Specificaties 500GB HDD met USB 2.0 - Bekijk alle specificaties

LaCie Porsche Harddrive 500GB 500GB Review

Wackoz 9 februari 2008, 2.778 views

LaCie Porsche Harddrive 500GB 500GB

Pluspunten

• Design
  • geluids productie
  • Warmte van de schijf zelf is laag

Minpunten

• kabels van de voeding
  • voeding wordt veel te heet!
  • Aan/uit knop te klein
  • Doorvoer snelheid

Mobiliteit Score: 2
Aanschaf
Toen ik in de winkel stond en deze lacie schjjf vergeleek met andere schijven, viel me niet direct iets op. Externe harde schijven zijn anno 2008 goedkoop en de simpele usb2.0 versies zijn zowat een pot nat. Niet te lang over na gedacht en maar gewoon deze lacie schijf gekocht. 500 gb moet/is voldoende voor mij. Reden van aanschaf was vooral veilig stellen van bestanden, na wat problemen met mijn pc.

De doos
Eenmaal thuis natuurlijk de doos open getrokken en het pakketje eruit gehaald. Bestaat uit een cd met een lacie back-up programmatje (wat ik de eerst niet gebruikt heb) en voor mij te lange stroomkabels + voeding, een usb kabeltje (met de nadruk op TJE) en uiteraard de Lacie zelf.

Behuizing
Ziet er aardig uit. Door de gleufjes kun je er ook een stapel toren van maken, wat ik echter afraad qua warmte. Ik kan echter nergens in ontdekken wat het design met Porsche te maken heeft. Het oranje lampje had van mij persoonlijk wel iets groter mogen zijn en ook duidelijker, zodat ik goed af kan lezen of er activiteit is. De aan/uit knop vind ik ronduit bagger. Die hadden ze veel beter moeten maken. Ik krijg hem met mijn vingers maar moeilijk uit en aan.

Aansluiten
Alles naar mijn pc gesleurd en met moeite aangesloten gekregen (korte usb kabeltje..). Aangezet met de on degelijke knop achterop, en even dacht ik dat hij op ging steigen. Dat geluid was gelukkig na 5 seconden alweer weg. Na even een paar minuutjes geluisterd te hebben kan ik constateren dat ik geen 2e stofzuiger in huis gehaald heb maar een rustige externe harde schijf, zoals ik verwacht had.

Gebruik
Daarna sleurde ik enkele gigabytes aan bestanden de schijf op. Dit ging netjes maar geen snelheden om over naar huis te schrijven. Ik ben geen veeleisende gebruiker, maar het ging in vergelijken met wat andere schijven die ik wel eens heb gebruikt best wel traag. Na hdtune gedraaid te hebben bleek dat de maximale snelheid ongeveer 19 mb/s was. Ook wist HDtune mij te vertellen (everest trouwens ook) dat er in deze versie een Samsung Spinpoint T166 gebruikt is. Bekende schijf dacht ik dus zal wel goed zitten. Na een tijdje toch maar even alles goed wegewerkt, en er een 0,5 meter usb verlengkabel aangehangen. Snelheid is gedaald naar 16 mb/s. Voor mij snel genoeg om er rechtstreeks een film van te bekijken en muziek te luisteren. Kan beter maar het gaat.

Langdurig aanstaan
Dat is iets waar Lacie nog eens goed over na mag gaan denken. En dan speciaal bij de voeding/adapter. Deze wordt bij mij echt kokend heet, kan er haast een eitje op bakken. Als dit na 5 uur zou zijn kan ik me er iets bij voorstellen maar het is al na 20 min bij idle gebruik. Als het te erg gaat worden zal ik er Lacie over contacteren, maar als er verder niets gebeurd dan laat ik het maar zo (ook al is het dan te laat).

Geluid en trillingen
De schijf wil nog wel eens trillen op mijn bureautje. Dit is niet direct storend maar wel dusdanig dat ik hem 's nachts eigenlijk uit moet zetten omdat ik er niet door kan slapen (download 's nachts veel). Kan ik opzich mee leven. De geluidsproductie is best acceptabel, hoewel hij soms flink staat te kraken bij grote overdrachten.

Al met al vind ik dat deze schijf best aardig presteerd. Dit is mijn eerste (eigen) externe harde schijf maar ik heb al vaak genoeg met andere schijven moeten werken. Als ik een nadeel zou moeten noemen is het de warmte productie van de voeding, en de snelheid had van mij best hoger gemogen. Aangezien Usb 2.0 60 mb/s doorvoer snelheid heeft, was 30 mb/s niet verkeerd geweest.

Update

Ik heb hier nog even de best haalbare resultaten in HDTune.
Dit is in de allerbeste omstandigheden en eigenlijk zit ik hier altijd wel 1 mb/s onder.

Nu ik toch bezig ben. Ik heb net even een film van precies 4.07 gb overgesjouwd en dat deed hij in exact 5 minuten en 8 seconden.
Hij doet dus uit mijn hoofd ongeveer 1 minuut over 800 mb. 800:60 is plus minus 13,33 mb/s. Magertjes....

Even een korte kick:
Vandaag de schijf terug gebracht. Voeding werd te heet en de verkoper had hier nog nooit eerder van gehoord (jaja). Ik zit nu zonder (wat best vervelend is) en zal binnenkort eens naar een andere schijf gaan kijken.

Heb jij ook een LaCie Porsche Harddrive 500GB 500GB?

Ik heb er ook een, en ik kan eigenlijk alleen maar zeggen dat het is zoals het hier staat, heet, krakend en lekker rustig aan :)
Redelijke review, wel geinig geschreven. :)
Ik heb er 2, op een gegeven moment was ik er zo ontevreden over dat ik ze maar in een NAS heb gestopt.....werkt veel lekkerder imho 8-)
Ik vraag me af waar die trage doorvoersnelheid door veroorzaakt wordt :?
Aan de interface op zich kan het toch niet liggen. Die 60MB is trouwens wel een theoretische waarde die in de praktijk altijd lager zal zijn, maar slechts 19MB/s is toch wel erg dunnetjes. Misschien zit het hem in de USB naar SATA converter-chip?

Met die snelheid duurt het ruim 7 uur om 500GB te kopieren, dat schiet niet echt op.
Bedankt voor het commentaar, eerste rewiew hier :)
Ga het niet 1,2,3 proberen maar denk wel wanneer de 1 jaar fabrieks garantie voorbij is dat de ik de t166 die erin zit misschien tijdelijk in mijn eigen kast hang. Kijken of dat snelheids winst oplevert. Het is dat de schijf 110 euro kostte voor mij, dus je krijgt waar je voor betaald zal ik maar moeten denken. Als hij 300 was dan had ik lacie boos opgebeld en gezegd dat ze er op de een of andere manier maar voor gaan zorgen dat het geval sneller haalt dan 19 mb/s. Zelfs mijn getjatte rieverenland 128 mb usb stick is 2 keer zo snel als dit geval (en dat is pas een goedkoop prul die 0,50 cent kost om te maken).
Ik heb trouwens wel gewoon 6 usb 2.0 poorten dus daar kan het niet aan liggen. heb de schijf er net nog los aangehad en maakte totaal geen verschil. Wanneer hij 4 uur aan heeft gestaan is het 15 mb/s. De 19 mb/s haal ik alleen bij de boot... Bagger dus..
En ik had me al helemaal voorgesteld dat ik straks mijn hele bureau vol gestapeld zou hebben met lacie porsche schijven.. Niet dus met die bagger snelheid..

[EDIT]
Pak net de voeding op omdat hij in de weg lag. Meteen een brand wond :o
Niet inmens erg maar doet wel enorm pijn...

[Reactie gewijzigd door Wackoz op 4 februari 2008 18:28]

haha, een brandwond :+

Nee, maar even serieus, dan moet het minstens 100 graden zijn geweest, en dat is veels te warm.
Hopelijk smelt mijn bureau niet weg/in:P Nee maar hij is wel echt veel te heet (als ik warm zeg dan lieg ik enorm). Zet hem 's nachts sowieso maar om die reden uit en anders ga ik even meten en kijken wat hij qua ampere e.d. vraagt. Pa is enorm handig met techniek en elektronica, heeft er ook voor gestudeerd enzo dus dan ga ik wel iets regelen van een qua voltage instelbare adapters die aan hetzelfde (m)ampere kan voldoen(misschien met een nog wel wat hoger (m) ampere dan weet ik zeker dat hij niet te warm wordt).
Nu 77 euro bij de media markt zag ik net. Misschien leuk voor de mensen die hem ook wil gaan halen
Nee die heb ik net gehaald en dat is een Lacie Desktop 500GB en dus geen porsche ;) . Ben hem nu aan het volstouwen, maar die actie was trouwens ook alleen tussen 6 en 7 uur 's avonds dus een beetje jammer nu.

[Reactie gewijzigd door kapert op 9 februari 2008 20:45]