

Pluspunten

• Snel ondanks dat mijn systeem alleen standaard SATA300 aansluitingen heeft.
  • Bijgeleverde Software (Symantec Ghost 15, via download beschikbaar)
  • Drive op laatste firmware
  • Compatibiliteit

Minpunten

• Geen 2.5" naar 3.5" montage set, maar die is ook niet nodig, dubbelzijdige tape doet een hoop.

Als eerste begin ik met mijn bevindingen. Deze zijn over de hele linie zeer goed te noemen. Het enige waar ik mij geen volledig waardeoordeel over kan vormen zijn de volgende twee punten:

1. De Ondersteuning door de fabrikant, afgezien het feit dat ze de benodigde software aanboden op hun website heb ik geen contact gehad met Samsung. Vandaar maar 4 sterren omdat ik niet in staat ben volledig te oordelen.

2. Stabiliteit en betrouwbaarheid, ook maar 4 sterren, het product is stabiel, geen enkel probleem, maar een 5 sterren kan ik pas geven wanneer ik dat ook over 5 jaar kan beoordelen.

In deze review vinden jullie geen plaatjes van de disk of het doosje, die zijn wel op Google te vinden en in andere reviews :-)
Al maanden loop ik met de gedachten om na het vervangen van het geheugen (8GB->16GB) en de upgrade van de Grafische kaart de boel in mijn Game PC toch nog wat sneller te maken. Omdat ik een echte traditionele Nederlander ben (ons ben zuinig) heb ik een tijdje de kat uit de boom gekeken en gewacht tot de prijzen wat op niveau waren.

Na maanden reviews lezen, producten vergelijken was mijn keuze duidelijk, het wordt een Samsung 830. Alleen was er nog de keuze voor 128 of 256 GB. Uiteindelijk is het de 128GB geworden, maar hierover straks meer.
De keuze voor de Samsung is gebaseerd op een aantal door mij zelf gestelde criteria:
  • Hij moet ook werken op een SATA300 Intel Chipset;
  • Performance moet over de gehele lijn vergelijkbaar of beter zijn als andere producten;
  • Er moeten weinig slechte verhalen de ronde doen (zoals over OCZ bijvoorbeeld);
  • Weinig risico betreffende compatibiliteit;
  • Prijs/prestatie verhouding moet goed zijn.
Een ander punt was de afmeting, zo bieden de meeste producenten 120GB aan in plaats van 128GB en ik ben iemand die kijkt naar die extra 8GB, vooral omdat ik op zeker speel en 10% overprovioning wil toepassen.

Wat mij alleen nog restte was de afmeting, wordt het een 128GB of een 256GB. Dat was een moeilijke keuze, vooral omdat ik in het begin berekend had dat een 256GB zelfs al te klein zou zijn. Maar hierover later meer. Het is uiteindelijk de 128GB geworden.
De eerste indruk was: Jee, wat is ie klein. Het doosje was al kleiner dan ik verwachte, maar het diskje nog kleiner. Nu ben ik wel wat 2.5" diskjes gewend, maar toch ziet het er altijd weer anders uit dan je je voorsteld. Zonder ook maar enige handleiding te lezen, SATA kabeltje er aan en met dubbelzijdig plakkend klitteband in kast gemonteerd, stroom er aan en: Systeem zag hem direct en Windows begon device drivers te installeren. Mijn indruk was, mooi product, niks geen moeilijk gedoe.

Daarnaast was ik blij verrast, firmware gecontroleerd en die bleek op-level te zijn. Waar vindt je dat nog tegenwoordig :-)
Zoals geschreven had ik de disk al in mijn systeem geplaatst en was klaar voor de migratie. Deze verliep bijna vlekkeloos en is zonder Symantec Ghost uitgevoerd (ik kwam er pas later achter dat je die bij Samsung kon downloaden).

1. Het uitgangspunt
Het uitgangspunt was mijn huidige disk indeling, twee WD Green disks van 1.5 TB (Standaard in mijn PC) voorzien van twee RAID sets. Set 1: 1.3 TB in RAID-0 met hierop Windows en Applicaties, Set 2: 734GB in RAID-1 met de Users folder. De RAID-0 set was verdeeld in 2 partities, 1 OS en Applicaties, 2 Swap en Virtuele machines.

2. De eerste uitdagingen elimineren
Ik had veel reviews gelezen en was tot de conclusie gekomen dat 128GB zat moest zijn. Op het werk kan ik op servers met minder ook veel kwijt, dus ik wist al dat het me moest lukken. Als eerste dus eens flink opruiming gehouden, oude software er af, CCleaner draaien, Hybrenation uitzetten (Powercfg -h Off) en de boel terug gebracht naar 90GB (vanaf 280GB).

3. De voorbereiding
De Windows partitie met UltraDefrag gedefragmenteerd en ondertussen de volgende software gedownload:Daarnaast voor de zekerheid even Windows 7 Ultimate x64 op een USB stickie geplaatst, want je weet maar nooit. EaseUS geÔnstalleerd. Met LinuxLive een GParted USB stickie gemaakt en aan de slag.

4. De migratie
Als eerste mijn VM's van RAID-0 disk weg gemigreerd naar de RAID-1 Disk en mijn server. Pagefile uit gezet en herstart.

Als tweede met EaseUS de Windows partitie gekopieerd naar de Samsung 830 toe. Dit ging faliekant fout met de melding "Source is bigger then target". Dus eerst maar even de partitie kleiner gemaakt (100GB) met EaseUS. Daarna de kopie gestart. Het systeem herstarte en de data werd vlekkeloos overgezet. Nadat de kopie was gemaakt ging systeem netjes uit (vinkje aanzetten).

Systeem aangezet, BIOS ingedoken, boot aangepast zodat de Samsung zou opstarten.

Daarna systeem weer uit gezet, GParted USB disk er in en de volgende acties uitgevoerd.

In de initiele configuratie voerde ik dit uit:
Partitie verplaatst naar 2MB grens (ja is omslachtig, maar moet nu eenmaal met GParted), wel netjes ingesteld dat hij geen rekening zou houden met disk indeling (sectoren, spindles etc. etc), maar keihard naar offset 2MB.
Echter na onderzoek heb ik het volgende uitgevoerd:
Partitie verplaatst naar 4MB grens (4096). Dit blijkt bij de 4K test een hogere snelheid te geven dan een 1K grens.
Nadat ie klaar was herstarten en de RAID-configuratie ingesteld.

Opportunistisch als ik ben, en een hekel aan BCDEdit gebruiken als eerste mijn RAID-1 vernietigd (kopie was toch goed gegaan). En daarna herstart. En toen Help..........

Windows wilde niet starten. Maar geen paniek, want ik had hier min of meer op gerekend, dus Windows 7 USB stickie er in, herstarten, startup repair draaien (setup doet stiekum alsof je moet installeren, maar gewoon op Next drukken en dan Repair linkje kiezen). Daarna herstart en "Mijn hemel wat start ie snel".

Na 1 reboot (EaseUS moest nog ff weten dat ie klaar was) konden we verder.

5. Afconfiguratie
Als eerste met diskpart gecontroleerd of de boel alligned was:

Daarna Windows Prestatie Index bijgewerkt (zorgt voor uitschakelen defrag op SSD en zet TRIM aan):

Gecontroleerd of TRIM aan staat (Internet is zo makkelijk How to check Trim is enabled):

Daarna de Search Indexen verplaatst:
Windows Search Index verplaatsen

Weer een nieuw 1.3TB RAID-0 volume aangemaakt (voor SWAP en VM's) en ik was klaar.

(Mijn User folder stond al op D:\Users omdat ik mijn PC met Sysprep customize.)

Onderstaande resultaten zijn met een alignment van 1KiB.

Aangezien ik alleen maar SATA300 aansluitingen heb, zal het her en der tegenvallen. Maar voor mensen zoals ik die geen PCIe slot meer hebben (LAN kaart voor iSCSI adapter voor mijn VM's) is dit misschien een goede indicatie:

HD Tune 2.55
Samsung 830 128GB
Wanneer je dit ziet ga je denken, waarom een SSD? Want de RAID 0 heeft hogere waarden. Duik je er dieper in dan zien je een aantal verschillen, wat je bij dagelijks gebruik duidelijk merkt:
  • Access Time,
  • Burst rate en
  • Minimum Transfer time.
Natuurlijk kan je dat niet aan 1 test staven dus....

Crystal Diskmark 3.0.1 x64
Samsung 830 128GB
Wanneer je deze verschillen ziet, dan moet dat toch ergens in zitten. Dit maakt ook duidelijk dat niet iedere test de juiste resultaten weer geeft. Maar we meten verder....

AS SSD Benchmark 1.6.4237.30508
Samsung 830 128GB
Deze metingen bevestigen mijn vermoeden dat verschillende tools verschillende waarden geven. Bij de meting van de RAID-0 heb ik de 4K testen uit gezet, omdat deze schrikbarend lang duurden (>15 minuten). Compression Benchmark werkt niet op conventionele disks/RAID.
Ondanks dat de SSD is aangesloten op een SATA300 controller, blijkt maar weer dat een SSD daadwerkelijk een toegevoegde waarde heeft. Nu merk ik dat statische testen niet veel zeggen omdat bepaalde waarden van een RAID-0 oplossing dermate hoog zijn dat ze in bepaalde situaties een SSD benaderen. In de praktijk echter blijkt dat bij dagelijks gebruik grote verschillen zijn, om maar een paar voordelen te noemen:
  • Vanaf aanzetten tot en met aanmeld scherm Windows, meetbaar en merkbaar sneller. Nu is het even logo weergeven, scherm op zwart en login scherm. Vroeger was het aanzetten, ff wat te drinken pakken en dan aanmelden;
  • Vanaf wachtwoord ingeven en eerste applicatie opstarten. Nu is het aanmelden, desktop in volle glorie zichtbaar en applicatie starten. Vroeger, inloggen wachten tot de ikoontjes er stonden en dan wachten tot de drivers geladen waren en dan wat starten;
  • Applicaties starten, als voorbeeld Adobe Photoshop CS 5 64-bit, nagenoeg direct op het scherm en werken, Black Ops starten, gelijk in Black Ops, niks wachten en dat geldt voor alle applicaties.
Daarnaast is de Samsung SSD volledig compatibel gebleken en zijn er geen slechte ervaringen met migratie, om een indruk te geven, binnen een uur was ik klaar met kopie van de disk en Windows up en running. Daarnaast biedt Samsung een karige set met software, zonder je te hoeven ergeren aan te veel meegeleverde troep, maar wel migratie tooling in de vorm van Symantec (welke ik niet gebruikt heb).

Conclusie, een zeer goed, stabiel en compleet product (en tijd voor een Ivy Bridge + nieuwe i7).

Toevoeging: De door Samsung geleverde Symantec Ghost is een trial versie welke je na installatie 30 dagen kan gebruiken. Daarna moet je een licentie kopen of deze gewoon weer van je systeem af halen.

Edit: De image links aangepast.

Heb jij ook een Samsung 830 series SSD 128GB?

Een (voor mij) zeer duidelijk en overzichtelijke review.

Zelf vond ik het typerende van deze review wat de gevolgen zijn wanneer je een sata-600 schijf aan een sata-300 poort hangt.

Toch kon ik mezelf er niet van weerhouden om de pedantic bastard uit te hangen... My bad O-)
‘’Het doosje was al kleiner dan ik verwachtte,’’ --> verwachte
‘’Dit ging fallikant fout met de melding "Source is bigger then target".’’ --> faliekant
‘’Systeem aangezet, BIOS in gedoken’’ --> ingedoken
‘’Daarnaast is de Samsung SSD volledig compatibele gebleken’’ --> compatibel

Hmz.
‘’Het doosje was al kleiner dan ik verwachtte,’’ --> verwachte
Onvoltooid verleden tijd (ovt)
Deze geeft een handeling weer die in het verleden plaatsvond, en waarvan het `afgerond zijn` niet nadrukkelijk aanwezig is.

- ik verwachtte

:O
"Als eerste met diskpart gecontroleerd of de boel alligned was:"

Nou en was ie alligned? Plaatje zegt me niks namelijk.
Ja, dat kan je zien aan de waarde Offset 1024KB. Wanneer het bijvoorbeeld 1023KB is is de allignment niet goed. Onder Windows XP bijvoorbeeld is de waarde 63 (op een standaard installatie).

Een leuk artikel hierover is te vinden op Speed Up Your SSD By Correctly Aligning Your Partitions.
Leuk om te lezen. Heb zelf ook de partitie overgezet, maar gezien de tijd die ik daar aan heb besteed en de problemen die ik tegen kwam, had ik beter Win7 er nieuw op kunnen zetten. Een nieuwe HDTune kan ook benchmarken met schrijven, maar je hebt genoeg andere metingen er in zitten.
Intel verkoopt een 128 Gb SSD als 120 Gb, omdat de resterende 8 Gb standaard wordt gealloceerd voor het vervangen van dode sectoren en voor garbage collection.
Klopt, daar had ik mij ook op verkeken bij het vergelijken. Ik dacht zelf dat Samsung 128GB was puls een extra deel, nu heb ik dat gedeelte er weer zelf af gesnoept.
Even over je minpuntje:

Zoals je weet kan je de 830 in verschillende varianten kopen.
Jij hebt de goedkoopste gepakt, dus de 'basis' of 'laptop' versie.
De basis en laptop versie hebben beide niet de door jou genoemde 2.5->3.5" bracket set.
De Desktop versie bevat zo'n bracket wel en is geloof ik 7 euro duurder. En de basis versie heeft volgens mij zelfs niet eens de Ghost imaging tooling, maar die kan je vrij downloaden.

Je gaf zelf al aan dat je er met "Hollandse 'gierigheid' " naar de aanschaf zat te kijken }>
( sorry... ik kon het even niet laten... je begon er ook zelf over :) )

Maw: dat min-puntje is dus eigenlijk geen minpuntje maar een bewuste aankoop keuze.
Verder leuke review, met name vanwege de conversie route en detaillering in deze hoek.

[Reactie gewijzigd door EiSl op 26 augustus 2012 21:37]

Jammer dat ie bij jou zo traag is (hoe kan dat),hier haal ik waardes van:
</Read> 498,96 MB/s
<Write>396,38 MB/s

Dit wel met de 256 uitvoering.
Maar 498,96MB/s haal je dan ook niet op een SATA2 aansluiting zoals vermeld in de review.
Juist, het gaat hier om SATA II (SATA 300). Theoretisch gezien (zonder protocol overhead) is de maximale snelheid van SATA II ongeveer 3Gb/s /(10B/b)=300MB/s. Echter met alle overhead komt dat neer in de praktijk op 285MB/s.

Daarnaast heb je ook nog zo iets als de efficiŽntie van de controller :-(
Toch knap om in al je arrogantie iemand te durven verbeteren op enkele schrijffouten en niet eens in staat zijn om de basale NL grammatica regels goed te volgen. Jouw NL kennis is veel lager dan je zelf verwachtte. Inderdaad erg pedant.
Ik vraag me af waarom de swap op je raid0 config staat?
Ondanks dat de swap niet gebruikt wordt (met 16GB swapt ie bijna niet) wil ik wel een snelle disk combinatie gebruiken zonder dat ik hiervoor de SSD te veel belast met Write operaties. Daarnaast is de aanbevelen hoeveelheid swap 14GB, wat natuurlijk zonde is van de ruimte. Dus mocht het systeem als nog besluiten om te gaan pagen, dan liever op de raid-0 dan op de SSD.
zet de swap op 500mb en zet hem gewoon op de SSD. dan forceer je windows om het ram te gebruiken.

in een dos schermpje "powercfg -h off" uitvoeren scheelt je weer 16GB aan opslag ;)
Klopt, dat was het eerste wat ik gedaan had voordat ik migreerde. Anders krijg je gelijk een 16GB file mee die je later toch moet weggooien :-)

En booten met SSD is net zo snel, misschien zelfs sneller, als uit standby. Overigens zou je de boel kunnen faken :-) Hardlinks zijn handige dingen. Maar ik moet er nog mee testen. Een plannetje zou kunnen zijn:

1. Zet hybernation aan.
2. Sluit systeem af (de hyberfil.sys file is dan aangemaakt).
3. Boot met Windows PE, BartPE, of de gewone Windows 7 CD/USB disk.
4. Laad een cmd prompt.
5. Kopieer de hyberfil.sys naar andere disk.
6. Gooi de file van je c: af.
7. gebruik fsutil hardlink c:\hyberfil.sys [pad]hyberfil.sys

Ik weet niet of dat lukt, maar is het proberen waard. Totaal nutteloos natuurlijk, maar wel leuk omdat het kan :D
Bedankt voor de mooie review. :)
Hallo beste mensen,

Heb net de Samsung 830 120 Gb erin gezet en deze wordt door schijfbeheer van Win XP gezien.
Echter niet door bios en de meegeleverde Samsung magician software. Windows zit nog op de oude HDD, die ik als tweede schijf wil handhaven. Moet ik daarvoor eerst windows installeren op de ssd?
En vraag 2: Ik lees dat een nieuwe windows install op de ssd tot de beste resultaten leidt, dus beter is dan de norton ghost image van de C-partitie terugzetten?
Voor Windows XP zou ik het niet weten, zelf heb ik met Windows 7 een clone gedaan van bestaande OS naar nieuwe SSD en daarna met Gparted de boel alligned.

Daarnaast ondersteund XP geen Trim, dus of het aan te raden is om XP te blijven gebruiken is maar de vraag.