APC Back-UPS ES 550VA (NL/DE stekker)

Specificaties UPS met 550VA capaciteit - Bekijk alle specificaties

APC Back-UPS ES 550VA (NL/DE stekker) Review

milos 30 juli 2012, laatste update op 30 juli 2012, 3.604 views

APC Back-UPS ES 550VA (NL/DE stekker)

Pluspunten

• Degelijk
  • Connectiviteit

Minpunten

• RJ-45 naar usb is jammer

Capaciteit Score: 4
Ik heb 2 servers draaien in mijn netwerk. Een (zelfbouw) nas op basis van freenas en een xenserver met 7 virtuele machines. Deze vormen samen de basis van mijn bedrijfsnetwerk. Een ups was eigenlijk het laatste ontbrekende onderdeel.
Voor mij is het belangrijker dat de data beschermt blijft dan dat de systemen blijven draaien. Vandaar de keuze voor de APC Back-UPS ES/550VA. De prijs is zeer goed te noemen in vergelijking met de grote broers en de 8 beschermde contacten maken dat ik alle randapparatuur (printers, telefoon, beeldscherm en switches) aan kan sluiten. De UPS heeft 4 van de 8 contacten aan de batterij gekoppeld en bij uitval vallen de printers en beeldscherm uit, de servers en het netwerk blijven draaien.

in de doos
De ups zelf is een zeer degelijk aanvoelend en wat grote stekkerdoos met 8 contacten.
Aan de zijkant zitten 3 RJ-45 contacten.
Deze zijn respectievelijk voor fax/telefoon, ethernet en usb.
De eerste 2 heb ik niet getest.

De ups wordt geleverd met de batterij ontkoppeld. Dit wordt (erg) duidelijk aangegeven door verschillende stikkers waarvan 1 op alle ups-enabled contacten.

De ups wordt geleverd met een RJ-45 naar usb kabel. Dit is wat jammer een standaard kabel zou in mijn ogen een betere keuze geweest zijn (mocht er ooit iets met de kabel zijn).

Setup
Een belangrijke eis was dat ik via linux/freebsd de ups kon benaderen daar de systemen zichzelf moeten afsluiten als de stroom wegvalt. Mijn eerste poging was om freenas met de ups te verbinden echter zonder succes. Freenas "loopt een beetje achter" en herkent de ups niet native.
Daarom heb ik Apcupsd op de xenserver(centos) geïnstalleerd. Xenserver 6 herkent de ups out of the box.

Apcupsd was makkelijk te configureren en gaf na de eerste poging het gewenste resultaat. Voordeel van Apcupsd is dat het ook via het netwerk te benaderen is en zo zelfs aan elkaar te koppelen. Het was wel gelukt om Apcupsd ook op freenas te installeren en via de "cable net" optie als slave te laten draaien.

Output
De belangrijke output van apcaccess:

STATUS : ONLINE
LOADPCT : 53.0 Percent Load Capacity
BCHARGE : 100.0 Percent
TIMELEFT : 10.6 Minutes

Testen
Testen laten zien dat de 10 minuten wat positief is en eerder rond de 7 ligt. Ik heb beide systemen zo ingesteld dat zij zichzelf afsluiten als de tijd onder de 3 minuten komt en dat doen ze keurig. Ook wordt dan de ups uitgezet. Zodra de stroom is hersteld en de batterij weer minimaal is opgeladen gaat alles weer aan. Dat minimaal opladen regelt de ups zelf en zou best instelbaar kunnen zijn maar daar heb ik niet naar gekeken.
Zodra de stroom er af is begint de ups duidelijk te piepen en reageren de servers met een melding. De tijd verloopt gelukkig voorspelbaar (en MS-tijden ;) ).
Als de ups uit staat en je zet hem aan zonder hoofdvoeding zal hij dit goed laten weten. Is de batterij te zwak dan sluit hij zichzelf na een korte vertraging ook zelf weer uit.

Laadtijd
Het opladen van 25% naar 50% (de warning treshold in nagios) duurde ongeveer 2 uur.
Precieze cijfers heb ik (nog) niet.

Monitoring
Er zijn verschillende apcupsd-plugins voor nagios en daar ik hem via het netwerk kan benaderen met apcaccess is dit redelijk eenvoudig op te zetten.
Hierbij de output in nagios:

Ups charge OK 2012-07-30 10:07:53 3d 15h 8m 2s 1/4 OK - Battery Charge: 100.0%
Ups load OK 2012-07-30 10:10:34 3d 17h 23m 46s 1/4 OK - Load: 53.0%
Ups time left OK 2012-07-30 10:09:14 3d 12h 46m 41s 1/4 OK - Time Left: 10.6 Minutes

Ik ben erg tevreden. De ups is misschien niet de meest krachtige maar voldoet uitstekende voor wat ik er mee wou doen. Daar ik de standaard software niet gebruik kan ik daar weinig over zeggen.
Ook maak ik dus geen gebruik van de "Special-features" van de ups.
(Hij kan bijvoorbeeld in een soort "master/slave" modus die (rand-) apparaten uitzet als de "master" uitgaat.)
Voor de prijs een prima product.

Heb jij ook een APC Back-UPS ES 550VA (NL/DE stekker)?

- Batterij tijd is wat kort -

Dit is afhankelijk van de load, deze upsen zijn uitsluitend bedoelt om bij spanningsuitval gecontroleerd af te kunnen sluiten zodat je systeem/database e.d. niet corrupt raken.
Als er een langere uptime wordt gevraagd kom je al snel in de grotere systemen.

Dus de stelling "Batterij tijd is wat kort" is naar mijn bescheiden mening onterecht.

Voor de rest zijn dit dozen die doen wat ze moeten doen voor een uiterst scherpe prijs, en er bovendien ruime software voor beschikbaar is. (die ook de nodige beperkingen heeft)
Mee eens en ze geven dat zelf redelijk aan: http://www.apc.com/resour...dex.cfm?base_sku=be550-gr

Het is een punt waar ik zelf over twijfelde of ik het zo op zou geven. Uiteindelijk gekozen voor "wat" kort. Het is namelijk niet lang voor een ups en zeker niet op 50% load.
Maar gezien de prijs zou je inderdaad niet anders moeten verwachten.
Ik zal er nog nog even over nadenken ;)

Eens nagedacht:
Mee eens, het is een goed product voor de prijs.

[Reactie gewijzigd door milos op 30 juli 2012 12:48]