Specificaties 2" display, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia 6300 Zilver Review

tdw 3 februari 2008, laatste update op 29 juni 2008, 3.505 views

Nokia 6300 Zilver

Pluspunten

• Design
  • Duidelijk leesbaar scherm, zelfs in de zon
  • Gebruiksgemak
  • Dun
  • 2MP camera
  • Degelijk

Minpunten

• Kleine toetsen
  • Accuduur
  • Magere resolutie bij filmpjes
  • Geen 3G
  • Standaard Nokia-voiceactivation/dialing is niet al te best

Omdat mijn oude Samsung X640 aan vervanging toe was, en aangezien ik net jarig was geweest ben ik een klein beetje opzoek gegaan naar een nieuwe telefoon van onder de 200 euro. Mijn keuze viel direct op de Nokia 6300 vanwege zijn design en functies. Mijn eisen waren eigenlijk vrij simpel: Bluetoothondersteuning, een fatsoenlijke camera die hoger kon dan VGA kwaliteit, mogelijkheid tot het uitbreiden van het geheugen door middel van MicroSD, en hij moest MP3’s kunnen spelen. Dat had ik in bijna elke telefoon wel gekund, maar de kwaliteit van Nokia heeft mij nog nooit in de steek gelaten. Plus dat het eigenlijk de enige telefoon was die ik mooi vond.

Featureset
De featureset is vrij uitgebreid. Naast de standaard functies zoals bellen en SMS-en, kan deze telefoon ook nog MP3’s afspelen, heeft het een equalizer, spraakrecorder, radio (in combinatiemet de meegeleverde oordopjes), 2 megapixel foto/videocamera (zonder flitser) en wekkerfunctie. Wat wel jammer is aan de camera, is de magere resolutie van filmpjes (slechts 176x144). Ook kan hij notities opslaan, een takenlijstje bijhouden, heeft hij een vrij uitgebreide rekenmachine (zelfs tangens, sinus en cosinus zitten erop) en uiteraard een timer en stopwatch. Ook ontbreken een browser niet, en een zeer uitgebreid telefoonboek waarin het zelfs mogelijk is om een video bij een contact toe te voegen, en het welbekende Snake wordt ook meegeleverd. Verder beschikt de telefoon over ‘Push to Talk’. De telefoon is helaas geen 3G telefoon, en moet het daarom doen met GPRS/EDGE, en is een tri-band toestel. Met 7MB intern geheugen en een kaartje van 128MB kun je een paar honderd foto’s opslaan en een héle hoop SMS-jes. Ook heeft de telefoon een zeer helder kleurenscherm van 240x320 pixels, wat 2” groot is. Het scherm is ook goed te lezen in de felle zon. Standaard beschikt de telefoon ook over voiceactivation en voicedialing. Helaas komt daar geen eigen spraak aan te pas, en dat is ook nergens in te stellen. De naam ‘Hans’ wordt soms opgevat als ‘Vliegen’, éen van de profielen van de telefoon.

Bereik
Op het bereik is niks aan te merken: bijna overal de volle 5 streepjes met mijn provider Hi, net zoals op mijn oude Samsung. Nog nooit heb ik een melding gehad dat het netwerk niet kon worden gevonden. Zelfs 5 meter onder de grond (waar mijn Samsung het dan wél liet afweten) had deze telefoon bereik.

Accuduur
Standaard wordt deze telefoon geleverd met een BL-4C batterhij van 860mAh. Dat is veel te weinig. Nokia had een batterij met meer kracht moeten geven, want na 10 SMS-jes, een paar telefoongesprekke van ongeveer 10 minuten, een paar fototjes en een liedje later zou die eigenlijk wel weer aan de oplader kunnen. Dit alles met Bluetooth uit. De telefoon houd het met dit gebruik niet langer dan een dag vol. Met een kleine modificatie aan de BL-5C batterij van Nokia past deze ook in het toestel, maar ik houd het liever op het origineel in verband met ontploffingsgevaar. Misschien komt Nokia later nog met energiebesparende functies en/of een sterkere batterij. De meeste mensen raken echter niet in de problemen met deze batterij.

Gebruiksgemak
De telefoon is, zoals alle Nokia’s, erg simpel en erg uitgebreid. Dat zijn dingen die vaak niet samen gaan, maar Nokia krijgt het voor elkaar. De telefoon is zo simpel, dat zelfs mijn vader er makkelijk gebruik van kan maken, en dat is toch vrij uniek. De telefoon is niet bedoeld voor mensen die alleen maar willen bellen en smsen, die kunnen het beter houden bij de goedkopere telefoons, daar is die dan nét weer te uitgebreid voor. Wat wel een klein puntje van kritiek is dat de toetsen erg klein zijn. Voor mij als 16-jarige is dat niet erg, maar voor mensen met wat dikkere vingers kan dat een probleem worden. Verder kan de speaker op de achterkant van de telefoon niet erg hard, waardoor je soms je ringtone niet hoort.

Design
Ik vind dat de telefoon er erg goed uitziet. Het is een erg dun toestel (slechts 11,7mm), waardoor die makkelijk in elke broekzak schuift. Het scherm is mooi groot en de toetsen zijn duidelijk. Nokia heeft geen onnodige knoppen op de 6300 gezet: naast het normale keypad (0-9, #, *) zitten er toetsen op om gesprekken mee te starten en te beeindigen, en 2 knopjes om acties te selecteren. De vierkante toets in het midden is geschiktom 5 kanten op te gaan: links, rechts, boven, beneden en selecteren. Ook zit er aan de rechterkant van het toestel een handig knopje om het volume te regelen, en om voicedialing te activeren. Op de bovenkant zit de aan-uitknop. Dit alles ziet er gelikt uit, en er is zeker over nagedacht. Aan de linker- en rechterkant van de telefoon bevinden zich 2 blauwe leds. Deze knipperen om de 5 seconden als er een SMSje is ontvangen, of als je een oproep gemist hebt. Op de achterkant van de telefoon zit een niet-storende speaker voor liedjes en ringtones en de 2 megapixel camera. Aan de onderkant bevinden zich de aansluitingen voor een polsbandje, koptelefoon, lader en USB-aansluiting. De telefoon is mooi afgewerkt met geborsteld roestvrijstaal.

Bouwkwaliteit en afwerking
De telefoon is zoals de meeste Nokia’s een zeer degelijke telefoon. Het ding is al een aantal keer uit mijn handen gevallen op de badkamervloer.Het enige wat die eraan over heeft gehouden is een krasje op de achterkant. Ook vlogen er geen onderdelen af. De hoogte waar hij vanaf viel was ongeveer anderhalve meter. De telefoon is helaas niet echt krasbestendig. Als die in je zak zit met je sleutels, begint hij al erg te krassen. Er zijn overigensl wel casings en dergelijke te koop. Een screenprotector is ook aan te raden. Ik twijfelde tussen ‘voldoende’ en ‘goed’, maar geef de telefoon het voordeel van de twijfel.

Stabiliteit en betrouwbaarheid
Stabiliteit en betrouwbaarheid zijn geen punt voor dit toestel. Hij heeft me nog nooit in de steek gelaten. Telefoontjes lukken altijd, en SMSjes versturen gaat ook zonder problemen. Ook de andere functies werken zonder enige melding van fouten, en presteren toch zoals het zou moeten. De telefoon is slechts 1 keer uitgevallen terwijl ik een liedje luisterde, maar dat is verder nog nooit gebeurd. Op dit punt scoort de telefoon dus ook een goed.

De prijs van het toestel is erg goed als je alle factoren tegen elkaar afweegt. Ik heb zelf net iets meer dan mijn budget betaald, namelijk 220 euro inclusief BTW en verzending, en vind dat die het geld meer dan waard is. Het is een mooie telefoon, voldoet aan mijn eisen, is erg degelijk, en ga zo maar door, dus ook een goed.

Vragen en opmerkingen zijn welkom!

Heb jij ook een Nokia 6300 Zilver?

Je kunt de telefoon ook uitrusten met de BL5C accu zodat het toestel aanzienlijk langere accu-duur heeft.
Muhahhahahaha, het heeft er wel drivers voor, alleen heb je het probleem dat je een kapotte versie hebt, ik heb dat probleem vroeger ook gehad :)
De accuduur schijnt met de nieuwere update's enigzins te zijn opgelost. De kleine toetsen heb ik niet ervaren bij het smsen maar vooral bij het scrollen door het menu. Ik heb dan ook zelf deze telefoon naar mijn vader gedaan en zelf een E50 gekocht. Het meer zakelijk symbian 6.0 broertje van deze telefoon. Het voordeel aan deze telefoon is de snelheid van het menu en andere dingen. Die is gewoon erg goed.
Tsja, maar nog vind ik 1 dag weinig voor een moderne telefoon met dit gebruik..
Raar dat het zo weinig is. Ik heb de 6233 (jouw telefoon is daar de directe opvolger van), maar die houdt het 5x zo lang vol als je dingen doet die jij zelf beschrijft, met de standaard batterij. Type nr. daarvan weet ik niet uit mijn hoofd.
Hij is niet gelijk leeg hoor, hij zou alleen de volgende dag niet overleven :)
1 dag is wel erg kort....

Ik houd het drie dagen uit met de standaard batterij met normaal gebruik. Maar mijn vorige 6600 hield het een week uit....

Hopelijk komt er ooit een keer nieuwe firmware uit. Dan ga ik wel naar een Nokiastore om die te updaten
Ik ook. En ik zou ook een batterij met meer mAh kopen als die beschikbaar komt. De standbytijd van 14 dagen die op nokia.com staat wordt bij lange na niet gehaald, en dat is erg jammer.
Ik heb deze telefoon ook alleen heb ik problemen met de muziekbibliotheek, je kan beter alles inladen en dan in de tracklijst scrollen want anders kan het makkelijk 30 sec. duren voor je telefoon weer te gebruiken is..
Ik heb het toestel ook en kan de voordelen en nadelen die hier in de review staan volledig bevestigen. Vooral de kleine knoppen en magere accuduur irriteren me. De bediening is niet prettig en daardoor maak ik minder gebruik van het toestel (sms bijv. minder). Ik moet hem ook minstens om de 2 dagen opladen, terwijl ik zeker 5 dagen deed met mijn vorige 6610i.

Voor de rest is het een degelijk toestel, wat ik persoonlijk zoek in een mobieltje.
De telefoon is zoals de meeste Nokia’s een zeer degelijke telefoon
is dat zo, of hebben we hier met een fan te maken?
Toch raar dat als die telefoons zo degelijk zijn er zo veel nieuwe frontjes voor verkocht worden

Een 2Mp camera is onderhand toch geen pluspunt meer, voor 200E is dat gewoon standaard.
En dat geldt ook voor de meeste dingen die onder 'featureset' genoemd worden, allemaal standaard.

En waarom geef je een accu die zo snel leeg gaat een voldoende?! Een 0 zou hier eerder op zijn plaats zijn.

Ik begrijp dat het een flinke stap vooruit is t.o.v. je vorige toestel, maar deze review is wel ERG positief.

Ik bedoel het niet lullig ofzo, maar als mede-tweakers overwegen om dit toestel aan te schaffen zouden ze door deze review wellicht een wat al te rooskleurig beeld kunnen krijgen.
Een 2 MP camera is wel degelijk een "plus"-punt, omdat deze telefoon zo goedkoop is. En bij Nokia zie je ook bar weinig toestellen met meer dan 2 MP-camera (dat rond dezelfde tijd uit is gekomen, deze is namelijk van begin 2007). En de accu, ja, dat is meer persoonlijk. Ligt er net aan hoeveel je ermee belt en zo.
is dat zo, of hebben we hier met een fan te maken?
Ja, ik ben een beetje fan van nokia, datmoet ik toegeven. maar die nieuwe frontjes hoeven niet per se te worden gekocht omdat de oude stuk zijn, dat kan ook gewoon zijn omdat mensen een andere kleur toch leuker vonden of dat die door een aantal keer vallen tóch stuk is gegaan. Bij degelijkheid denk ik persoonlijk meer aan de interne structuur, dwz printplaat en scherm ed.
De accu gaat íets langer dan een dag mee. Het is handiger hem elke avond op te laden, anders gaat die de volgende dag op de helft van de dag ongeveer leeg. Een dag is niet erg lang, maar ook niet erg weinig. Het is precies genoeg, alleen het is natuurlijk geen perfecte prestatie, daarom een voldoende.
Ja, ik ben ook erg positief over dit toestel en heb toch zo veel mogelijk proberen te vertellen over het toestel, ook negatieve kanten.
Standaard Nokia-voiceactivation/dialing zuigt
verander zuigt in: "is niet al te best "oid dan kom je wat serieuzer over
leuke revieuw! mijn collega heeft hem ook... Hij heeft de telefoon nu 1X opgestuurd vanwege een defecte batterij... Dus misschien een beetje een algemeen probleem met die apparaten?? :S
Ja, in het grote Nokia 6300 topic wordt er ook veel over gepraat, alleen stuk heb ik ze nog niet gezien :)