Samyang Optics 8mm f/3.5 Aspherical IF MC Fish-eye Nikon Review

rdoorn 10 augustus 2012, laatste update op 10 augustus 2012, 970 views

Samyang Optics 8mm f/3.5 Aspherical IF MC Fish-eye Nikon

Pluspunten

• Waar voor je geld.
  • Lichtmeting werkt.
  • Stimuleert je creativiteit.

Minpunten

• Geen filters mogelijk.

Lens flare Score: 4
Vignettering Score: 4
Chrom. abberratie Score: 3
Vervorming Score: 2
Scherpte (stopped) Score: 4
Scherpte (open) Score: 3
Handling Score: 4
Ik was op zoek naar een extreme groothoek/fisheye lens. Sigma, nikon of samyang. Reviews op internet geven aan dat Samyang goede prijs/kwaliteit levert.

Lens nu sinds 1 dag, kan er dus niet zo heel veel over zeggen, behalve dat het werkt. De lens zit op een Nikon D80. Lichtmeting werkt! Dit was voor mij een verrassing. Scherpstellen werkt niet, maar de camera kan wel aangeven of de foto scherp is. Nu is het bij deze lens niet zo'n probleem. je zet de lens op 3 meter en het diafragma op f8 en alles van 30cm tot de horizon is scherp. Dus eigenlijk is het een automatische lens!
Je krijgt daarnaast via het stipje in de zoeker aanwijzing of het scherp is.

Het beeldveld is enorm. je moet uitkijken dat je geen ledematen op de foto krijgt. Je hebt wel tonvormige vervorming maar dat is normaal voor een fisheye. Zolang je de horizon recht houdt valt dat ook wel mee.

Ik heb een foto bijgevoegd als voorbeeld van flare. De zon staat recht in het beeld en met wat moeite krijg je inderdaad flare en krijg je ook minder contrast. Ik vind dit nog erg acceptabel. Iets andere hoek of standpunt en het is helemaal weg.

• Nikon D80

Heb jij ook een Samyang Optics 8mm f/3.5 Aspherical IF MC Fish-eye Nikon?

Hoe zit het met de flare bestendigheid? (als je wat foto's tegen de zon of een felle lamp in schiet). Ik heb een Peleng 8mm fisheye gehad en dat was echt een nachtmerrie wat dat betreft. Als de Samyang daar ook beter in is, is er eigenlijk helemaal geen reden meer om nog voor een Peleng te gaan :)
Gisteren niet veel zon, maar volgens de reviews komt het bijna niet voor. ik zal vanavond effe proberen voor je.