Microsoft Wireless Entertainment Desktop 8000 Review

Freeze-O 26 februari 2008, 1.511 views

Microsoft Wireless Entertainment Desktop 8000

Pluspunten

• Mooi
  • Paar handige gadgets
  • Zeer fijne muis
  • Bluetooth verbinding
  • Oplaadbare batterijen kunnen verwisseld worden
  • na wat gewenning snel en zeer fijn typen

Minpunten

• Sneltoetsen zijn echt alleen op Windows gericht (vooral Vista)
  • Toetsenbord aanslagen rammelen een beetje
  • extra power nodig voor laadstation
  • 'verf' op hoeken van toetsenbord laat erg snel los

Ik heb dit toetsenbord nu enkele weken in bezit, en ben er over het algemeen erg blij mee. Het design is erg mooi, er zitten handige 'gadgets' op het toetsenbord, en de muis bediening is erg goed

Ja, het is een ergonomisch toetsenbord, maar het vergt wel enige gewenning. Zeker als je altijd een normaal toetsenbord hebt gebruikt en je gaat over naar de 'natural keyboard' indeling van de 8000 mis je in het begin nog wel eens een paar aanslagen. Ik typ met 10 vingersysteem blind en het is vooral zaak om je handen de eerste keer goed te plaatsen. Doe je dat niet, volgt er typefout na typefout. Doe je het echter wel, typt dit toetsenbord heerlijk weg. Het toetsenbord ligt 'plat' op de tafel en heeft geen steuntjes zodat hij wat gekanteld kan worden. In het begin vond ik dit een nadeel, maar je went er snel aan, en uiteindelijk voelt het ook een stuk natuurlijker aan. Toetsaanslagen zijn kort en notebook-achtig, maar ik weet altijd wel wanneer ik een toets heb aangeslagen. de toetsen zijn wel een beetje rammelig, wat ik niet zou verwachten van een toetsenbord van deze prijs.

De extra toetsen op het toetsenbord zijn over het algemeen handig, maar wel duidelijk gericht op MS software, en dan voornamelijk Vista.
Er is goed nagedacht over de extra functies van het toetsenbord en alles wat je nodig zou kunnen hebben voor het navigeren door media is aanwezig. Ik kan de multimedia toetsen via de driversoftware echter niet toekennen aan andere players dan de MS mediaplayer en ook bijvoorbeeld de extra buttons voor het gebruiken van je browser zijn compleet op IE gericht.

Leuke gadget is het touchpad, wat met een schakelaartje is om te zetten van touchpad naar 4-punts richting toets. Af en toe best handig, al reageert de touchpad niet op de standaard touchpad-conventies van rechter en linker muis-toets. Ook is het touchpad erg klein, maar over het algemeen is het goed te bedienen. Heb al veel gelezen over de f1-f12 toetsen (en ook de Esc, Home en End) die op aanraking reageren en dus niet als gewone toets aanwezig zijn. Velen vinden dit een nadeel, maar ikzelf heb dat nog niet zo ervaren.

Een nadeel is wat mij betreft ook de 'windows' toets die onder het midden van de spatiebalk zit in plaats van de reguliere locatie. Heel erg wennen als je vaak sneltoetsen gebruikt, maar als je jezelf aanleert om je duim voor het indrukken van deze toets te gebruiken, bleek het bij mij uiteindelijk veel sneller te werken dan het 'normaal' indrukken van sneltoetsen! Al met al toch een pluspunt dus!

De verlichting van het toetsenbord is ronduit mooi. Zodra je de onderkant van het toetsenbord aanraakt, lichten alle toetsen op. Afhankelijk van hoe donker de omgeving word de achtergrond verlichting feller. Best handig voor typen in een slecht verlichte omgeving, maar uiteindelijk niet meer dan een stoere gadget. Mijn Dell 2407FPW monitor produceert over het algemeen meer dan genoeg licht om de toetsen ook in het donker te zien!

De muis werkt erg lekker. Ik ben links-handig, dus de hoeveelheid muizen die ik op een prettige manier kan bedienen zijn beperkt, maar dit is wat mij betreft de beste tot nu toe. Ik ben overgestapt van een MS Wireless Optical Mouse 2.0 naar deze (hij heet officieel' Microsoft Wireless Laser Mouse 8000) en ik bemerk een heel duidelijk verschil. De 8000 heeft een veel betere response en is een stuk preciezer in vergelijking met mijn oude muis. Hij voelt wel iets zwaarder aan, maar dat vind ikzelf opzich prettig. Grafisch- maar ook game- 'werk' is een heel stuk fijner in vergelijking met mijn oude muis. Ben zelfs iets beter geworden in UT3 !!! 8-)
Aan het scroll-wiel hoefde ik niet te wennen. de Optical Mouse 2.0 heeft hetzelfde type scroll-wiel, waarbij je dus niet met voelbare 'tikjes' scrollt, maar met een vloeiende beweging (alhoewel het ietwat stroef aanvoelt). Geen problemen dus, maar ik heb wel het gevoel dat de 8000 muis een stuk gevoeliger is.

In het pakket zit ook een oplaad-pad. Je plaatst je muis bovenop het pad en je keyboard schuif je tegen de onderzijde van het pad. Een aantal groene LEDjes die zacht pulseren geven dan aan de je Tobo en muis worden opgeladen.
Wel moet je de USB kabel van het pad in je PC steken, en ook nog een externe adapter in het stopcontact steken om het pad van stroom te voorzien. Het oplaad pad fungeert tevens als USB hub, en geeft je drie extra poorten en een soort 'docking station' voor de USB bluetooth adapter die je met deze desktop meegeleverd krijgt. Daardoor is alleen het topje van de adapter te zien, die groen oplicht bij 'kontakt'. Ik heb nog niet geprobeerd andere Bluetooth devices te koppelen met deze adapter, maar ben dat wel van plan. De software laat het in ieder geval toe, dus ik neem aan dat het wel gaat werken. Ik zal hier binnenkort een update over schrijven.

Levensduur van de lading lijkt in orde (dit zijn overigens rechargable AA batterijen, dus heel eenvoudig te vervangen (ook door eventueel duurdere versie met meer lading. Groot pluspunt dus!) . Ik heb de desktop nu enkele weken vrij intensief in gebruik en heb nog niet hoeven herladen. Ik zal hier over een tijdje op terugkomen om te zien of dit ook echt het geval is.

Tsja, en dan komen we uiteindelijk toch op de prijs terecht... Daar kan ik eigenlijk kort over zijn. Het is een van de duurste toetsenbord muiscombinaties die er te krijgen is (totdat Art Lebedev eindelijk met zijn speeltje op de markt komt) , maar naar mijn mening ook wel een van de mooiste (totdat Art Lebedev met zijn speeltje op de markt komt ;) ). Het heeft een paar handige gadgets, en de muis is zeer fijn in gebruik. Of het de 230 euro waard is? Ik vind van wel, maar het is echt zeer op het randje... Ik denk dat mijn linkshandig zijn een grote rol heeft gespeeld in het zoeken naar desktop combinaties, en als er een grotere range van top-desktops waren die ook aan de linkshandige medemens dachten, dan weet ik niet zeker of de keuze wel op de 8000 gevallen was....

Update 13-02-2008:
Nog even de afstand getest waarop het toetsenbord en de muis blijven werken... dat is meer dan optimaal te noemen. Na zo'n 12 tot 13 meter begon de verbinding te haperen (grotere afstand kon ik echter niet nemen omdat mijn huiskamer dat niet toelaat) maar ik bleef wel kontakt houden. Erg goed dus!

Nog wel een nadeel gevonden: de 'verf' komt vrij gemakkelijk van de bovenkant van het toetsenbord af. Alhoewel ik tot nu toe heel voorzichtig met de Tobo ben omgegaan, zag ik tot mijn verbazing dat er op een hoekpunt al wat van de goud-metallic-achtige kleur verdwenen was. Daaronder zat wat grijs plastic. Erg slechte zaak dus.

Update 26-02-2008:

Foto's bijgevoegd (iets later dan beloofd.. sorry!) Ook een vergelijkings-foto met de Microsoft Wireless Multimedia keyboard 1.0. Dit is een full-size keyboard, en zoals je ziet is de wireless 8000 even groot ondanks dat het numerieke eilandje niet aanwezig is. Geeft hopelijk een goed idee van de grootte van de 8000

Accu-duur: Valt toch iets tegen... Ik dacht dat het toetsenbord en de muis redelijk lang meegingen kwa accuduur, maar het is toch minder dan verwacht. Na een dag of twee/drie intensief gebruik (>8 uur) begint het rode signaal-lampje te knipperen dat het feest toch bijna echt voorbij is. Het herladen is echter erg snel gebeurt: binnen een paar uur is zowel de muis als het TOBO weer helemaal klaar voor gebruik. Zoals ik al had aangegeven kunnen de batterijtjes verwisseld worden door een zwaarder type, dus ik denk dat je er uiteindelijk nog wel een week of twee uit kunt persen met 2700 mAh batterijtjes
Geen aanpassing van de score hiervoor... Nog steeds erg blij met dit setje, en de gevonden nadelen zijn imho niet al te groot.

Heb jij ook een Microsoft Wireless Entertainment Desktop 8000?

Lekker uitgebreide review, daar hebben we wat aan. Wat ik alleen nog mis zijn een paar foto's. Ben nu wel benieuwd hoe dit exlusieve toetsenbord er uit ziet.
Woow, dat je zoveel uitgeeft voor een toetsenbord!
sommige mensen geven graag veel geld uit voor een goeie ramplank als het toch dta beetje extra geeft :P Vraag mij NIET waarom het is toch echt zo. Zelf kies ik voor mijn vriendin een goedkope USB plank met optisch standaart muisje en waar zit ik op te rammelen?? een Dinovo edge.. Ik hou ervan lekker vanaf mijn bank te zitten en ja... Dan moet dat wel GOED kunnen + dat het er gewoon goed uitziet.
@ antipode: Thanks, foto's komen er na het weekend aan... eerst even mijn buro opruimen! ;)

@ Dima: Tsja.. ik denk dat de reden waarom ik er zoveel aan uitgeef voldoende is onderbouwt in mijn review. De betere/duurdere Tobo/muis combinaties zijn bijna altijd voor rechtshandige gebruikers bestemd, ik vond deze set er erg mooi uitzien, en ik was toe aan een nieuwe set... dusseh.....
geef je groot gelijk ;)
Misschien dat er een foto van je beschadiging van het verfwerk bij kan?