Jetway I35P-SG Review

PiweD 7 februari 2008, laatste update op 7 februari 2008, 885 views

Jetway I35P-SG

Pluspunten

• Crossfire support
  • Prima overklokker
  • Goede prijs

Minpunten

• Slechts drie kabeltjes bijgeleverd
  • Bios updaten is een hel

Layout Score: 4
Keuze

Enkele weken geleden was ik op zoek naar een nieuw moederbord. Criteria voor mij: niet te duur, P35 chipset en het liefst weer eens wat anders dan het gebruikelijke spul van Asus en Gigabyte. Zodoende kwam ik op dit moederbord van 87,- uit. :)

Featureset

Het moederbord is zr compleet te noemen voor zijn geld. Er zitten 2 pci-e slots op waardoor er crossfire gedraaid kan worden. Helaas kan het tweede slot maximaal op pci-e x4 snelheid draaien, maar dit is een limitering van de P35 chipset. Tussen deze sloten zitten 2 pci-e x1 sleufjes en onderaan prijken twee gewone pci sleuven.
Uniek voor dit moederbord is de mogelijkheid om een paralelle poort via een bracket aan te sluiten (Pentium 1 tijdperksgewijs ;) ) Zelf maak ik geen gebruik van deze mogelijkheid, maar er zijn genoeg tweakers die ambilight-achtige toepassingen aansturen via deze poort.
Achter op het moederbord zitten twee gewone PS/2 aansluitingen, 4 USB poorten, 6 3,5mm mini jack aansluitingen voor surround, een S/PDIF in en uit connector en een e-sata poort. Laatstgenoemde aansluiting dient doorgelust te worden van de ene kant naar de andere kant van het moederbord. Een goede oplossing, want op die manier kost het je geen sata-aansluiting als je geen gebruik maakt van deze functie.
Een nadeel van dit bord is dat het geen DDR2-1066 geheugen ondersteunt en dat de raidcontroller, waar ik overigens geen ervaring mee heb, van het merk Jmicron is, een merk waar veel mensen slechte ervaringen mee hebben. Voor de rest zit het gewone spul er op: front audio aansluitingen, de mogelijkheid om acht extra usb-poorten aan te sluiten, 4x sata via de ICH9 southbridge, een pata en een floppy connector.
Wellicht leuk voor de overklokkers: de 'P4-stekker' is 8-pins en naast de floppy connector zitten twee knopjes waar 'power' en 'reset' naast staat. }>

Inhoud moederborddoos

De inhoud van de doos laat zien dat het niet allemaal rozengeur en maneschijn is; we hebben hier te maken met een B-merk. Het standaard moederbordboekje, I/O shield en drivercd'tje worden vergezeld van slechts twee sata kabels en n pata kabel, waardoor het woord karig ineens een heel nieuwe betekenis krijgt.
Het I/O shield is universeel voor Jetway moederborden en voor de ingebruikname dien je dan ook verschillende openingen in het shield vrij te maken, zodat alle connectors er doorheen passen.
Het toppunt van universaliteit wordt echter bereikt als je de bijgeleverde cd-rom eens gaat doorspitten. Hierop staan behalve de standaard chipsetdrivers voor de P35 chipset namelijk ook drivers voor eerdere chipsets tot en met de Intel 865 chipset aan toe. Jetway is zelf zo ver gegaan dat ze win9x drivers voor chips die totaal niet op het moederbord aanwezig zijn bijgeleverd. Allemaal leuk en aardig dus, maar het doet een beetje goedkoop aan.

Layout

De layout is prima te noemen; alles zit waar het zitten moet, zelf als je twee dubbelslots videokaarten installeert blijven de sata-poorten goed bereikbaar..in tegenstelling tot sommige moederborden van een niet nader te noemen A-merk. Twee minpuntjes: de heatpipe loopt erg dicht langs het eerste geheugenbankje en de 'P4-stekker' is moeilijk bereikbaar als je een beetje een knappe processorkoeler gemonteerd hebt en je voeding direct boven het moederbord hangt.

Betrouwbaarheid/overclocking

In de tijd dat computers nog niet vooruit te branden waren deed niemand het, maar hoe sneller de processoren werden, hoe groter de overklokkersniche werd.
Overklokken gaat prima met dit bord, dankzij de volgende functies:
- Instellen fsb tot 600 mhz in stapjes van 1 mhz
- Instellen pci-e frequentie in stapjes van 1 mhz
- Instellen vcore tot 1,8v
- Instellen vdimm
- Instellen northbridge voltage
- Instellen southbridge voltage
- Aanpassen cas latency geheugen
De vcore moet eerst grof ingesteld worden en kan dan in stapjes van 50mv verhoogd worden.
Mijn Pentium Dual-core E2160 loopt stabiel op 3200 mhz (400*8) op 1,33v. Een hogere fsb kan ik niet proberen omdat mn geheugen dat niet trekt, maar op ocworkbench.com staat een review over dit moederbord waarbij 510 mhz fsb op een E6300 gehaald werd. Overklokpotentieel genoeg dus.

Compatibiliteit

Vista bussines x64 draait zonder problemen op dit moederbord. Drivers voor de chipset heb ik van de Intel website geplukt en die werken als een zonnetje. Het enige probleem waar ik tegenaan liep was het bekende 4 gigabyte probleem. Hoewel ik een 64-bits besturingssysteem geinstalleerd had en het moederbord tot 8 gigabyte ram zou moeten ondersteunen kon er in Windows niet meer dan 3326MB intern geheugen gebruikt worden. Na een dag lang koortsachtig in het boekje en in de bios gezocht te hebben naar het knopje 'memory remapping' kwam ik tot de conclusie dat dit niet bestond en er niets anders opzat dan de bios te updaten. Hier wordt weer pijnlijk duidelijk dat Jetway niet tot de A-merken behoort; er is namelijk geen windows tooltje te vinden om de bios te updaten en er is geen support voor updaten van een flashstation. Om je bios te updaten dien je dus een opstartdiskette te maken, een diskette met de nieuwe bios er op te maken en een lege diskette bij de hand te houden om de oude bios te bewaren. Een simpele biosupdate werd mede dankzij mijn brakke en beschadigde diskettes een avontuur waar Indiana Jones een puntje aan zou kunnen zuigen. Eind goed al goed; na een uurtje zat de nieuwe bios er op en herkende Vista netjes 4 gigabyte geheugen.

Ondersteuning door fabrikant

Nadat je eerst www.jetwaycomputer.com afgezocht hebt naar support voor je moederbord en er dan achter gekomen bent dat www.jetway.com.tw sinds 2001 wl geupdate is heb je de download sectie zo gevonden. Bios updates worden niet zo frequent uitgebracht als bij de A-merken, maar in mijn geval was de benodigde update zo te downloaden.

87 euro voor een moederbord met crossfire support, hoog overklokpotentieel en genoeg features vind ik een prima prijs/prestatie verhouding! :)

Heb jij ook een Jetway I35P-SG?

Is het niet zoiezo beter om niet via windows te updaten? heb daar veel pijnlijke verhalen over gehoord en doe het zelf altijd via diskette of usb-stick.
Bij Asrock heeft mij dat nog nooit problemen opgeleverd.
Altijd succesvolle BIOS-update via Windows.
Inderdaad, heb zelf nu ook een ASRock moederbord en nu 2 x via windows geflashed voor support van de wolfdale cpu's en ging perfect.

Verder nette review!