Sony Ericsson Xperia Play R800i Zwart Review

christiander96 14 januari 2013, 1.376 views

Sony Ericsson Xperia Play R800i Zwart

Pluspunten

• mooi scherm
  • lekker groot
  • zoek knop
  • stereo speakers
  • gamepad
  • snelheid

Minpunten

• geen ICS (Kan het opzich wel begrijpen omdat die 431-587 firmwares niet echt super goed waren, vooral met standaard kernel ''getest met een Neo V van een maat van mij'')

Plot.

Na iets meer dan een jaar met een SE Xperia X8 rond te hebben gelopen als mijn eerste Android toestel zocht ik weer wat nieuws.
Nu iets met een groter scherm, snellere cpu, camera etc. Alles wat je eigenlijk van je 2e Android smartphone moet verwachten.
Ik bezocht erg veel telefoon winkels, las erg veel reviews en zat erg vaak op marktplaats te zoeken naar een 2e hands Xperia Arc, X10 of Ray omdat het mij niet echt uitmaakte of het nog geupdated zou worden, ik zou zelf wel weer een weg vinden naar de custom roms maar wilde wel weer een SONY(Ericcson) hebben wegens de degelijkheid van het merk, het goede geluid en camera.

Ik ging weer eens een telefoonwinkel bezoeken (omdat ik mij verveelde) en toen zag ik dat de Xperia play in de uitverkoop was voor maar 130 euro!
Uiteindelijk heb ik besloten om dit toestel te kopen want mij kon het niet echt schelen dat dit toestel als ''enige'' van de Xperia 2011 serie niet geupdated werd naar ICS want ik keek meer naar de prijs want: 1ghz snapdragon met 4 inch scherm en een degelijke camera voor 130 euro, waarom niet?

Unboxing.

Toen ik thuis kwam met het toestel ging ik hem natuurlijk uitpakken.
De doos zag er erg leuk uit met een plaatje van de telefoon op de voorkant met in chrome letters Xperia Play en op de achterkant de nodige info over de hardware etc.

In de doos zat natuurlijk het toestel met daaronder een vakje met het nodige boekwerk en accesoires zoals: een oplaadblok, usb kabeltje en in-ear headset die erg goed klinken voor een premium standaard headset

Vormgeving.

Het toestel lijkt qua design zeer veel op de Xperia Neo en de Xperia Pro vanwege de curves aan de boven en onderkant.

Het toestel heeft een 4 inch touchscreen dat lekker groot is om mee te werken maar voor mij eigenlijk net ''iets'' te groot.
Het toestel is erg zwaar en weegt maar liefst 175 gram en is 16mm dik.
Het toestel voelt bij de eerste indruk aan als een baksteen maar het went erg snel en ik heb het idee dat ik hem nooit mis

Gebruiksgemak.

Het toestel werkt erg snel en ligt vrij goed in de hand behalve is hij iets te dik om echt lekker vast te kunnen houden en in je broekzak te stoppen.

Aan het begin draaide het toestel op Android 2.3.2 en ik heb hem gelijk de update naar de 4.0.a.0.42 firmware geflasht (Android 2.3.4) waardoor ik meer functies kreeg zoals verschillende thema's, screenshot functie, launcher met gamepad open in landscape en voor de rest werkt het een stuk sneller dan de oude firmware.

Gamen!!!!!!.

Deze telefoon is natuurlijk speciaal door zijn gamepad met Playstation buttons en Playstation certificaat en dat houdt in dat je er PS1 spellen op kunt spelen maar natuurlijk ook spellen uit de Play store die de gamepad ondersteunen.

Het gamepad ligt lekker in de hand en werkt goed, ook de touchpad thumbsticks (ze hebben touchpad gebruikt omdat het toestel anders nog dikker zou worden) reageren goed en de gamepad heeft ook een bepaalde coolheids factor.

Camera.

De 5 MP camera van deze telefoon is voor mij wel redelijk goed, Ik kan er vrij goede foto's mee maken en het filmen in 720p is echt fantastisch!

Degelijkheid.

Het toestel voelt vrij stevig aan, zit wel een beetje speling in het slide mechanisme maar voelt af en toe goedkoop aan door het gladde plastic.
Maar goed, ik heb er 130 euro voor betaald dus mag niet klagen.

Conclusie.

Ik vind het een goed toestel voor maar 130 euro :P .

ICS

Op deze telefoon heb ik ook ICS gedraaid gebasseerd op de 587 firmware.
Het draaide wel vlot maar het gamen was wel een stuk minder dus ik kan eigenlijk wel heel goed begrijpen waarom SONY de Play niet heeft geupdated naar ICS omdat ze anders veel klachten zouden krijgen maar van mij hadden ze wel een UI update uit mogen brengen.

Heb jij ook een Sony Ericsson Xperia Play R800i Zwart?

Ziet er goed uit chris ;)
mist alleen nog wat Foto`s
130 Euro is echt een koopje voor dit toestel, welke winkel was dat?

Een tip: installeer Firmware R800i_4_0_2_A_0_69_WORLD_1_8_1247_6176 op dit toestel en je zal merken dat je gsm bereik een stuk beter wordt.
Dat is nl. een van de grootste nadelen van oudere firmwares i.c.m. dit toestel, het bereik is bedroevend slecht.
Heb dit uitvoerig getest met verschillende telefoons onder dezelfde condities en zelfde simkaart.
Uiteindelijk bleek de Nokia N95 het beste bereik te hebben...

Een ander nadeel is dat de behuizing erg glad is en het toestel daarom makkelijk uit je hand kan glippen, met name als je de slide functie gebruikt.
Daarom heb ik van bodyguardz (http://www.bodyguardz.com...r=asc&order=sort_priority) een protector film aangebracht en dat maakt een aanzienlijk verschi.
Het voordeel t.o.v. een bumper en case is dat het toestel niet nog bulkier wordt.

Voor een game telefoon heeft dit toestel helaas veel te weinig intern opslagcapaciteit, om dit te omzeilen kan je Links2SD gebruiken en bovendien is het toestel compatibel met een 64GB microsd (http://www.ebay.nl/itm/Sa...Cards&hash=item4ab6436e22), op die manier kun je de opslagcapaciteit behoorlijk vergroten.
Ja, idd! heb zelf nog nooit last gehad van bereik moet ik zeggen ;)