Seagate Desktop HDD, 3TB Review

HellStorm666 3 augustus 2012, laatste update op 3 augustus 2012, 10.757 views

Seagate Desktop HDD, 3TB

Pluspunten

• Relatief lage prijs
  • 7200rpm
  • 64MB cache
  • stil
  • koel

Minpunten

• Versies made in China schijnen slecht te zijn
  • Dus zoeken naar een made in Thailand (welke dus ook slecht zijn)
  • 1 Disk kapot na 1 jaar.
  • 1 Disk kapot na 1,1 jaar.
  • 2 Disks kapot na 1,3 jaar.

Intro
Dit is een korte review, dus verwacht geen elle lange regels en test enz. ;)

Terug van m'n motorvakantie moest ik de gemaakte video's opslaan op de PC. Helaas bleek deze nogal vol te zitten (gaat hard met twee GoPro Hero2's).
Dan komt dus het punt om een nieuwe HDD te kopen.

Uiteindelijk voor de Seagate Barracuda 3TB gekozen omdat:
7200rpm
64MB cache
Grote opslag
Prijs okay.

Er was één ding die mij wat tegen hield en dat waren de negative reviews over deze HDD. Nu bleek het daar vooral om de chinese versies te gaan.
Na wat mailverkeer naar een aantal shops bleek Azerty de versie uit Thailand te hebben, welke wel goed zouden moeten zijn.

Ontvangst
De HDD komt als OEM binnen, dat wil zeggen, puur alleen de HDD in een antistatisch zakje. Dus geen schroefjes, geen SATA kabel en geen voedingskabel.
Geen enkel probleem, want die had ik hier nog liggen.
Wat opvalt is het gewicht van de HDD. Hij weegt duidelijk minder dan m'n 120GB en 250GB IDE HDD's (welke op de plank liggen stof te happen)

Installatie
HDD aangesloten, PC opstarten, indexeren als GPT en hij werkt :)
Easy peasy.
Uiteindelijk hou je 2794,39 GB aan vrije ruimte over.
(deze heb ik opgesplitst in 2500GB voor de video's en 294,39GB als back-up)

Gebruik
Op het moment dat de schijf bruikbaar was heb ik direct 150GB aan video gekopieerd. Dit ging redelijk rap (±100MB/s volgens windows).
Ik hoor de HDD niet boven m'n andere schijven uit komen en met een temperatuur van 35 graden blijft ie ook lekker koel (onder load was ie 39 graden) (Kast is ongeveer 30 graden)

Update
2-10-2012 heb ik nog 4 van deze schijven bij gekocht voor in mijn Synology DS413J.
Nu precies 1 jaar later is 1 van de schijven kapot gegaan.
De NAS geeft aan dat hij vastgelopen is.
Een keer verwijder en weer terug geplaatst. Maar een S.M.A.R.T. test failed. Herstellen failed en nu failed ook de gegevens van de HDD ophalen.

De rest van de HDD's doet t nog wel prefect.

Update 2
18-12-2013
Nog geen maand nadat ik de vorig vermelde HDD had vervangen ging er weer een disk kapot.
En nu zijn er weer 2 kapot.
1 Disk geeft een error in de SMART test en kan de seagate tools test ook niet doorlopen.
De andere disk blijft maar raar ratelen en klapperen en is niet eens meer te benaderen :(

In het kort.
Totaal 5 schijven van dit type gehad.
4 er van zijn al kapot, dit allemaal ongeveer 1 jaar na gebruik.
Voor mij NOOIT meer Seagate schijven.
De NAS gaat nu WD RED schijven krijgen.

Heb jij ook een Seagate Desktop HDD, 3TB?

Meer advertenties

Ik heb een made in China versie, geen enkele problemen/rare dingen. :)
Dan gewoon hopen dat dat zo blijft ;)
Zijn in ieder geval prettige schijven vind ik.
welke raid zit je ?

[Reactie gewijzigd door jappiejaap op 3 augustus 2012 15:42]

Er zit niets in RAID.
Ik had ooit de 2 640GB HDD's in RAID-0 maar de prestatie winst was niet geweldig en uiteindelijk ben ik een hele hoop data kwijt geraakt door een crash in de RAID setup.

Heb nu de SSD, welke veel sneller en stabiler is dan welke RAID setup dan ook ;0
Heb je de firmware al geupgrade of was deze dat al?
Het gekke 'chirp' geluid is dan weg en volgens mij is ie ook nog iets sneller.
Ik heb geen chirp geluid... FW niet geupdate. Dat programma werkte erg slecht, waardoor hij oa m'n SSD en Maxtor HDD's probeerde te updaten (zoeken naar updates)

Heb gewone HDD's nog nooit geupdate en eigenlijk (op de RAID na) nog nooit problemen gehad.
Het programma werkt gewoon goed en doet wat het moet doen, meer niet. Vanzelfsprekend worden alle schijven op de sata controller(s) gequeried, anders kan de tool niet bepalen van welke schijven de firmware bijgewerkt dient te worden.
Hoi, leuk te horen dat er ook mensen zijn waarbij deze schijf wél direct werkt :'(
Ik had hem eerst in mijn HDX1000 gestopt omdat de oude 1,5Tb vol was, maar na installeren en kopieren kreeg ik onverwacht snel meldingen dat-ie vol was.
Toen pas gaan kijken en hij bleek in het systeem te verschijnen als 746Gb :?
Gekoppeld als slave aan mijn PC krijg ik het ook niet voor elkaar om de volledige grootte beschikbaar te krijgen, ook niet met de mini tool partition wizard of met seagate's eigen disc-wizard. Nu vind ik van alles op internet maar niks waar ik als gematigd ervaren gebruiker wat mee kan.
Heeft iemand misschien tips hoe ik dit probleem kan oplossen?
Het is deze zelfde drive, met subtype 9yn166.
Ik draai onder w7/64 sp1, cpu amd phenom x4 955, mobo asrock extreme3. Ik hoop dat dit genoeg info is.
Heb je hem als GPT of als MBR geformatteerd?
GPT wordt geadviseerd met grote schijven.
Via de minitool lukte dat niet (meer), ook niet na verwijderen van alle partities; via Seagate's DiscWizard (OEM versie van Acronis) wel, maar ook dan blijft de totale grootte van de toewijsbare partitites beperkt tot 746+Gb.
Ook W7-Diskmanagement geeft soortgelijke problemen |:(
Ik vind via Google wat over Intel RST drivers maar daar ik er een AMD in heb zitten heb ik daar verder geen aandacht aan besteed.
Uit sommige hits maak ik op dat je gewoon verder moet gaan en dat er bij het formatteren wel zal blijken dat er veel meer ruimte is, maar dat lukt bij mij dus niet ;(
Het lijkt wel alsof er eerst nog iets in het OS moet gebeuren om te zorgen dat-ie schijven boven de 2.2tb überhaupt herkent.
Echt slecht vind ik het wel dat Seagate's eigen tool hier niet op ingericht is!
Ik heb ook Ext2Ifs geïnstalleerd om op deze en de oude schijf te kunnen kijken onder W7, maar daar zie ik niets bijzonders.
probeer eens te booten met een linux live cd (ubuntu) en de schijf daar te formatteren als ext4.

Mocht ie dan wel 3TB zijn, via linux een format to NTFS downloaden en er een GPT vanmaken.
daarna zal hij onder Windows ook moeten werken.
(ondersteund je moederbord wel 3TB?)
geen oplossingen zonder Linux? :s Dat is voor mij helemaal 'uncharted'... wel leuk, maar natuurlijk wel tijdrovend... Ik weet niet of de HDX1000 ook Ext4 ondersteunt, standaard komt-ie bij installeren met Ext3.
Ubuntu is open source, geloof ik, dus dat zal ik wel ergens kunnen downloaden. En dan nog 'Linux for dummies' :)
Of het in mijn PC werkt vind ik eigenlijk van minder belang, het is bedoeld voor de HDX...
En waar kan ik vinden of het mobo 3tb ondersteunt? ik heb volgens mij nog geen updates van asrock gedaan... Wel leuk om vast voorbereid te zijn als ik mijn PC storage wil uitbreiden.
Al een NAS overwogen? De HDX1000 speelt namelijk perfect af vanaf een NAS (in mijn ervaring zelfs beter dan van schijf).

In een NAS heb je veel meer plezier van je schijf. Hoef je je PC storage ook niet uit te breiden.

In een Gbit netwerkje is het overpompen van data ook zo gebeurd. Bovendien hebben de huidige generatie NASsen veel extra functionaliteit, zoals bijv downloadserver. En een NAS zal zeker geen probleem hebben met de capaciteit. Snuffel eens rond naar Synology.

Als je de HDX1000 gecrosflashed hebt (naar Popcorn A110) speelt-ie meer formaten af en wordt stabieler. Heb je ook de koeling van de sigma onder handen genomen? Bij een hoop modellen waren de studs van het PCB (printplaat) te lang (verwisseld met het extra printje). Als de processor te wam wordt, stottert de weergave van HD-content.
Prima review!

Tegenwoordig stop ik niet meer van die grote schijven in de computers in huis (stuk of 6).
Mijn opslagstrategie is als volgt:

Desktop/laptops: SSD als bootschijf en in de desktops nog een schijf van 1 (of 2) TB voor meuk.
Allerlei apparaten zoals mediaspelers hebben geen of een kleine opslag (laptopschijf)

NAS: 5 schijven van 2 TB wat resulteert in 7,5TB aan bruikbare opslag.

Nog wat 1 TB schijven voor de back up van de belangrijke bestanden zoals foto's en muziek.

Films/series/muziek download cq rip ik en zet op de NAS, waarna ik met zo'n beetje elk apparaat via het netwerk kan afspelen. Het maakt niet uit welke computer of mediaspeler ik pak, ik kan makkelijk bij mijn data. Belangrijke data heb ik op meerdere plaatsen staan.
Ik heb deze schijf vandaag aangeschaft in een 3TB externe schijf van de Aldi, voor 109 euro. :)
Het is de laatste variant, met een CC24 firmware erin, geen rare geluiden, tikken, gesnerp of snel oplopende counters hier.
Het schijnt dat met de eerste serie, welke ge-update moet worden naar de CC4H firmware nogal wat problemen waren, laten we hopen dat het met de nieuwe lijn verholpen is (toi-toi-toi ;))

Op NTFS (standaard op geformatteerd voor de aankoop zag ik) had ik inderdaad mooi 3000GB ter beschikking, na een format in ext4 in Ubuntu, was dat nog maar 2,7TB en in Nautilus zelfs 2,5TB netto beschikbaar. ;(

In MacOS op HFS+ extended journalling geeft hij echter weer gewoon netto 3TB aan?
Dus ext4 vreet journalling ruimte lijkt...maar verder is het wel een van de betere filesystems.
Het is wel een beetje klooien met een 3TB schijf in Linux, Gparted gebruiken om de schijf in te stellen op gpt en MiB verdeling, daarna in Disk Utility weer formatteren op ext4 en daarna nog eens als hij gewoon gemount is, op de Desktop.

Anders heb je geen gpt indeling, kent hij de partition-table niet (die zie je later met parted, een fork van Gparted, voor schijven groter dan 2,17TB) of mis je de folder "lost and found" waar journalling-data soms in weg wordt geschreven. Je wilt je hdd toch zo goed mogelijk gedefinieerd, in je systeem herkend hebben- in geval van problemen heb je meer kans van recovery of behoud middels het ext4 filesystem.
Review aangepast.

4 vd 5 schijven kapot net na 1 jaar gebruik.
Zowel SMART failures als mechanische problemen waardoor ze niet meer te benaderen zijn.
Ik heb een Synology DS1511+ staan.Oorspronkelijk zaten daar 5 Seagate 2TB schijven in. Die heb ik krap een jaar geleden vervangen door 5 van de hier beschreven Seagate 3TB schijven. Binnen negen maanden tijd zijn er al twee kapot gegaan. Niets dan lof voor leverancier MyCom die ze meteen kosteloos vervangen heeft maar ik heb niet erg veel vertrouwen meer in deze schijven...