Qtek 8500 Zwart Review

maartenlambrech 6 februari 2010, 959 views

Qtek 8500 Zwart

Pluspunten

• Windows Mobile 5
  • micro sd-kaart uitbreiding
  • groot hoge resolutie scherm
  • goede video weergave

Minpunten

• Slechts één connector
  • accuduur aan de korte kant
  • tamelijk breed
  • geen fm radio
  • camera onfuctioneel binnenshuis

Deze Qtek 8500 stond als eenmalige aanbieding in het warenhuis voor 159 euro. Dit is niet zo veel voor een smartphone met windows mobile erop.

Specificaties
Met zijn 200mhz processor en 64 mb ram geheugen kan deze smartphone goed uit zijn dak met alle programma's. Er staat Windows Mobile 5 op en dit is zoals je misschien weet niet de laatste versie. De 6de versie kan je er jammergenoeg niet opzetten. Toch heeft WM5 veel in zijn mars en heb je overvloedig veel mogelijkheden met dit toestel.
Het hoofdscherm van de telefoon is 240x320 pixels wat dus een zeer mooi beeld levert. Dan is er nog een tweede extern beeldscherm die vierkant is. Dit heeft minder pixels maar toont toch een mooi klokje of mp3-info.
Deze gsm ondersteunt quadband. Je kan er dus de hele wereld mee rond gaan. Ook bleutooth ontbreekt niet.

In de doos
Zo goed als alles werd meegeleverd. Van adapter tot oortjes. Enkel een micro-sd kaartje ontbreekte. Let er hier op dat hcsd niet werkt! Het maximum aan geheugen is dus 2 giga.

Design
Het design is uniek. De gsm is zeer plat en heeft een speciale vorm. De zwarte buitenkant uit kunststof is voorzien van kleine streepjes die in de breedte lopen. De grootte van de smartphone valt wat tegen. Hij is nogal breed en dat is misschien wel een negatief puntje. Dit valt zeker op wanneer je er een andere telefoon naast houdt. (Hij is enorm :X )

Gebruik
Deze smartphone heeft eveneens een mp3-muziekspeler in zijn mars die je van buitenaf kunt bedienen. De liedjes verschijnen dan op het buitenste schermpje (van goede kwaliteit!).
Deze gsm belt zoals hij het zou moeten doen, maar heeft nog heel wat andere functies. Zo heb ik er Pocket-tv op geinstalleerd en zo kan ik films op mijn smartphone bekijken. Dit werkt goed en de kwalitieit is om u tegen te zeggen! De films moet je wel op de pc encoderen voor een lage schermresolutie en in het juiste formaat (mpeg1). Enkel de geluiden die uit het dunne telefoontje komen zijn wat aan de magere kant. Ze klinken wat schel.
Verder is de kalender ook handig in gebruik. Zo zie je al van de dag voor de afsrpaak een herinnering op het hoofdscherm verschijnen.

Connectoren
Alle connectoren, van opladen tot oortjes, moeten in dezelfde ingang/uitgang. Dit heeft als vervelend gevolg dat je de oortjes niet kan gebruiken tijdens het opladen.

accuduur
Waarschijnlijk is dit het slechtste punt van de gsm. Hij gaat namelijk ongeveer 2 dagen mee bij normaal gebruik. Voor mij is dit geen probleem want 's nachts laad ik hem op, maar voor anderen kan dit wel degelijk een probleem vormen.

Bediening
De knoppen steken niet uit. Dit kan soms wat irritant zijn bij spelletjes. Toch heb ik er verder geen probleem mee gehad. Ook de toetsen aan de buitenkant werken naar behoren ookal zien ze er wat goedkoop uit.
De toetsenblokkering werkt voor alle toetsen, en moet je dus weer afleggen als je wilt bellen. Dit is wat onhandig, want ik had liever de buitenste toetsen gelocked en de binnenste geunlocked.

Camera
De camera is niet van hoge kwaliteit en functioneert ook niet goed binnenshuis. Buiten trekt hij wel mooi, maar de resolutie is beperkt met de 1,3MP.
Bij het filmen wordt de resolutie nog meer verminderd en dat gaat de kwaliteit ten koste.

Alternatieven
Eventueel kan je ook kijken voor de nokia 6233 die ook goede specificaties heeft.

Update
Enkele maanden geleden begon mijn toestel vaak uit te vallen. Het flashen van de rom met de bijgeleverde tool leverde niets op.
Gisteren heb ik er WM6.1 op geflasht. Sindsdien werkt het toestel beter dan tevoren en ben ik verlost van de reboots!

Heb jij ook een Qtek 8500 Zwart?

Ik vind die negatieve eigenschappen niet echt kloppen.
Je kan verwachten dat de telefoon nogal breed is als je een scherm hebt van 320x240 (en dan een wat ouder type;) daarnaast vind ik de rest van de dingen ook vrij nutteloos; aangezien dit niet standaard is.
De camera is gedaan voor videobellen ;)

[Reactie gewijzigd door BlackFlower op 7 februari 2008 20:40]

Breedte: 1.8 cm naast de schermbreedte vind ik nog altijd veel in vergelijking met andere telefoons. Je moet ze maar eens naast elkaar leggen. Het verschil tussen een nokia 6234 en qtek 8500 is groot!

Radio is inderdaad nog niet standaard, maar vind je de laatste tijd altijd in de nieuwe gsm's van deze prijsklasse. (waaronder bv. de 6233)

Camera is niet gewoon gedaan voor videobellen. Hij neemt namelijk niet op in de maximale resolutie die hij ondersteund. Waarom zou hij dan 1,3 megapixels hebben 8)7
Wat zeg je nou? Videobellen is meestal 320x240
Daarnaast; Zelfs mijn TyTn heeft geen Radio; dat vind je niet zo vaak in een WM telefoon

[Reactie gewijzigd door BlackFlower op 7 februari 2008 20:50]

Een scherm en camera van 320x240 is inderdaad genoeg voor videobellen.
Maar mochten ze de camera er in gezet hebben enkel voor videobellen, zoals jij zegt, dan was een 1.3MP resolutie overbodig geweest en hadden ze genoeg gehad met een vga camera van 230x240 pixels...
Ik heb ooit een weekje met dit toestel mogen spelen en ik raad em iedereen ten sterkste af. Ik had (zoals gewoonlijk bij WM) weer last van instabiliteit en daarnaast is de bel- en speakerkwaliteit vreselijk slecht. Tenzij je van een antiek toestel afkomt is het binnenste scherm niet heel bijzonder met slechts 65.635 kleuren, zoals ieder Windows Mobile toestel.

@ Blackflower: Qtek 8500 beschikt niet over UMTS, dus videobellen is geen optie.
mijn qtek8500 valt regelmatig uit het net, opnieuw simcode intoetsen zorgt dat ik weer bereikbaar ben. Het lijkt luk raak, dus ongeacht de batterijspanning oid. Wie heeft een idee danwel hier ervaring mee???
Sinds enkele weken heb ik hier ook ervaring mee :-(
Het toestel valt zeer veel uit en reboot dan.