Specificaties 15,6" (1366x768), 320GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Acer 5750G-32354G32Mn Review

TheMHZ 8 augustus 2012, laatste update op 8 augustus 2012, 2.827 views

Acer 5750G-32354G32Mn

Pluspunten

• Stevige Bouwkwaliteit
  • Prijs/specificatie verhouding
  • Kwaliteit toetsenbord
  • Aansluitingsmogelijkheden
  • Luxe design

Minpunten

• Hoge toon HDD bij downloads
  • Scherm (resolutie & glans)
  • Grote logge adapter
  • Bloatware

Zo'n 8 9 maanden geleden heb ik mijn broertje een nieuwe laptop kado beloofd, als hij voor zijn examen dit jaar zou slagen. Dit omdat zijn eigen laptop een jaartje geleden stuk is gegaan, waarbij reparatie niet interessant was. Hij kwam zijn woord na en is cum laude geslaagd en het voor mij tijd om op zoek te gaan naar een laptop voor hem. Een nieuwe laptop uitzoeken is altijd leuk werk, zelf wou ik zo'n 500 euro besteden, met in het achterhoofd 600 euro mocht er echt een goede deal voorbij komen. De eisen die ik stelde aan de laptop waren:
  • Minimaal Core i3 2nd/3rd gen prestaties of een AMD equivalent.
  • 15.6" of kleiner
  • Minimaal 3 uren accu bij zuinig gebruik
  • Grafische prestaties gelijk aan een HD 5470 of beter
  • Luxe design (smaken verschillen)
  • USB 3.0 (pr)
  • <500 euro of bij uitzondering <600
Uiteindelijk kwam ik na veel zoeken terecht bij 4 modellen:

Acer 5750G-32354G32 natuurlijk

De Asus is lekker goedkoop, echter de CPU prestaties zijn ver onder de maat, hetzelfde geldt voor de Samsung, maar dan in mindere mate en daarbij betaal je ca. 200 euro meer voor de design. Aanvankelijk besloot ik voor de Toshiba, echter eenmaal in de winkel kreeg de Acer steeds meer mijn aandacht. Na even te allebei grondig vergeleken te hebben koos ik uiteindelijk voor de Acer (i3-2350M & GT610M), desondanks dat het USB 3.0 mist.

Opening
De Acer 5750 is absoluut een mooie laptop, het design heeft veel weg van de Asus K53 series en in eerste instantie zou je niet denken dat het een laptop van 469 euro is. De plastic behuizing van het scherm is afgewerkt met een structuur met in het midden een Acer logo. Eenmaal open oogt de laptop wat minder luxe, de behuizing rondom het toetsenbord is grijs van kleur en de bezel rondom het scherm is glazend (wat gauw krast). Waarschijnlijk is dat gedaan zodat het beter bij het glanzend scherm past.

Aansluitingen:
  • LAN aansluiting
  • VGA
  • HDMI
  • 4 x USB 2.0
  • audio aansluiting 3.5mm
  • speaker aansluting
  • SD cardreader
  • 4 Statusleds (Power/HDD/Charge/Wlan)
  • DVD RW
  • Kensington lock
Toetsenbord
Over de toetsenbord ben ik zeer te spreken. Er zijn weinig laptops in het budget segment die over een toetsenbord beschikken die niet doorbuigt wanneer de H/J/L toets flink ingedrukt wordt. Deze Acer is een van de uitzonderingen. Verder typt de toetsenbord erg fijn en is er een numeriek gedeelte. Het enige wat ik jammer vindt is dat het geen chiclet toetsenbord is.

Bouwkwaliteit
Acer staat vooral bekend om haar laptops in het goedkopere segment, het is een vrij jong bedrijf en dat was vroeger (2001/2002) ook wel te merken aan de kwaliteit van haar computers. Ik durf echter te stellen dat Acer een enorme inhaalslag heeft gemaakt en (qua kwaliteit) absoluut niet onder meer doet voor Asus' K53 Series & HP's pavillion G6 series. De Aspire 5750 voelt solide aan. Je kan het hier en daar een beetje indrukken door het plastic behuizing, maar niets wat ongewoon is bij andere merken in deze prijsklasse. Ik spreek uit ervaring, mijn huidige een Acer timeline 4810TZ en na 2 jaar nog steeds prima werkt.

(De kwaliteitsvergelijking is getrokken met o.a: Medion MD5400, Toshiba Tecra A8-PTA83E, Toshiba Sateliite A350D-20k, HP Pavillion DV6-3123cl, Acer 4810TZ, Samsung NC10, Packard bell Dot-SE 750NL, Sony Vaio VPCEA4S1E)

Scherm
Het scherm is een glossy 15.6" TN paneel met een resolutie van 1366 x 768 zoals bij vrijwel alle laptops onder de 600 euro. Hoewel de resolutie best hoger had gemogen op een 15.6" ben ik van mening dat het uit kostenoverweging waarschijnlijk onverstandig was geweest. Wel had ik liever gehad dat ze een matte scherm hadden gebruikt. In de trein of tijdens college uren zal je ongetwijfeld last hebben van reflecties, zoals met alle glossy schermen. Verder zijn de kijkhoeken zoals verwacht van een TN paneel: matig, maar eerlijk gezegd had ik ook niet beter verwacht van een budget laptop. Een positief puntje van het scherm is dat hij vrij fel kan worden ingesteld. (200 nits als we Acer zelf mogen geloven)

Prestaties
De laptop is uitgerust met een Sandy Bridge processor namelijk de Core i3-2350M met een integrated IGP (HD 3000) en een GT610M (1GB) videokaart. De laptop voelt zeker snel en vloeiend aan, echter heb ik nog geen tijd gehad om benchmarks te draaien, deze zullen op een later moment worden gepost.
Ik heb hier nog een aantal benchmarks van notebookcheck.net over de CPU & GPU.
Windows Prestatie Index

Speakers
Het geluid dat eruit komt is degelijk, maar verwacht geen wonderen. De speakers kunnen vrij luid, luid genoeg om een kamer van ca 25m2 goed te vullen. Muziek klinkt helder, maar mist echter bass. Verder ben ik op dit gebied geen expert. zelf gebruik ik een Sony sony mdr-zx300 en ben er tevreden mee.

Warmte- & Geluidsproductie
De laptop is over het algemeen vrij stil. Bij het opstarten of bij intensieve taken hoor je de fan even, maar het is absoluut niet storend. De enige momenten, dat de laptop echt geluid produceert is wanneer de CD/DVD station in gebruik wordt genomen. Over het geluid van de hardeschijf een (WD3200BEVT) ben ik minder blij, De schijf maakt tijdens het downloaden een hoge vrij hoge zoemend toon (Dezelfde hoge toon heb ik met mijn WD Blue 3.5 inch 7200 rpm desktop hardeschijf). Het is niet luid maar wel irritant.

De laptop is goed geventileerd, de palmrests blijven koel. De bodem wordt echter merkbaar warm bij lange intensieve taken, maar niet storend. Speedfan geeft aan dat de CPU tijdens het browsen schommelt tussen de 30 ~ 36 Celsius. Bij de stresstest Prime95 geeft Speedfan aan dat de temperatuur oploopt tot 78 Celsius waarna de temperatuur stabiliseert.

Accuduur
Na een aantal batterijcyclussen te hebben doorlopen geeft BatteryBar het volgende aan:
De accu gaat zo'n 4 uur mee wanneer brightness op 30% zet en vervolgens verslagen gaat typen of gaat browsen. Dit komt doordat de GT 610M niet aan het werk is, echter wanneer je een game draait of een ander zwaar programma trekt de CPU & GPU de accu in 1.5 uur leeg. Je zal met dit soort laptops dan ook niet de dag mee doorkomen zonder de logge meegeleverde adapter.

All met all kom ik tot een conclusie dat de Acer Aspire 5750 in zijn prijsklasse n van de betere keuzes is. Voor 470 euro krijg je een laptop met een i3-2350M processor, 4 GB ddr3 en een GT 610M videokaart, met zulke specificaties zullen meeste mensen goed mee kunnen werken en af en toe ook nog een spelletje draaien. De laptop zelf is vrij stevig gebouwd en het design doet niet goedkoop aan. Het enige wat jammere is hetbglanzend bezel & scherm met een vrij lage resolutie, maar voor zo'n prijs kan je eigenlijk niets beters verwachten. Er zijn alternatieven genoeg voor deze laptop (< 500 euro), echter zul je het moeten stellen met een IGP (HD3000) waarschijnlijk of een langzamere processor.

Note: Acer levert de laptop met vrij veel bloatware, je zult in het begin een half uurtje bezig zijn met spellen & andere nutteloze applicaties verwijderen. Voor mij is dat niet een groot probleem, maar ik laat het jullie bij deze wel even weten. (met dank aan: Sabom)

Heb jij ook een Acer 5750G-32354G32Mn?

Mooie review hoor, alleen mis ik, zoals je zelf ook zei, enkele benchmarks, en je hebt het ook niet gehad over het aantal onzinnige acer programma's dat je harde schijf bevuilt. Hier had ik wel last van nadat ik de acer v3 571g 53214G50m had aangeschaft voor 600 euro. Het was zo erg, dat ik windows 7 helemaal opnieuw moest installeren (en sinds dien is ie een heel stuk sneller). Wat is eigenlijk je motivatie om voor deze laptop te gaan en niet mijn genoemde type? Bijna alle onderdelen zijn net allemaal net is beter. Bovendien is dat juist een scherpe deal voor 600 euro. Het enige echt grote nadeel van mijn laptop is de warmte; ong. een kwartier een spelletje doen drijft de grafische kaart op tot 93 graden Celsius, en de processor wordt rond te 85 graden Celsius onder load.

Groet

[Reactie gewijzigd door SaBom op 7 augustus 2012 09:47]

De benchmarks komen nog wel, als ik eenmaal de tijd heb en ik ben het met je eens dat Acer veel onnodige software meelevert. Maar even 30 minuten programma's verwijderen en je bent er vanaf, voor mij geen groot probleem. Maar zeker noemenswaardig. Ik zal het er later nog opzetten.

En de reden dat ik dit model koos en niet iets als een Acer V3 is heel simpel. Ik zie het nut er niet van in om iemand een laptop met i5 en een GT630m te schenken, als hij/zij alleen office applicaties, films & online MMORPG's draait. Daarbij komt dat het zo'n 130 euro duurder is voor 20~25% CPU, 40% GPU meer performance? Terwijl hij er niet eens gebruik van zal maken.

Gr. mhz
Nette review, Acer heeft inderdaad een grote inhaalslag gemaakt en is nu gewoon een goed merk. Ook qua service hebben ze grote sprongen gemaakt, waar het eerst nog wel is maanden duurde heb je nu in bijna elk geval je laptop binnen 10werkdagen weer terug.
En natuurlijk de belangerijkste vraag op deze review.

Is je broertje er blij mee? O-)
Hij is zeker erg blij ermee, (wie niet eigenlijks, als het om cadeau's gaat?) Maar ik ben van mening dat het erg onbeleefd zou zijn, als je een gegeven paard in de bek kijkt. ;)