Panasonic Lumix DMC-FZ18 Zwart Review

MadMarky 4 februari 2008, laatste update op 25 september 2010, 3.131 views

Panasonic Lumix DMC-FZ18 Zwart

Pluspunten

• Zeer goede lens met enorm bereik
  • Eenvoudige menu's
  • Redelijke prijs
  • Veel verschillende programma's (minpunt?)

Minpunten

• Ruisgevoelige beeldsensor
  • te veel functies?

Uitbreidbaarheid Score: 4
Batterijduur Score: 5
Snelheid en automatiek Score: 4
Ik heb deze camera gekocht als opvolger van mijn Panasonic Lumix DMC-FZ7. De belangrijkste verschillen tussen deze twee zijn vooral de twee megapixels extra en de nieuwe lens, die een bereik heeft van 28-504mm. Oftewel maarliefst 18x zoom! De lens van de FZ7 had een bereik van 36-432mm (12x zoom), waarbij je toch vooral profijt hebt van dat extra beetje groothoek. Er zit een redelijk verschil tussen 28 en 36mm, vooral bij indoorfotografie komt dat goed van pas. De lens is echt het sterke punt van deze camera, naast het enorme bereik heb ik de camera ook niet kunnen betrappen op vervorming of andere lensfoutjes. Daarbij heb je ook nog de gerenommeerde optische beeldstabilisatie van Panasonic, welke toch wel onmisbaar is als je volledig ingezoomd foto's gaat maken uit de losse hand.

De beeldkwaliteit van de gebruikte sensor is echter wel het zwakke punt van de camera. Panasonic staat erom bekend dat hun camera's redelijk wat ruis vertonen, wat vervolgens opgepoetst moet worden met nieuwe beeldprocessoren en dergelijke. Nu zal dat laatste me allemaal worst zijn, maar wat me wel opgevallen is isdat de beeldkwaliteit van de FZ18 soms zelfs minder goed blijkt te zijn van een FZ7, welke 2 generaties ouder is! Met de noise reduction van de camera aan zul je dat niet zo snel merken, maar als je deze uit zet (ik bewerk foto's graag zelf) is er zelfs op ISO100 eigenlijk altijd wel ruis aanwezig. Een duidelijk geval van teveel megapixels uit een te kleine sensor willen halen als je het mij vraagt. Ik zal verder maar zwijgen over foto's die zijn geschoten op ISO400 en hoger, deze zijn enkel bruikbaar als je ze later verkleind. Op de volle 8 megapixel ziet het er namelijk niet uit :/
De ingebouwde ruisonderdrukking doet z'n werk ook wel, maar dat gaat wel nogal ten koste van de beeldscherpte. Daarom kies ik er ook oor om foto's met de computer na te bewerken (bijv. met Neat Image).

Ik heb al eerder een Panasonic camera gehad dus de menu's zijn voor mij bekend. Dat neemt echter niet weg dat ik de opbouw vrij logisch vind en de meeste functies eenvoudig weet te vinden. De filmfunctie van de camera is trouwens ook onverwacht goed, ondanks dat het een fotocamera is heb je haarscherp beeld op 640*480 en beschikt de camera over een prima microfoon. Bovenop de camera zit een draaiknop waarmee je tussen verschillende standen kunt kiezen, wat best makkelijk werkt.
Dat brengt me meteen op het volgende: al die verschillende standen. Sport, natuur, portret (al dan niet met gezichtsherkenning), vier soorten nachtfoto's, twaalf verschillende scenery programma's (waaronder een 'baby' functie): allemaal leuk en aardig, maar wie gebruikt dat allemaal? Ik kan zeker eerst 5 minuten gaan zoeken naar de preset die het beste bij de situatie past 8)7 Misschien handig voor mensen die wat minder van fotografie afweten, maar je kunt het natuurlijk ook overdrijven.

De bouwkwaliteit van de camera is prima. Door de lens is hij wel wat zwaarder dan de FZ7 en hij ligt net iets minder lekker in de hand. Ik kan het me verbeelden, maar het lijkt net of de handgreep wat kleiner is gemaakt. Dat neemt niet weg dat de camera met 1 hand nog prima te bedienen is. De afwerking komt degelijk op me over en hij doet verassend lang op een accu. Afhankelijk van het gebruik (lcd scherm of zoeker, continu autofocus of manual, wel of niet flitsen) kun je denk ik een 4GB kaartje wel in 1 accu volschieten met JPG foto's. En dat zijn er nogal wat ;)

Conclusie:
Het grootste voordeel van de camera is de uitstekende lens icm goede beeldstabilisatie, wat met 18x zoom ook wel een must is. Het zwakste punt is duidelijk de beeldkwaliteit. Ik heb er geen voorbeeldfoto's bij gedaan, daarvoor verwijs ik je graag door naar reviews van professionele fotosites die veel beter referentiemateriaal hebben. De kwaliteit van de sensor hoeft zeker geen afknapper te zijn, maar het is wel iets om rekening mee te houden.

Heb jij ook een Panasonic Lumix DMC-FZ18 Zwart?

Je kunt ook raw fotograferen, natuurlijk...
En als je dan eindelijk die preset hebt gevonden, dan sla je die toch op als Custom Setting? Je hebt er drie!