Asus P8-H77-I Review

amberjr 1 augustus 2012, laatste update op 1 augustus 2012, 3.768 views

Asus P8-H77-I

Pluspunten

• goede prijs kwaliteit
  • zeer geschit voor home server door de 6 sata poorten en raid ondersteuning
  • Meer dan voldoende usb poorten, native usb3 aansluiting voor frontpanel
  • alle mogelijke video aansluitingen

Minpunten

• Onderop het bordje worden brackets voor aftermarket koelers geblokkeerd en kunnen dus nauwelijks worden gebruikt

Layout Score: 3
Even in het kort mijn eerste bevindingen.
Ik heb het bordje aangeschaft om i.c.m. een BitFenix prodigy dienst te gaan doen als mijn thuis server. Voor mij is hier de keuze opgevallen aangezien ik een os drive gebruik en vervolgens 4* 2tb schijven in raid 0+1 Hierdoor had ik 6 sata poorten nodig en dat is iets wat dit bordje als een van de weinige biedt.

Bij openen van de doos kom je tegen een simpel io-shield 2 sata 6g kabels en boekje en driver cd. Dat is niet riant maar voldoende voor bij een bordje van rond de ¤90,= (nu zelfs ¤100)

Geheugen sloten zijn er 2 waar nu intotaal 8 gb opzit en daar verder geen problemen mee.

De ruimte en plaatsing van de normale aansluitingen is prima en verschil eingelijk niet veel van een m-atx bord of groter. Er is ook voldoenruimte rond de socket om de stock koeler te vervangen.

Wat wel een probleem is:
Je kun nauwelijks een aftermarket koeler installeren. Bij mij moet er een 2600k op, stock welliswaar dat is geen punt, maar asus heeft op de achterzijde van het bordje een aantal zaken gesoldeerd hierdoor kan een aftermarket koeler er niet op. Gekeken naar een CM hyper 612 met de metalen bracket, past niet mijn antec 620 past ook niet en ik heb uiteindelijk het motage frame met de dremel bewerkt zodat eea toch past. Dit is dus zeker iets om over te denken als je geen stock koeler wilt gebruiken. Mijn reden: pc staat in de meterkast en heeft dus relatief slechte koelmogelijkheden. Als natuurlijk een eenvoudige dualcore pentium erop zet kan het mogelijk wel met de stock koeler.

Heb jij ook een Asus P8-H77-I?

Ik ben ook van plan deze kast icm dit moederboard te gaan gebruiken. Wat mij echter onduidelijk is: kunnen alle vier de casefans van de kast aangesloten worden op dit moederboard?
Nee, er zitten 2 headers op het MB waarvan 1 voor case fans. ik maak zelf gebruik van een y kabel die is 3 naar 1
Kort maar duidelijk review mooi gedaan een vraag waarom geen ivy bridge als je toch in de meterkast beter gaat lagere voltage minder stroom verbruik..
Die 2600k had ik nog ;)
Deze staat ook op mijn lijstje om als thuis server dienst te gaan doen :), goed om te weten dat er geen aftermarket koeler op gaat met een backplate :P
Ik weet niet welke koeler de reviewer heeft getest maar ik heb op dit bord zonder problemen een: pricewatch: Scythe Big Shuriken 2 Rev. B kunnen aansluiten.

Wou dit toch even melden om dat het voor prijs/kwaliteit een prima bordje is.

[Reactie gewijzigd door sontax op 6 januari 2013 14:11]

@sontax het staat in de review een antec h620