Lenovo ThinkPad X220 (NYG37MH) Review

psy 3 augustus 2012, laatste update op 3 augustus 2012, 2.976 views

Lenovo ThinkPad X220 (NYG37MH)

Pluspunten

• Formaat (duh...)
  • IPS scherm (vrij uniek voor een laptop)
  • Layout toetsenbord is zeer doordacht
  • Accuduur
  • Stevigheid
  • Weinig warmte
  • Zeer zuinig

Minpunten

• Traag voelende SSD van Intel
  • Wat weinig USB aansluitingen (3)
  • Geen USB3 in deze uitvoering
  • Netwerkaansluiting aan rechterkant is onhandig
  • Geen aparte microfoon aansluiting

Algemeen
Sinds een maand of 12 heb ik voor mijn werk de beschikking over een X220. Ik had de keuze uit een gewone Lenovo 15,6 inch maar koos voor de kleine X220 met zijn 12,5 inch scherm, voornamelijk omdat deze een Intel 160GB ssd had, plus het optionele IPS scherm. Een normale X220 heeft een gewone HD en een "gewoon" scherm dus dat was leuk meegenomen.

Ter vergelijk:
- Hiervoor had ik een oude Lenovo Thinkpad T510 met een Core 7200. Deze was al een paar jaar oud, voldeet opzich nog wel maar had inmiddels een erg zwak scherm (backlight). De resolutie was wel erg fijn, 1680x1050. Echter slechts 2 GB ram en de hd was nogal langzaam waardoor hij niet meer erg "snappy" aanvoelde.
- Priv heb ik al sinds 2007 een Asus W3J met 14,1 inch TN glanzend scherm. Een toenmalige high-end laptop met een mooie magnesium klep en een stevige bouw. Standaard zat hier een T2400 in, een oude Core Duo van 1,86Ghz. Die heb ik een jaar geleden vervangen door de krachtigste cpu die erop paste, een T7600 van 2,33Ghz met beduidend meer cache. Verder is het RAM inmiddels 3GB, en de hd is een niet erg schokkende 160GB. Helaas past hier geen SSD in omdat het nog P-ATA is. SSD's hiervoor zijn wel te krijgen maar financieel niet erg interessant. Maar de laptop is inmiddels zo oud dat dat allemaal weinig meer uitmaakt. Ik gebruik hem incidenteel nog wel.

Sinds ik de X220 zakelijk gebruik, ben ik hem ook veel meer priv gaan gebruiken dan de oude T510. Dit komt door een aantal zeer positieve eigenschappen.

Formaat
Door zijn kleine scherm is ie uiteraard zeer compact. De Asus was al niet zo groot maar de X220 meet slechts 305mm x 206mm x 19-34.6mm. Hij weegt zo'n 1,3kg. Dat is echt fijn als je hem vaak moet meenemen. Het is raar hoe snel je gewend raakt aan een lichte laptop. Als ik nu de Asus pak denk ik meteen, WOW wat een zwaar bakbeest. Maar die is met 2,2 kg ook zeker niet zwaar te noemen
Het is een beetje jammer dat aan de achterkant de 6-cells accu een klein beetje uitsteekt aan de onderkant, waardoor hij een klein beetje omhoogstaat aan de achterkant.

Vormgeving
Je houdt ervan of niet. Ik vind de Thinkpad's eigenlijk wel mooi uitzien. Zakelijk, ingetogen, robuust, maar zeer doordacht. Geen onnodige glanzende tierelantijnen, geen blauwe opzichtige LEDjes die om aandacht schreeuwen, geen materialen waarvan je denkt, hoe lang zou dit nou meegaan?
Hij lijkt qua toetsenbord behoorlijk veel op zijn grotere broers en dat is een enorm pluspunt.
Er zit een dedicated Del/Home/PgUp/PgDn op (rechtboven). Dit is echt zeer fijn.
Links daarvan zitten boven de F9 t/m F12 nog een reeks toetsen voor PrtSc/ScrLk/Pause en Insert
Linksboven zit een Volume mute/Vol-/Vol+ en Mic mute.
Rechtonder zit een blok met cursortoetsen. Ook deze zitten erg doordacht en je went hier heel snel aan.
LET OP - de nieuwe X220 met Ivy Bridge heeft een nieuw toetsenbord met een andere (mindere) indeling!

Helemaal bovenin zit een klein LED lampje wat je door een Fn toets kan aanschakelen. Dit heb ik nooit eerder gehad en ik vind het wel handig in het donker al gebruik je zoiets niet vaak. Toch, als je het NIET hebt is het echt behelpen in het donker.
Ook zit hier een vrij standaard webcam. Je kan hier prima Skype gesprekken mee voeren maar verwacht er geen superkwaliteit van. Volgens de specs is het wl een 720p resolutie.

Aansluitingen
Links
Van voor naar achter
- 54mm Express Card Slot
- (wifi schakelaar)
- USB
- Displayport (heel goed, Lenovo! ook de audio loopt hierdoor als je een Displayport-HDMI kabel gebruikt, prima!)
- VGA
Rechts
- SD gleuf
- NIC
- hoofdtelefoon/microfoon gecombineerd. Standaard hoofdtelefoon werkt hier perfect op, Mic niet getest
Achterkant
- Plug voor stroomvoorziening

Scherm
En van de allerbeste eigenschappen van de X220 en wat deze ook behoorlijk uniek maakt is dat deze te krijgen is met een IPS scherm. Standaard is dit overigens niet zo.
Gelukkig heeft Lenovo een niet-glanzend mat scherm gekozen.
Beelden zijn prachtig. Kleuren zijn uitstekend, en bij het bekijken van films valt op hoeveel zwarter dit scherm kan laten zien in vergelijk met mijn oude Asus. Nu was ik al nooit zo te spreken over de kwaliteit van de Asus met zijn TN scherm maar wat is het verschil groot.
Nu heb ik geen enkele last meer van de inkijkhoek, horizontaal maar vooral verticaal. De Asus was slechts in n stand goed te bekijken. Klapte je het scherm een beetje verder of naar je toe werd dat meteen afgestraft door een sterk teruglopende beeldkwaliteit.
Zwart was ook nooit zwart. Je liep al snel aan tegen de toch wel forse backlight bleeding.
Niks van dat alles op de X220.
Met zijn tween een film kijken terwijl de een kijkt en de ander zit. Absoluut geen enkel probleem.
Door het hogere contrast lijkt er nu ook iets meer diepte in te zitten.
Omdat het een mat scherm is, is het ook nog redelijk in direct zonlicht te gebruiken.

De resolutie is helaas slechts 1366 * 768. Vandaag de dag eigenlijk te weinig, vooral in hoogte. Toch werk ik er vaak gewoon op omdat het zo'n fijn scherm is en neem ik de lage verticale resolutie voor lief. De taakbalk heb ik dus ook aan de linkerkant gezet zodat ik meer pixels beschikbaar heb in hoogte.
Natuurlijk sluit ik hem ook regelmatig aan op een extern scherm. Via VGA is het beeld iets onscherper wat logisch is. Maar er is ook een displayport beschikbaar waar ook de audio doorheen loopt als ik een verloop naar HDMI gebruik.

Prestaties
Persoonlijk zou ik al snel zeggen, voldoende. Ik gebruik hem niet voor CPU intensieve taken daar heb ik andere pc's voor thuis.
CPU is een i5-2520m Sandy Bridge van 2,5Ghz. Weliswaar een i5 maar geen quadcore. Het is een dualcore met HT dus je ziet wel 4 cores in taakbeheer.
4 GB ram, hiervan wordt nog iets afgesnoept voor de gpu. In de praktijk heb ik net voldoende aan 4GB al is het soms ietsje krap.
Er zit een optionele Intel 160GB ssd in. Deze valt helaas erg tegen. In mijn eigen pc heb ik een Crucial M4 128GB en deze voelt echt HEEL-VEEL-SNELLER.
Ik heb de laptop zelfs opengeschroeft omdat ik niet geloofde dat er een SSD inzat. Toch is het zo, een Intel SSDSA2BW160G3. Nu is dit "slechts" een S-ATA300 maar dat kan niet de oorzaak alleen zijn. Helaas staat ie niet in AHCI, dit kan ik vreemd genoeg niet wijzigen, maar ook dit zou niet zo veel moeten uitmaken.
Mogelijk dat het gebruikte image van het bedrijf wat hier het technisch beheer doet, niet goed is afgestemd op de machines met een SSD. Ik weet dat je met een trucje de AHCI drivers kan activeren via het register maar ik blijf toch een BSOD houden na een herstart. Dus maar weer terug op IDE modus.

Geluid & warmte
Stil, stiller, stilst.
Als je weinig intensief doet, blijft het....stil....heel stil.
Heel af en toe hoor je de fan aanspringen op de langzaamste stand maar dat is ook zo goed als onhoorbaar. De warmte wordt afgevoerd aan de linkerkant.
Je merkt dat het een zuinige laptop is, er hoeft slechts weinig warmte afgevoerd te worden.
Ook blijft hij dan ook vrijwel helemaal koel, ook de onderkant. Ik heb hem nog wel eens op schoot liggen en het is echt een verademing ten opzichte van de Asus welke ook in idle echt warm werd.
Ga je voluit, zal langzaam de fan steeds harder draaien tot zijn maximum en hoor je hem natuurlijk wel. Ook wordt ie dan wat warm aan de onderkant maar het blijft goed binnen de perken.

Accuduur
De accu houdt het erg lang uit. Als je hem net hebt opgeladen en je trekt de spanning eruit, meldt Windows vrolijk dat je nog zo'n 7 uur te gaan hebt. In de praktijk kan je makkelijk een uur of 5 werken. Doe je voorzichtig aan met het scherm en kijk je bijvoorbeeld een film (niet HD) dan hou je het nog wel langer vol.
Ik gebruik hem nu ook heel anders. De accu gaat nu zolang mee dat ik hem alleen nog oplaad op het werk. Thuis werk ik nu vrijwel alleen nog maar op de accu. Een hele avond doorkomen is eigenlijk nooit een probleem. Zelfs een 720p of 1080p kijken behoort tot de mogelijkheden al hou je dan wel wat minder tijd over na de film.
Als ik hem aan de netstroom heb hangen gebruikt hij ongeveer 9 Watt op de Conrad Energycheck.

Verder nog negatieve puntjes?
Ja, er zitten slechts 3 usb aansluitingen op. Twee aan de linkerkant en n aan de rechterkant. Nu zitten twee al snel vol (toetsenbord en muis) dus dan heb je slechts n over en dat is echt weinig. Ook zit deze niet echt handig aan de rechterkant. Ook betreft het hier nog allemaal USB2. Hallo Lenovo....er mag best standaard n USB3 op zitten hoor? De I7 versie heeft dit namelijk wel.
Brengt me meteen op de netwerkaansluiting. Die zit ook rechts, bijna helemaal "vooraan". Ook dit -> niet handig. Dat soort zaken horen eigenlijk links te zitten, of achterop. De hoofdtelefoonaansluiting zit hier weer achter, dus als je een hoek-aansluiting gebruikt ziet het een beetje als een warboel uit daar aan de rechterkant. Misschien ben ik een muggezifter maar het valt wel op als de rest zo goed is.

EDIT
Na een dik jaar gebruik heb ik de algemene tevredenheid een ster verlaagd, en dat alleen maar door de echt ondermaats presterende SSD. Het is echt of ik een gewone HD erin heb. Ik begrijp echt niet waarom mensen bewust zo'n sata300 van Intel kopen als er zo veel betere SSD's zijn. Slechte zaak, Lenovo.

Heb jij ook een Lenovo ThinkPad X220 (NYG37MH)?

Hoi Psy,

Kun je de resolutie ook noemen? En dat een dock kan? (ThinkPad Mini Dock Series 3)

"Ook betreft het hier nog allemaal USB3." USB2 ?

Kan een grotere accu ook?

Bedankt voor het schrijven :) .

[Reactie gewijzigd door Marc050 op 3 augustus 2012 14:14]

Dock kan zeker:

V&A aangeboden: Lenovo ThinkPad Mini Dock Series 3 (4337-10G) oa voor X220

heb je meteen 6 usb aansluitingen erbij :) En netwerkaansluiting aan achterkant en 2 jacks voor mic en headphone :) eigenlijk alles wat nu onder "Negatieve eigenschappen"valt behalve de usb 3.0

[Reactie gewijzigd door B0MBACI op 3 augustus 2012 13:10]

Ha. de reso had ik net eringezet dat viel me ook op dat ik die vergeten was.
Accu is er ook in grotere formaten, 9 cells kan ook, zelfs een ng grotere (ThinkPad Battery 19+ 6-cell )waardoor hij als ik me niet vergis tot 23 uur meegaat. Maar dan wordt de gehele onderkant bedenkt door een accu.
USB3->USB2 natuurlijk, thanks ;)

Dock, volgens de specs:
(http://shop.lenovo.com/us/ww/pdf/x220_datasheet.pdf)
ThinkPad Port Replicator Series 3 (4336-10W)
ThinkPad Mini Dock Series 3 (4337-10U)
ThinkPad Mini Dock Plus Series 3 (4338-10U)

[Reactie gewijzigd door psy op 3 augustus 2012 12:44]

De problemen met de SSD zouden best door de IDE modus kunnen komen. Ik heb ooit een Mtron SLC SSD gehad, retesnel in AHCI, maar de maximale doorvoer in IDE modus was slechts 7mb/s.

Maar je kunt niet zo maar switchen tussen AHCI en IDE, omdat dit vrij low-level in de Windows Installatie ingebakken zit. In princiepe is een reinstall nodig, maar het kan vast slimmer met een recovery modus o.i.d.

Volgens benchmark is de SSDSA2BW160G3 vergelijkbaar met een OCZ Vertex 3, en dus zonder enige twijfel veel sneller dan een ouderwetse 2.5" ssd.