TP-Link TL-SG1008D-8-Port Gigabit Desktop Switch Review

Microkid 31 juli 2012, laatste update op 31 juli 2012, 7.071 views

TP-Link TL-SG1008D-8-Port Gigabit Desktop Switch

Pluspunten

• Er zit een kleine voeding bij, erg handig. Niet zo'n grote voeding zoals je wel eens bij andere merken ziet.
  • De prijs is zeer laag, absoluut waar, en voor huis,tuin en keuken gebruik mogelijk prima geschikt.
  • Jumbo frames tot 15K
  • Laag energieverbruik, ong 5 W.

Minpunten

• de switch is van plastic. Als hij dus op een plankje ligt met een lading kabels er aan kan hij makkelijk verschuiven of aan de wandel gaan.
  • Er zit welliswaar een status lampje op dat aangeeft dat er een link is, alleen kan je niet zien of het een 10, 100 of 1000mbit verbinding is. Dat is erg onhandig.

Features Score: 4
Ik ga geen in depth review van alle features van deze switch geven, deze kan je elders lezen in andere reviews en op de website. Wat ik wel zal vertellen is mijn teleurstellende ervaring met 2 van deze switches.

Waarom deze switch?
In het kader wat meer stroom te besparen was ik bij deze "groene" switches uitgekomen. Deze switch kan ongebruikte poorten uitschakelen en het stroomverbruik bij kortere kabels beperken. Het stroomverbruik zou 5W zijn. Dat was de helft van m'n oude switch. Op jaarbasis scheelt dat toch weer bijna 44kWh. Klinkt allemaal prima. Dus 2 stuks besteld om mijn bejaarde Netgear switches te vervangen.

Ervaring:
Na ontvangst heb ik de oude switches omgewisseld met de TP Link switches. Natuurlijk even een testje gedaan om te zien of alles nog optimaal functioneerde. Wat bleek? De netwerksnelheid was significant omlaag gegaan. Waar ik eerst een snelheid van 100MB/sec tussen mijn ESXi server en NAS haalde, haalde ik nu nog maar 58MB/sec. Dat was vreemd. Dus de oude switches weer teruggezet, en toen was de snelheid weer goed. Blijkbaar werkt de stroombesparing iets te goed, want behalve het energieverbruik ging de netwerksnelheid ook omlaag. Dit kon ik natuurlijk niet accepteren en ik heb de switches ge-RMA't en vervangen door een Netgear GS108. Met deze switch was de snelheid weer helemaal in orde.

Deze ervaring komt enigzins overeen met de ervaring van AndriesLouw in zijn review. Nu heb ik geen kabels van 40 meter, maar er loopt wel een flinke kabel tussen mijn meterkast beneden en de ESXi server op de 1e verdieping. Een meter of 15 zeker wel. Mogelijk heeft deze switch toch wat last met langere kabels.

Energieverbruik:
Natuurlijk even het energieverbruik gemeten, aangezien dit een groene switch is. Wat dat betreft maakt TP-Link de beloftes wel waar: de switch gebruikt slechts 5 Watt. Dat is dus erg weinig, veel lager ga je niet vinden. En verrassend: de GS108 verbruikt ook slechts 5W. Dus imho een betere switch die slechts een tientje duurder is, van metaal en geen problemen oplevert :)

Heb jij ook een TP-Link TL-SG1008D-8-Port Gigabit Desktop Switch?

Misschien interessant om ook te vermelden welke Netgears je uiteindelijk hebt gekocht en wat deze aan energie verbruiken?
Of komt er nog een review aan? ;)
Dank voor de review. Dankzij jou ben ik ook uitgekomen op de GS108, nu twijfel ik tussen deze TP-Link en de GS108 nu je aangeeft praktisch geen verschil te merken in energieverbruik.

Op basis van welke setup heb je dat gemeten? Hoeveel apparaten waren er bijvoorbeeld aangesloten en hoe intensief werden die gebruikt?