Mede8er MED500X2 1,5TB Review

wrvk82 4 augustus 2012, 2.769 views

Mede8er MED500X2 1,5TB

Pluspunten

• HD content moeiteloos afspelen
  • Doorspoelen en terugspoelen HD
  • Stabiel / crasht niet
  • Ondersteunt vele formaten
  • NAS functionaliteit
  • Videowall is geweldig (met YANFOE en YAMJ)
  • Vriendin snapt hoe het werkt na installatie en settings gereed

Minpunten

• CPU niet zo snel voor snel scrollen in menu's
  • Afstandsbediening reageert niet goed (je moet mikken)
  • Eerste installatie complex voor de niet-technische gebruiker
  • Datatransfer naar HD 8MB/sec (64Mbit)
  • YANFOE en YAMJ functionaliteiten niet in Mede8er zelf
  • Movie search erg onoverzichtelijk
  • Aansluiten op netwerk vereist workarounds bij vele

Geluidskwaliteit Score: 5
Hoe gekomen tot de Mede8er
Moe van de CINAVIA error
Zelf heb ik ruim 2,5 jaar ervaring met een Playstation 3 (PS3) als mediaspeler. Mijn PS3 was middels een netwerkkabel aangesloten op mijn router, voor een maximale verbinding. Op een gegeven moment liep ik steeds vaker tegen de beruchte "CINAVIA" error aan, waarbij het geluid na 20 minuten wordt gemute. Met de melding van illegale praktijken blabla. Ik werd hier helemaal gestoord van.

Mijn broer was enige tijd geleden al overgestapt op de Mede8er, toevallig ook deze die ik nu heb aangeschaft. Hij was erg tevreden en nooit meer last van CINAVIA errors, plus dat je niet je PC aan hoeft te hebben om films te kijken. Lekker alles vanaf de bank bedienen. Dat is wel zo prettig!

De CINAVIA error is eigenlijk de MAIN REASON van mijn overstap. Ik kijk zoveel films en series, dat ik niet steeds met 'fingers crossed' op de bank wil zitten in spanning. Ik wil zekerheid!

Algemene indruk
Settings en besturing is matig tot slecht te noemen, maar het afspelen van films is GEWELDIG!
Het is een klein 'doosje' die prima staat bij mijn overige apparatuur. Het neemt niet veel ruimte en en daarmee veroorzaakt deze ook geen visuele chaos op je meubel(s).

De fysieke installatie (lees: aan de praat krijgen van de Mede8er) is erg simpel. Power aansluiten, HDMI kabel aansluiten op je TV of versterker (ligt aan je setup, bij mij gaat alles via mijn versterker) en gaan met de banaan.

Wat vrijwel direct opvalt is dat de Mede8er in de bediening niet zo snel is als je verwacht. Met een PS3 kan je razendsnel door alle menu's heen vliegen. Dat kan niet met de Mede8er, omdat er een kleinere processor inzit..

Ook is de basis setup van de Mede8er erg 'karig'. Het is totaal niet sexy. Maar goed, je leest op het internet over skins etc, waarmee je e.e.a. veel mooier kunt maken. Meer daarover volgt verderop in de review.

Overigens valt ook tegen hoeveel settings je nog moet aanpassen, voordat je iets kunt doen binnen je netwerk met de Mede8er.

Feature Set
Je kunt de Mede8er behoorlijk aankleden met skins (volgt later). De standaard geleverde software en werking is prima voor het afspelen van films. Het is wel jammer dat er niet standaard al meer mogelijk is. Verder prima.

Je kunt de Mede8er ook als NAS gebruiken, maar dat heb ik nog niet geprobeerd.

Beeldkwaliteit
Briljant
De kwaliteit is fenominaal. Waar de PS3 het laat afweten bij het doorspoelen en terugspoelen van films bijvoorbeeld, is de Mede8er de koning. Hij crashed gewoon NIET. Je kunt vlekkeloos een moment in de tijd uitzoeken en DIRECT speelt de film. Dat is echt geweldig. De kwaliteit is ook super, want nu kijk je gewoon standaard x264 (1080P, dus HD).

Geluidskwaliteit
Gaat via versterker maar klinkt erg goed
Omdat mijn versterker het geluid regelt weet ik niet of de Mede8er daar enig invloed op heeft. Het geluid is super! (dolby digital, afhankelijk van geluid dat door film wordt gesupport).

Gebruiksgemak
Matig
De Mede8er heeft vele instellingen en er wordt niet duidelijk (soms niet) toegelicht waar deze precies voor zijn. Dat "moet je maar weten".. Daarnaast reageert de afstandsbediening behoorlijk traag. Je voelt een soort "lag" tussen input en output. Je moet ook nog eens goed mikken op de Mede8er anders gebeurt er niets. Eenmaal in de film werkt alles zoals het moet! Gelukkig..

Design
Ziet er prima uit. Geen verdere opmerkingen.

Bouwkwaliteit en afwerking
Voelt stevig. Geen opmerkingen verder.

249euro heb ik betaald. Dat komt vooral omdat in deze een 1,5TB HD zit. Ik vind de prijs prima.

Uploaden van films naar Mede8er
Gaat maar met 8MB/sec (64 Mbit). Vind ik niet snel. Is volgens specificaties. Zeker als je on demand wil kijken, dan moet je dus gaan streamen. Heb nog geen ervaring in het streamen van HD content.

Gebruik maken van videowall
Mede8er heeft wel standaard deze setting, maar dan zie je enkel LEGE mapjes. Helemaal niet mooi dus... De oplossing is om YANFOE in combinatie met YAMJ te gebruiken.

Met YANFOE verrijk je filmdata en kan je de informatie volledig krijgen. Dit kan je dan vervolgens met YAMJ uploaden naar je Mede8er.

Het resultaat: een geweldig mooie videowall.

Heb jij ook een Mede8er MED500X2 1,5TB?