Specificaties 18,8dB, bij maximaal 1.200rpm - Bekijk alle specificaties

Antec TrueQuiet Pro 120, 120mm Review

Zenjol 3 augustus 2012, laatste update op 7 augustus 2012, 1.135 views

Antec TrueQuiet Pro 120, 120mm

Pluspunten

• Stil
  • Functioneel design
  • Redelijk goede luchtverplaatsing
  • Stil

Minpunten

• Behuizing mag geen contact hebben aan de zijkant
  • Duur voor een casefan (vind ik)
  • Schakelaar verouderd t.o.v. PWM

Geluid (min) Score: 5
Geluid (max) Score: 5
Luchtverplaatsing (min) Score: 3
Luchtverplaatsing (max) Score: 4

De plaatjes zijn weer klikbaar en een combinatie van eigen foto's en foto's van het internet (verschil is duidelijk).

Ik heb deze casefan van Antec gekregen met als doel hier een review erover te schrijven. Zelf heb ik best wat casefans gebruikt, maar wel altijd budget fans van niet meer dan 10 euro. Ik vroeg me voordat ik het product binnen had al af of dit extra geld nou echt een meerwaarde zou hebben. Casefan lijkt mij een vrij simpel product, dus hoe veel beter kan het worden?

Uitpakken

De verpakking was niet heel bijzonder. Ik heb wat foto's van hoe het eruit zag en de inhoud. De fan heeft een schakelaar tussen laag (600rpm) en hoog (1100rpm) en een 3pins moederbord aansluiting. Verder is er een verlengstukje meegeleverd om de 3pins te veranderen naar 4pin molex zodat je hem direct op je voeding kunt aasluiten, en met rubbertjes om mee te bevestigen.

Eerste indruk

Het moment dat je de fan echt in je handen hebt merk je gelijk wel het verschil. De behuizing is anders dan ik van andere fans gewend ben. Het roterende deel met de fanblades is helemaal open en is niet omringd door de behuizing. Voordeel hiervan is natuurlijk de grootte van de blades. Deze zijn groter omdat deze helemaal uitrijken tot aan de zijkant. Grotere blades betekent meer luchtverplaatsing.

Verder draait de fan echt super soepel. Normaal als je een zwaai aan die blades geeft dan staan ze binnen enkele seconden weer stil. Deze fan niet. Deze blijven super lang doordraaien. Heb hem aangesloten op wat prik en ging hem vergelijken met een standaard 120mm casefan van in dit geval de Antec One. Heb een filmpje geupload hiervan. Je ziet gelijk dat de blades van de True Quiet Pro wat groter zijn. In het filmpje zet ik mijn computer uit en dan kan je zien hoe lang de fans nog doordraaien. Het verschil is gigantisch.

Zonder rooster of stoffilter is de fan zo goed als onhoorbaar op lage stand, en zo goed als onhoorbaar op hoge stand. Luchtverplaatsing is op lage stand wel echt een briesje. Op hogere stand weet hij toch naar gevoel best wat lucht te verplaatsen.

Inbouwen

Bij het in de pc plaatsen van de fan merk je het nadeel van de open behuizing. Dat is dat niks de zijkant mag raken. Dus bijvoorbeeld bij de Antec One kon ik hem in de outtake aan de achterkant niet bevestigen omdat dit erg krap was en dus het roterende deel de kast raakte en dus niet ging draaien. Is denk ik wel een uitzondering dat het zo'n krappe ruimte was op die plek. Maar ook met bedrading moet je dus opletten.

Nu heb ik hem onderin mijn Sharkoon MS140 gezet. Hier is wel gewoon ruimte en kan hij ongehinderd draaien. Het bevestigen met de meegeleverde rubbertjes ging erg makkelijk. Ze zijn super rekbaar en ik heb dit getest met de 5e (reserve) rubber en mij lijkt het onmogelijk dat je hem perongeluk kapot trekt bij de montage. De snelheidsregelaar heb ik door de achterkant van de kast heen gedaan (waar de usb3.0 doorheen gaat) zodat ik er makkelijk bij kan.

Gebruik

Hier zit hij wel voor een stoffilter. Dat zorgt voor meer geluid. Mijn systeem is erg stil op idle en hier komt de casefan op lage stand niet bovenuit. Nog steeds erg stil dus. Echter als ik hem op de hoge stand zet terwijl mijn systeem idle is hoor je wel die luchtverplaatsing door de stoffilter. Dit is denk ik niet te voorkomen.

Hij zit dus onderin mijn kast en blaast zo omhoog tegen mijn videokaart. Ik zet hem nu dus eigenlijk altijd op laag en pas als ik een zware game ga spelen zet ik hem op hoog. Dan gaat mijn videokaart toch harder blazen en dan komt de fan er niet meer bovenuit. Wel merk ik een licht verschil in temperatuur. Op lage stand is het verschil niet meer dan 1 graden bij stressen. Op hogere stand is het verschil wel tot wel 3 graden. Gevolg is dat de fans van mijn videokaart net wat minder hard hoeven te werken en mijn systeem in z'n totaliteit wel wat stiller is.

De fan is een mooi product. Je merkt het verschil in kwaliteit zeker wel met standaard fans. Of het het prijsverschil waard is weet ik niet. Het is wel veel luchtverplaatsing voor zo'n stille fan, mede door het ontwerp. Maar het blijft gewoon een fan, en dan vind ik 20 euro gewoon duur. Je krijgt er gelukkig wel kwaliteit voor terug.

Wel vind ik zo'n schakelaar toch wat ouderwets. Als je een fan van 20 euro koopt neem ik aan dat dat wel voor een mooi systeem moet zijn. Tegenwoordig heb je dan meestal genoeg PWM (4pin) aansluitingen op je moederbord dus kan je net zo goed alleen maar PWM fans nemen. Dan kan je de snelheid gewoon automatisch aanpassen in Windows en het rekening laten houden met temperaturen bijvoorbeeld.

Als je op zoek bent naar een stille fan met een snelheidsregelaar en je wilt een van topkwaliteit en vind 20 euro niet te duur dan is deze voor jou.

Heb jij ook een Antec TrueQuiet Pro 120, 120mm?

ikzelf heb er ook 2 van. Ik wou ook ene plaatsen onderaan mijn case die dan blaast op mijn GPU. Dit was helaas niet mogelijk omdat de fan zelf tegen de case knelt waardoor hij wel draait maar met massa's lawaai. Dit heb ik opgelost door een rubbertje te steken tussen de fan en de case (wat natuurlijk niet optimaal is voor de flow). Dit vind ik helemaal NIET handig.

Voor de aansluiting, dit gaat vlot maar zijn niet herbruikbaar! Ik wil deze fan graag verplaatsen naar voor waar hij wel deftig kan werken maar dit gaat dus niet wegens gebrek aan rubbertjes voor aan te sluiten.....

Verder draait ie wel stil. Veel luchtverplaatsing heeft hij wel niet vind ik
Ik heb de fan wel nog een keer verplaatst door die rubbertjes er weer uit te trekken. Moet je dus wel voorzichtig zijn, maar het kan dus.
Helaas heb ik deze doorgeknipt op de plaats waar dit voorzien was om het "deftig" afgewerkt te hebben :'(
Flinke review voor "een fannetje"

echter
een verlengstukje meegeleverd om de 3pins te veranderen naar 4pin molex zodat je hem direct op je moederbord kunt aasluiten
moet dat niet rechtstreeks op je voeding zijn??

M.v.g. Niels
Klopt, heb het veranderd. Dankjewel.
Had ik wel verwacht, de 5 sterren had ik al ingevuld.