Nikon D700 Zwart Review

robertdb 1 augustus 2012, laatste update op 2 augustus 2012, 863 views

Nikon D700 Zwart

Pluspunten

• Hele complete camera

Minpunten

• Zwaar

Uitbreidbaarheid Score: 5
Batterijduur Score: 3
Snelheid en automatiek Score: 5
Deze camera is een feest om mee te werken, hij kan alles, doet het snel en goed! Er zijn bijna geen nadelen te noemen, dus laten we daarom maar beginnen met de weinige nadelen.
  • Het is een zware camera, de meegeleverde nek band vind ik niet goed genoeg, die voel je best wel na een kwartiertje dragen. Dat de camera zwaar is, neem ik op de koop toe overigens; hij zit zo vol met handige features namelijk.
  • Het rubber op de camera laat op sommige plekken los. Geen groot probleem, als het echt los gaat hangen, zoek ik wel uit hoe ik het weer vast kan zetten. Misschien met een kit achtig iets.
Nou, dat zijn eigenlijk maar heel weinig nadelen. Ik heb wel eens het gevoel dat Nikon met de D700 een foutje heeft gemaakt; de camera is te goed; als je deze camera hebt gekocht, duurt het wel even voordat je aan een nieuwe camera toe bent.

De camera heeft veel uitbreidings mogelijkheden en heeft al zoveel mogelijkheden ingebouwd, waarom zou je ooit naar iets anders willen? Uiteraard is er wel wat te noemen:
  • De software-bediening, de menu's dus, vind ik niet altijd handig. Ik kom er echt wel uit, maar heb het gevoel dat het beter/sneller zou kunnen. Misschien met U1 en U2 knoppen zoals de Nikon D7000 die heeft. Het duurt soms echt wel even om een detail te veranderen. De Camera en Shoot banken zijn redelijk handig, maar volstaan niet.
  • De camera zou lichter en kleiner moeten zijn. Nu hoor ik regelmatig dat mensen een hoog gewicht en een grote maat als voordeel zien, dus niet iedereen zal het hiermee eens zijn.
  • De interne flitser zou meer moeten kunnen, zoals "Auto FP high-speed sync". Nu moet je vrij snel een losse flitser plaatsen om meer functies te gebruiken. (Uiteraard heeft een ingebouwde flitser een laag richt getal.)
  • Video ontbreekt. Ik zit er niet zo erg mee, maar jammer is het wel. Resultaten van vrienden met cameras die wel kunnen filmen zien er soms verbluffend mooi uit!
  • De batterij zou het langer moeten doen, net zoals de Nikon D7000. Nu gebruik ik voor vakanties vaak een batterij pak, maar dan is het helemaal een zwaar pakket.
  • Een SD slot (misschien wel naast een CF of ander soort slot) zou handig zijn.
  • GPS zou ingebouwd moeten zijn, met een mogelijkheid om GPS uit of aan te zetten uiteraard.
  • Wifi zou ingebouwd moeten zijn, zodat je foto's direct kunt uploaden naar je computer. (of andere foto diensten.)
Ik merk dat ik nog bijna elke keer versteld sta van de kwaliteit van deze camera. In welke situatie je ook zit, licht, donker, koud of what-ever, de D700 doet het goed, de knoppen zitten op de juiste plaats, etc.

Heb jij ook een Nikon D700 Zwart?

Sapperloot, over zo'n camera kun je toch wel wat meer vertellen Robert..... Desalniettemin bedankt dat je iig dit hebt neer gepend.

Ik ken overigens één D700 gebruiker die hem wil inruilen voor een D7000, omdat die toch wat verder ontwikkeld is. Ik weet niet of ik - als D7000 gebruiker - het met hem eens ben. In ieder geval wilde hij niet ruilen met mij :p.

De camera is al wat ouder en vrijwel alle punten die je noemt zijn eigenlijk "opgelost" in de D800. De D800 heeft alleen als enige nadelen dat de frame-rate wel erg laag is en de bestanden erg groot.

Het loslaten van het rubber had ik nog niet eerder gehoord, vind ik eigenlijk wel slecht.

De menu's van Nikon vind ik ook een ramp. Ik probeer nog steeds de logica erin te zoeken, maar na jaren heb ik die nog steeds niet ontdekt.

Het gewicht. Ja hij is zwaar, maar als ik mijn vederlichte D40 vergelijk met mijn D7000 met grip en meestal zwaardere objectieven daarop, dan moet ik zeggen dat toch kies voor dat gewicht. alleen bij macro opnamen uit de hand, vind ik het soms wel net iets te zwaar worden, als ik lang bezig ben met de foto.

WiFi: Voor mij totaal onnodige feature. Je hebt ook niet de mogelijkheid van Eye-Fi, dat is jammer voor je.

Ingebouwde GPS gaat volgens mij voorlopig niet komen bij Nikon DSLR. Het is wel ontzettend handig, mijn GPS zit altijd op camera. Ik heb een BT-versie, dus kan eventueel (met inlevering van de compas, die ik nauwelijks gebruik) altijd het flitsschoentje nog vrij houden. Ik kan het ding eventueel gewoon in mijn zak of rug zak steken.

Maar al met al zijn ook een aantal problemen opgelost als je de D7000 neemt, heb je ook nog een groter dynamisch bereik, en kun je je ontrast enz. ook nog bijstellen als je D-lighting gebruikt :p.

Mijn ultieme wens is twee camera's om mijn nek: een FF en een (goede) DX (zoals de D7000).
Je hebt gelijk, deze camera verdient veel meer review, maar; iedereen kent de camera inmiddels, dus ik hoop dat deze "minpunten" interessanter zijn dan een lijst met pluspunten. Begrijp mij niet verkeerd; het is een geweldige camera!

D700 -> D7000 ruil, financieel kan ik mij voorstellen dat hij dat niet wil doen, maar volgens mij is de D7000 ook een erg goede camera. Overigens is hij toch zo'n beetje even ingewikkeld als de D700?

En de D800, ik heb ermee gespeeld, is beter, maar heeft nog steeds dat lastige menu. Ik zie de D800 als een verbetering, maar hoop dat er een FX camera komt die ook een betere batterij (zoals D7000) heeft, U1/U2 knoppen heeft, lichter en kleiner is. Misschien de D600?

Hm, grappig dat jij 2 camera's wilt, dat lijkt mij veel te zwaar.
Ja, menu scheelt niet zoveel. Maar ik begreep dat jij in je menu een soort "U-functie" hebt zitten, maar dan uitgebreider.

Ik moet zeggen dat ik alles manueel instel, dus niets staat op auto-functie. Daarom gebruik ik de U1 en U2 nooit. Ik ken overigens genoeg mensen die ze wel gebruiken.

Ja, twee camera's, dus geen/nauwelijks objectieven wisselen. Ik geloof nl. niet in die lenzen met groot zoombereik, te veel concessies wat mij betreft. Één FF voor de groothoek en de DOF, één DX voor het zoombereik, hoewel de D800 (door zijn enorme hoeveelheid MP) de D7000 ingebouwd heeft in zijn DX-stand :p. Op de D700 vind ik de DX stand wat minder.