Eizo Flexscan SX3031W Zwart Review

Ramzzz 28 maart 2008, laatste update op 30 maart 2008, 4.160 views

Eizo Flexscan SX3031W Zwart

Pluspunten

• Groot (30" is erg prettig), hoge kwaliteit voor het doel waarvoor hij is aangeschaft: accurate, gecalibreerde kleurweergave voor DTP-werk.

Minpunten

• Geen kunnen ontdekken.
  • Overigens zijn ze niet waterbestendig Er is er al één defect verklaard wegens waterschade in ons kantoor, de vervanger is besteld.

Ik heb op mijn werk 2 van deze schermen staan, sinds 2 maanden. Deze zijn aangeschaft na een uitputtend vergelijken van productspecificaties en naar aanleiding van erg goede ervaringen met Eizo-schermen in het verleden.

De reden van aanschaf was de vervanging van 2 x 2 dualhead setups met Iiyama-CRT's van 3-4 jaar oud, waarvan de kleurweergave abominabel geworden was. De keuze is op Eizo gevallen wegens goede prijs-kwaliteitverhouding. Je hebt met deze 30" meer waar voor je geld dan met 2x kwalitatief goede 21"-TFT's (4x3), zoals Eizo's of LaCie.

De keuze is op Eizo gevallen wegens de hogere specs, de weergave van 97% Adobe RGB- en 100% NTSC-gamut, alsmede het grote weergavegebied, de adviezen van een kleurenweergave-expert (buiten ons bedrijf), en de ervaringen uit het verleden. Andere keuze-opties waren de Dell 3007/8, de HP 30", de Samsung 30" en de Apple CinemaHD 30"-schermen. Wegens lagere kleurweergaven niet voor gekozen, terwijl ze stuk voor stuk (van1/5 tot 1/3) goedkoper waren.

Ze worden gebruikt als DTP-schermen, met een weergave van 2560x1600, 32 bits, gecalibreerd met behulp van een GretagMacbeth EyeOne, geoptimaliseerd voor weergave van Adobe RGB 1998.

Ik ben erg tevreden over het rustige beeld, de goede AA (met een PowerMac G5 Quad met een GF6600-kaart erin, duallink, OSX 10.5)

Ik merk vooralsnog helemaal niets van ghosting, Eizo heeft een 100% pixelgarantie met 5 jaar garantie.

Inmiddels stuur ik deze schermen aan met 2x HP Workstations xw6400 met NVidia Quadro FX 1500 erin, alles dual link op 2560 x 1600. De scherpte, het rustige beeld en de superieure kleurweergave zijn nog altijd een lust voor het oog.

Nu nog even doorsparen om privé hetzelfde te hebben... :+

(op de foto links mijn machine + scherm, met dit venster open... :P)

• HP workstation xw6400
  • NVidia Quadro FX 1500
  • Windows XP

Heb jij ook een Eizo Flexscan SX3031W Zwart?

Het nadeel van schermen met 97 % Adobe RGB is dat je (photoshop) resultaten op andere monitoren alltijd minder goed zijn, nog maar te zwijgen over de geprinte resultaten.

Ondanks die 97% zal ook deze monitor grote moeite hebben om een diep violette kleur (tegen het Ultra Violet aan) weer te kunnen geven, maar dan heb ik het al over een wetenschappelijke toepassing.

Gerrit van der Veen
Nou, die Samsung heeft dus wel een mindere backlight en mindere aanstuurelektronica. Maar aan de andere kant is AdobeRGB zwaar overgewaardeerd. Door de extreme kleurruimte, is de nuance in subtiele tonen veel minder. Leuk 12 of 16bit LUT, maar het scherm laat maar 256 stappen op iedere as zien. Die stappen zijn op zo'n AdobeRGB scherm alleen maar groter dan normaal. Banding valt dus eerder op. En een normale Euroscale/SWOP past ook prima in sRGB.