B+W Slim Circulair Pol MRC 77 E filter Review

omnislash 6 augustus 2012, 1.137 views

B+W Slim Circulair Pol MRC 77 E filter

Pluspunten

• Goede reflectie reductie
  • Weinig tot geen vignettering
  • Makkelijk schoon te houden

Minpunten

• Standaard lensdop niet bruikbaar
  • Meegeleverde lensdop blijft erg slecht zitten!

Kwaliteit Score: 5
Gezien de forse prijs van polarisatie filters heb ik eraan zitten denken om een Hoya filter aan te schaffen i.p.v een B+W. Uiteindelijk toch de knoop maar doorgehakt met als argument, als ik dan toch veel geld voor een filter ga uitgeven dan doe ik het maar in één keer goed. Omdat de meerprijs van een "Slim" variant niet veel was en ik het filter op een extreme groothoeklens wilde gebruiken, ben ik voor de B+W Slim Circulair Pol MRC 77 E filter gegaan. Met de "Slim" variant heb je minder kans op vignettering (vignetting) en je zou meerdere filters achter elkaar kunnen gebruiken (stacking) mocht je dat willen. Bij stacking moet je er wel rekening mee houden dat deze filter aan de voorkant geen schroefdraad heeft, er kunnen dus alleen filters achter geplaatst worden.

Achteraf ben ik niet zo blij met mijn keuze om voor de "Slim" variant te gaan aangezien het niet mogelijk is om de normale lensdop te gebruiken i.c.m. deze filter en de meegeleverde lensdop erg slecht blijft zitten. Ik heb het filter op mijn EF-S 10-22mm gemonteerd en iedere keer als ik deze lens uit mijn tas haal blijft de lensdop in mijn tas liggen. Als je met de meegeleverde dop op de lens rond gaat lopen ben je hem dus gegarandeerd kwijt.

Voor zover de negatieve eigenschappen. Ik ben erg te spreken over het materiaal gebruik en de constructie. Het filter is daardoor makkelijk los te draaien van de lens en gemakkelijk in te stellen voor meer en minder reflectie reductie. De gebruikte coating is hard en gemakkelijk schoon te houden en de resultaten zijn exact zoals ik me had voorgesteld; Weinig tot geen vignettering, goede reflectie reductie en mooie levendige kleuren.

Edit 06-08-2012
Volgens Pjerry en The Digital Picture is het wel verstandig om voor een lens wijder dan 28mm (17,5mm voor EF-S) een "Slim" filter te gebruiken om vignettering te voorkomen.

Heb jij ook een B+W Slim Circulair Pol MRC 77 E filter?

Ik denk dat als je een andere keus had gemaakt, dat je minder tevreden zou zijn geweest. Je hebt weliswaar een cropcamera, dus je 10mm is in de praktijk 16mm, maar dat is toch echt een behoorlijke kijkhoek, dus je had bijna gegarandeerd vignetting gehad bij een normaal filter. In die zin lijkt mij stacking van filters ook geen goede zaak. In het algemeen moet je dat toch wel vermijden wil je geen flare en geen vignetting.....

Wat betreft het verliezen van je dop zou het volgende misschien een oplossing kunnen zijn: http://www.cameranu.nl/nl...sdophouder/h136_502_4251/.
De dop gaat nog wel net zo makkelijk los (de reden waarom ik nooit slim koop, maar ik heb ook geen ultragroothoek :p) maar je raakt hem iig niet kwijt.

Naast het gevoel dat B+W beter is, ben ik benieuwd of je daar ook een onderbouwing voor hebt met tests? Hoya is ook een topmerk dat toch wel iets goedkoper is. De HD-serie ben ik erg verrukt van, omdat ze vrijwel onverwoestbaar zijn. Dat is los van het feit dat het buiten kijf staat dat de MRC top is hoor. Die coating, waar nauwelijks vuil op houdt en die vreselijk makkelijk schoon te maken is is fantastisch.
Ik ben toch wel benieuwd of je een test gevonden hebt. Vorig jaar had ik een (ondertussen wel gedateerde) test met supplement gevonden. Op grond van die tests heb ik een de veel goedkopere Marumi aangeschaft (gedeelde eerste plaats met jouw filter). Achteraf was ik daar minder blij mee, omdat de coating van de Marumi heel zacht is en zeer snel beschadigd wordt. Iets waar je bij de MRC geen last van zult hebben.

edit: typo's

[Reactie gewijzigd door Pjerry op 3 augustus 2012 20:39]

Bedank voor je uitgebreide reactie en tips. De test waar je naar refereert heb ik ook gelezen alleen ik kreeg de indruk dat ze van sommige filters een goed of een slecht exemplaar hebben getest, gezien B+W hun filters aan uitgebreide tests onderwerpen en andere merken daar wellicht wat losser mee omgaan. Het blijft natuurlijk gissen omdat er op het internet weinig betrouwbare tests te vinden zijn.

Hoya HD filters hebben qua coating inderdaad ook een goede reputatie. Na het bekijken van deze video ben ik er ook wel van overtuigd dat ze krasvast zijn ;).
Zoals vaker op GoT vermeld : De Canon EF-S 10-22 heeft geen slim filter nodig :)
Is een van de uitzonderingen in de "UWA wereld" zeg maar.

Verder heb ik zelf alleen maar B+W filters. Zowel CPL als Neutral voor bescherming tegen regen en dergelijke.