Specificaties Radiogestuurde muis - Bekijk alle specificaties

Logitech Touch Mouse M600 Review

sh4rp88 6 augustus 2012, laatste update op 17 november 2015, 8.110 views

Logitech Touch Mouse M600

Pluspunten

• mooi design
  • natuurlijke gevoel
  • super precies scrollen
  • werkt lang op batterijen
  • gewicht bepaling door verwijderen van 1 batterij
  • uitermate geschikt voor kantoor/internet gebruik
  • kleine usb-ontvanger

Minpunten

• Niet geschikt voor gamen

Logitech M600 Mouse

Na verschillende muizen te hebben getest en uitgeprobeerd te hebben, heb ik besloten een Logitech M600 aan te schaffen voor het surfen op het internet en het gemak van klikken. Nu hoor ik jullie denken elke muis is toch geschikt voor het surfen op het web en klikt makkelijk weg, maar deze M600 doet dit allemaal op een hele andere manier, en laat je bijna surfen op het web zoals je dit op een tablet of smartphone doet.

Specificaties

Accu duur 2 batterijen 6 maanden, 1 batterij 3 maanden
Garantie3 Jaar beperkte garantie
Volledige specs http://www.logitech.com/n...ers/mice/touch-mouse-m600

Uiterlijk
Wat direct aan deze muis opvalt is dat de muis een geheel strak design heeft, geen tierelantijntjes, geen tribals enzovoorts, maar gewoon piano lak zwart (geweldig). En wat je daarna opmerkt is dat er geen fysieke knoppen of een scroll-wiel op de muis zit. Dit is weg gelaten om dat de muis gebruik maakt van een aanraakoppervlakte waarmee je kunt scrollen en back/forward in je internet pagina's kunt navigeren. De muis heeft een ultra kleine ontvanger, die je mooi kunt opbergen in de muis zelf waar je de batterijen plaatst. Tevens wordt de muis ook geleverd met een opberg zakje voor als je hem mee neemt naar andere locaties of als je op vakantie gaat. Kortom een super complete muis.

Gebruik met internet

De Logitech M600 is uitermate geschikt voor het surfen op het internet wat ik al vertelt had in de inleiding. Maar waarom deze muis zo geschikt is voor het surfen op het web ga ik jullie in deze alinea uitgebreid uitleggen. De M600 maakt gebruik van een aanraakoppervlakte dit is heel handig wanneer je lange internet pagina's met veel tekst aan het lezen bent en je gelijkmatig wilt scrollen om zo een natuurlijke gevoel bij het lezen van de tekst te creren. Waarom dit zo goed werkt is omdat er geen wiel tussen de interface zit maar je eigenlijk de snelheid van het scrollen kunt regelen met de snelheid van de veeg op de muis. Zo kunt u wanneer je heel snel naar beneden wilt scrollen je vinger snel bewegen op de muis om je scroll snelheid te bepalen. Het gemis van de knoppen pagina voor/achter komt volledig in het niks aangezien je dit ook met je vinger kunt regelen. Ik geef toe dat dit wennen is wanneer je de muis voor het eerst gebruikt (maar naar 2 weken gebruik wil ik niks meer anders) het voelt heel natuurlijk aan. De M600 maakt gebruik van een heel laag design waardoor je hand bijna vlak op je muismat ligt, en eveneens dit voelt raar in het begin maar na veel gebruik voelt dit zeer natuurlijk aan. Je linker en rechter muis knoppen zijn wel gewoon fysieke knoppen alleen zijn deze verwerkt in het design, normaal gesproken wanneer je de muisknop indruk zal je iets op de boven kant van de muis naar beneden drukken, bij de M600 is het geval dat je de rechter/linker kant van de muis naar beneden drukt (dus de muis zelf druk je in). Je kunt zelfs het gewicht van de muis bepalen door gewoon 1 batterij weg te halen en de muis werkt dan nog steeds, alleen gaat de duur met 3 maanden achteruit. Met 2 batterijen gaat de muis ongeveer 6 maanden mee.

Aanraakoppervlakte

De Logitech M600 maakt gebruik van een aanraakoppervlakte. Het gedeelte dat hiervan gebruik maakt op de muis is de bovenste helft van de muis zelf. Het onderste gedeelde detecteert hij je vinger bewegingen niet. Wat je nou precies met het aanraakoppervlakte doen, is scrollen en pagina terug en vooruit door middel van een vinger beweging naar link of naar recht of naar boven en naar beneden. Dit vindt ik persoonlijk heel prettig werken omdat je gewoon met je linker vinger die je normaal gesproken op je linker-muisknop hebt ook kunt gebruiken om te scollen, dus je bent niet verplicht je vinger in het midden van de muis te houden om te kunnen scrollen. En dit principe geld ook voor pagina voor/achteruit dit voelt heel natuurlijk aan en geeft je alle vrijheid om met je linker of rechter vinger te kunnen scrollen enzovoorts.

Kun je met de muis gamen?

Het antwoord op deze vraag is vrij kort, Nee. Waarom het antwoord nee is omdat je bij het gamen nogal intensief de muis gebruikt en je dus veel met je vingers schuift over de muis en de M600 zou dit registeren als zijnde scollen of pagina voor/achteruit . Waardoor je rare situaties krijgt in je games. En omdat de muis geen (fysieke) linker/rechter muis knop heeft, en je bij bijvoorbeeld: First-persone shooters inzoomt en tegelijkertijd wilt schieten gaat dit niet, omdat je de muis maar aan een kant tegelijk kan in drukken. Het klinkt heel verwarrend maar kortom je kunt je rechter en linker muisknop niet tegelijkertijd in drukken. Ik zou zelf adviseren een andere muis te gebruiken voor het gamen met wel fysieke knoppen en scroll wiel, anders maak je de games eigenlijk wel onspeelbaar.

Ideaal voor notebooks/netbooks

Doordat deze Logitech M600 mouse gebruik maakt van een compacte usb-ontvanger is deze uitermate geschikt in combinatie met een notebook of netbook. Zelf vindt ik de touch-pads van netbooks/notebooks zeer onhandig is gebruik en gebruik ik altijd een usb muis voor mijn interface met het systeem. En omdat deze muis geleverd wordt met een compacte ontvanger kunt u de ontvanger gewoon in u usb-poort laten en u netbook/notebook opbergen in uw tas/sleeve zonder enige probleem met de ontvanger. Tevens komt daarbij dat de muis ongeveer het zelfde in gebruik is al een touch-pad lijkt het alsof u op u touch-pad van u net/notebook aan het werken bent.

Conclussie

Bent u opzoek naar een nieuwe ervaring van het gebruik van een muis, en bent u opzoek naar een stijlvolle muis dan is de Logitech M600 echt iets voor u. En leest u vaak forums leest u kranten online of tijdschriften dan bent u bij de Logitech M600 aan het goede adres. Maar bent u een echte gamer en verwacht u van deze muis dat dit de ultieme gaming muis is, dan heeft u het echter goed mis je kunt niet tot nauwelijks met deze muis gamen, en adviseer ik u een 2de muis te gebruiken voor het gamen.

Heb jij ook een Logitech Touch Mouse M600?

Heb jij ook wel eens de Magic Mouse van Apple gebruikt? Kan je het daarmee vergelijken of loopt het toch iets minder soepel?
Helaas ben ik niet in het bezit van een mac computer, dus kan het niet vergelijken .
Deze lijkt me, net als de magic mouse van Apple erg klein. Reviewer ziet dat als een voordeel, ik niet. Een te kleine muis zorgt er voor dat mensen met volwassen handen erg krampachtige vingerzettingen moeten aanhouden om het apparaat te kunnen gebruiken.

Mijn voorkeur gaat uit naar een grote muis met dezelfde eigenschappen. het liefst eentje die met all vingers vastgepakt moet worden. Helaas bestaat deze niet en is de kans klein dat hij er komt. De nadruk ligt toch altijd erg op kleine, leuk ogende apparaatjes. Prima voor een half uurtje browsen maar als je een muis intensief gebruikt is ergonomie erg belangrijk.

Verder een prima review overigens, volledig en mooie plaatjes!
Bedankt voor de complimenten , zelf ervaar ik de muis als prettig en handzaam.
Maar iedereen heeft zijn eigen voorkeur.
Mooie review! Deze muis lijkt mij wel interessant, zou je een filmpje kunnen maken over hoe het in de praktijk gaat? En komen daar niet vreselijk veel en snel vingerafdrukken op? Btw ik heb bij m'n logitech M185 ook zo'n kleine ontvanger, misschien doen ze het bij alle muizen.

[Reactie gewijzigd door electrom op 6 augustus 2012 19:31]

Ik ga proberen een filmpje te maken , wanneer ik deze heb dm ik je wel.
De ontvanger van deze muis kan tot 6 apparaten aansturen dus de kans zit er goed in.
Bedankt voor de reactie :-)
Sinds enige tijd levert Logitech muizen en toestenborden met deze Unify ontvanger. Alle aparaten die daarmee worden geleverd kunnen tot maximaal 6 op een zo een ontvanger worden gebruikt:
Mijn vraag zou zijn of je je vingers 'gewoon' op de muis kunt laten rusten of gaat hij dan direct aan de scroll etc?
Je kunt je vingers rustig op de muis houden, hij heeft zo genaamde dead-zone bij je linker en rechter muisknop. Dus wanneer je je vingers hier houd gebeurt er niks.

Hoop u hierbij voldoende te hebben geholpen :)
Mooie review!

Bij Wehkamp is hij nu erg goedkoop, daar las ik echter: "Jammer dat je echt met de hele muis moet klikken, werkt niet lekker, dubbel klikken is lastig. Misschien was een klik door een tikje op het oppervlak beter geweest. Misschien bij een software upgrade."

Hoe gaat het dubbelklikken bij jou? Is dat een beetje te doen?
Dat is zeker te doen, dit is omdat de bovenstuk van de muis alleen klikt. dus waar je hand op rust is geen onderdeel van de klik.

By the way, Thanks voor je reactie :)
Begin juli via ibood de m600 gekocht. Na enig onderzoek vr de aankoop bleek dat deze muis eigenlijk een pure rebranding heeft gekregen naar de t620. Deze heeft nl. dezelfde functionaliteit als het 'nieuwe model' als je de recentste versie van setpoint gebruikt. Indien je een t620 wil kopen, zoek dan als je ergens nog een m600 kan vinden en koop deze in plaats van de hardwarematig waarschijnlijk dezelfde maar duurdere t620.

Ik ben zr tevreden van het product behalve de middelmuisklik die ietwat moeilijk verloopt. Het is inderdaad zo dat de muis eigenlijk de touch ervaring van een tablet en een muis in n combineert en dat doet het zr voortreffelijk.

Voor grafisch werk en gaming zou ik de muis niet aanraden, voor al de rest wel! Maw, zoek je een muis om op een touch gebaseerde manier door windows 8 (of zelfs windows 7) te navigeren dan is dit de muis die je moet hebben (en zeker aan de prijs die ie nu verkocht wordt!).

[Reactie gewijzigd door shizoframia op 23 juli 2013 09:14]

Bedankt voor de aanvulling :)
Ik heb deze muis een tijdje gebruikt, ik kon er niet aan wennen! Het gaat zo vaak mis met scrollen, klikken etc. De software is erg onvoorspelbaar, ja de laatste versie ook geprobeerd!

Ik heb de muis vervangen door de M510, gewoon weer met knoppen en scrollwheel.
Hier heb ik persoonlijk geen last van gehad, het is even wennen en daar moet je tijd in steken, maar wanneer je dit gedaan hebt , heb je een fijne muis.

Thanks voor je reactie ^^*\/
Vandaag te koop op Ibood voor 16.95 :)
Bedankt voor deze goede review.
Nog aan het twijfelen omdat ik jaren gewend was met een trackball (duim) te werken.
En nu na een gewone muis terug naar trackball wil, maar dit zou ook een goede oplossing zijn.