Nexus Fan Filter FriZZBee Hardisk Cooler Review

Jouke74 4 februari 2008, laatste update op 20 mei 2009, 1.133 views

Nexus Fan Filter FriZZBee Hardisk Cooler

Pluspunten

• Geluidsloos < 15 dB
  • Makkelijk te plaatsen.
  • Goede koeling ten opzichte van zijn geluidsrijke concurenten.

Minpunten

• Neemt ruimte in onder de HD.

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 5
Koelvermogen Score: 5
Ik heb deze gekocht voor mijn WD Caviar 250Gb harde schijf. De schijf hangt in een 5.25 bay en wordt op zichzelf niet echt heet. Het probleem is echter dat de interne temperatuur sensor van de schijf, de gemeten temperatuur een graad of 12 te warm weergeeft. Na wat stressen wordt ie zonder koeling 50 graden volgens de sensor, maar in werkelijkheid voelt hij dan net lauw aan. Ik schat dat de werkelijke temperatuur dan ongeveer 38 graden is.

Ik gebruik de HD cooler om te zorgen dat de sensor alles wat lager meet en mijn SMART monitoring tool niet begint te mopperen. Gekoeld met de Frizbee voelt de schijf gewoon koud aan, en geeft de interne temperatuur sensor waardes van 32-38 graden.

De Frizbee is een veel stillere vervanging voor mijn Spire Flowcooler HD05010S1M4 met 2 fans die een herrie begonnen te maken als een propeller vliegtuigje. Met de Spire was de sensor temperatuur ongeveer 8 graden lager, met de Frizbee ongeveer 6 graden. Dit vind ik een goede prestatie, gegeven dat het maar 1 ventilator is die geluidsloos zijn werk doet.

Installatie: gaat heel soepel. Er zijn maar twee schroeven nodig en hiermee kan je hem bijna overal onder je HD plaatsen. Ik heb gekozen om dit centraal te doen, maar voor mijn doel was het ook mogelijk geweest om hem wat meer op het einde van de disk te plaatsen waar de sensor zit. Onder de HD kost het natuurlijk wel wat ruimte zodat je de bay onder je HD niet kan gebruiken.

Voeding gaat via een 12 volt molex die ook verloop is. Je kan hem dus tussen de molex van je voeding en je HD plaatsen. Je kan dan niet de rotatie snelheid regelen, maar dat is ook werkelijk niet nodig voor het geluid.

Heb jij ook een Nexus Fan Filter FriZZBee Hardisk Cooler?

leuk dingetje! Irritant dat je HD zulke hoge readings geeft, heb het zelf wel eens met een seagate gehad... Hiermee ben ik toen naar de hardwareboer gegaan en die heeft hem voor mij omgewisseld :D
Dit was na twee omwisselingen met hetzelfde probleem. Toen had ik het gehad. :(
Doet me denken dat ik ook nog een WD review moet schrijven.....

[Reactie gewijzigd door Jouke74 op 4 februari 2008 22:04]