Jetway N88GT-EN-512M Review

Gol1ath25 7 februari 2008, 973 views

Jetway N88GT-EN-512M

Pluspunten

• Prestaties
  • Op voorraad

Minpunten

• Standaard fanprofiel
  • Fan 100%

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Na mijn kaart nu bijna 2 maanden in gebruik te hebben ga ik ook maar eens een review schrijven.

Mijn systeem.

CPU: C2D e6600 @ 3.00 Ghz @ 1.325v
Moederbord: Asus p5b pci-e 16x @ 1.0
Geheugen: Vdata 2x1gb pc6400 800mhz
OS: Windows XP Pro x32
Drivers: Nvidia driver 169.21

Doos + Featureset

Doos was redelijk klein. Nadeel was dat de doos zo perfect op maat is, dat er geen beschermmateriaal in zit.
Dat vond ik weer tegenvallen. Verschil tussen mijn Gt en de foto is dat de Jetway sticker Groen is.
Featureset was niet meer niet minder dan wat je nodig hebt, gewoon goed:
Jetway 8800gt
Driver install cd
User's guide
S-Video out cable
Dvi to Vga adapter
Vivo Cable

Performance

Ik heb de kaart voorzichting in mijn pc gedaan en opgestart. Kaart werd gelijk gevonden, en het installeren van de drivers duurde maar 5 minuten.

Alles werkte naar behoren, en de kaart levert goeie prestaties.

Hier 2 benchmarks, van 3Dmark06 en Aquamark3:
- 3Dmark06 score: 11470
- Aquamark3 score: 166458

(zie fotos voor volledige specs)

In games werkt de kaart ook geweldig, alles op hoogste settings met een resolutie van 1280x1024
Call of duty 4: ~120fps
Unreal Tournament 3: ~110fps
Crysis: ~29fps (2x AA en alles op High)
Counter Strike Source: ~140/300fps
World in Conflict: ~49fps

Geluid/Warmteproductie

Nu het belangrijkste behalve performance, het geluid en de temperaturen:
Op 100% klinkt het alsof je een windtunnel in je pc hebt rond de 60% hoor je hem echt NIET.
Pas voorbij deze grens ga je wat gezoem horen.

Standaard Clock
Idle: tussen 40-52C
In games: 55-70C
Full Load: 70-84C

Ik heb een geweldige benchmark gevonden die je kaart tot het uiterste test.
De naam hiervan is oZone3D "FUR Rendering Benchmark".
De kaart werd hierbij na 20 minuten stressen wel 84C.
De fan liep hier maar op ~50% dit stond mij niet echt aan i.v.m. duurzaamheid enz.

Dus heb ik via Rivatuner een fanprofiel aangemaakt:
< 60C = 38%
> 60C = 50%
> 70C = 65%
> 77.5C = 75%
> 85C = 90%

wil je dit zelf ook doen? :http://www.guru3d.com/article/article/449/1

Na een fanprofiel aangemaakt te hebben, komt de kaart nu met oZone3D maar op 71C en draait de fan dus op 65%.
De kaart loopt standaard op 29% in idle mode, dat heb ik verhoogd naar 38%. Het verschil hiertussen hoor je niet.

Kaart is nu Standaard Clock @ Rivatuner fanprofiel
Idle: tussen 45-50C
In games: 52-65C
Full Load: 65-71C

Je kan zeggen dat er geen groot verschil is maar in mijn kamer is het nu ongeveer 18C.
In de zomer bereikt het soms wel eens 40C dus dan komt die fanprofiel heel erg van pas.

De kaart in SLI

Ook heb ik mijn kaart in Sli gedraaid samen met een Sparkle 8800gt, die waren geprikt op een MSI K9N SLI-2F waarop ook een AMD X2 5600+ @ 2.8Ghz (Asus p5b heeft geen 2 pci-e sloten).
Het verschil in de 3Dmark06 ging van ~10200 in single mode kaart, naar ~11500 in SLI mode. Niet zo spetterend dus.
Dus bewijst weer dat Intel een stapje verder is in de Dual Core technology (Core2Duo).

Er zijn trouwens maar 2 verschillen tussen de kaarten:
- De vorm van de cooler
- De printplaat is andere kleur, blauw ipv groen.
Voor de rest zijn de kaarten identiek. ook qua 3Dmark06 halen ze hetzelfde met ongeveer 200 verschil.

Overclocking
Ikzelf heb de kaart NIET overgeclocked.
Ik weet zeker dat er veel meer uit te halen is maar ik wil graag mijn 2 jaar garantie behouden.

lLevering

Ik had eerst een Msi 8800gt OC besteld bij Azerty, maar het bleef maar uitgesteld worden.
Uiteindelijk bestelling gecanceled en een Jetway besteld bij www.dollarshops.eu.
Geld overgemaakt en 3 dagen later lag het pakketje al op m'n deurmat, perfecte elvering dus.

Deze kaart is echt een 'bang for the buck' voor die 209,- die ik ervoor betaald heb.
Volgens mij kan je geen betere prijs/prestatie vinden op de markt van vandaag.

Dit was mijn eerste review hier op Tweakers, reacties zijn altijd welkom.

Heb jij ook een Jetway N88GT-EN-512M?

Goeie en nette review! :)
Leuk dat ik de persoon ben met de 2de kaart in SLI :+
En deze kaart is zeker in 1 woord geweldig!
Nooit zoiets goeds gehad :P
ik heb hem sinds gister binnen, ik wou ook eerste de msi kopen maar die was bij azerty niet leverbaar.

hele goede review!

ik vind de kaart er ook gewoon netjes uit zien en dat zwarte (waar de groene stikker op zit) is van metaal, had ik niet gedacht.
ik dacht dat het plastic zou zijn net als bij de gts.
ik heb psies hetzelfde setup als jij (p5b-e ipv jou bord) , ik krijg rond 12500 -13000 met cpu op 3.4 en 8800GT overgeklocked @ 700/stck/2000. mooie review .
Als ik mijn pc op 3.4ghz zet dan krijg ik om de minuut een mooi blauw scherm waarnaa hij opnieuw opstart. mijn 400w standaard x-gear voeding trekt het niet :). leuk om te weten dat ik er nog 12500-13000 uit kan halen met overclocken
X ! gear ! , gast ik weet niet of de heilige god van tweakers het je verteld heeft , maar xgear en sweex zijn zeer onbetrouwbare voedingen , half jaar gaat het goed , maar het kan best dat daarna je voeding dood gaat en je hardware naar de 'hardware hemel ' meesleept . :'( . wees een beetje op je hoede en iig met eerste beste 40 euro koop een A merk voeding .
Ik weet het kerel :) jammer dat ik geen geld heb. anders had ik allang een 500w A voeding gekocht
hey, bedankt voor die tutorial! ik had em al eerder gezien maar kon em niet weervinden en het was me ook nog niet helemaal gelukt om zon fanprofile voor elkaar te krijgen :D
Als je vragen hebt superwashandje moet je ze gewoon stellen :)
Mooi review heb ook een 8800GT gehad.
Leuke scores ook, keep on fraggin :7