Nikon AF 28-80mm f/3.3-5.6 G ASP Review

robertdb 2 augustus 2012, 449 views

Nikon AF 28-80mm f/3.3-5.6 G ASP

Pluspunten

• Licht
  • Klein
  • Goedkoop

Minpunten

• Breekbaar door plastic

AF-snelheid Score: 4
Lens flare Score: 4
Vignettering Score: 4
Chrom. abberratie Score: 4
Vervorming Score: 4
Scherpte (stopped) Score: 4
Scherpte (open) Score: 4
Handling Score: 4
Dit is wel een hele leuke lens, hij weegt niets, is erg goedkoop (EUR 30,- bij een tweedehands-winkel) en doet het bijzonder goed.

De lens is zo licht dat het voelt alsof je een andere camera in handen hebt!

Ik zie wel duidelijk dat het een fragiele lens is, alles is plastic, zo voelt en klinkt dat ook, maar; voor EUR 30,-; wat maakt het uit? De resultaten liegen er niet om hoor.

In donkere situaties is het geen beste lens, het grootste diafragma is 3.3. Maar; overdag en buiten is dat toch niet zo'n probleem.

Al met al; voor zo weinig geld een goed buiten/dag lens.

Heb jij ook een Nikon AF 28-80mm f/3.3-5.6 G ASP?

Ik heb vrijwel dezelfde combinatie (D700, 28-80mm 1:3.5-5.6) gebruikt en het klopt, deze cheap-ass lenzen zijn optisch gewoon best goed. Toch gebruik ik de lens op het moment niet, anders dan als backup.

Zoals je al hebt aangestipt, staat mij tegen dat het objectief zo fragiel is. De D700 is toch een redelijk gewichtig stuk metaal, als je deze lens erop zet moet je toch uitkijken hoe je de combinatie vastpakt. Anders heb je alleen de lens vast :D

Ik heb geen ruim budget, dus gebruik nu de volgende twee lenzen:
  • 24-120mm 'Streetsweeper': Minder scherp dan de 28-80, maar volledig metaal en een mooi bereik. En ja, 50 euro tweedehands...
  • 50 mm Ai-S 1.8. Het meest zuivere objectief wat Nikon ooit heeft gemaakt... En dat voor 30 euro ;) Helaas manual focus.
Ik zou nog een groothoek prime willen hebben en een telezoom objectief (bv 70-210). Dan heb ik een heel aardig setje, denk ik...
Wow, 50mm Ai-S 1.8 voor EUR 30,-. Best jaloers!