Lyas82

5 augustus 2012 11:29, laatste update op 5 augustus 2012 16:53, 2610 views

Om te beginnen, dit is mijn eerste review, dus als je op of aanmerkingen hebt dan hoor ik het graag.

Ik heb ongeveer een half jaar met het idee gelopen om een nieuwe laptop te kopen maar was er nog niet over uit of ik meer dan 700 euro uit wilde geven voor een Game laptop. Mijn desktop was inmiddels niet meer in staat om Battlefield op een acceptabele manier te draaien. ( AMD X2 4200, 2Gb, Nvidia GTX8800) De keuze voor een Laptop was gemaakt omdat ik regelmatig bij vrienden speel en dan geen zin meer heb om mijn hele systeem te verhuizen.

Mijn broer heeft een tijdje geleden een Asus laptop gekocht met een Nvidia GT 540 GPU en i5 proccessor met sandy bridge voor ongeveer 700 euro. Deze viel mij qua game prestaties al niet tegen. Hij deed het al beter dan mijn desktop. Omdat ik weet dat die configuratie nu al moeite heeft met bijvoorbeeld Battlefield 3, ben ik gaan kijken naar Laprops met een echte game videokaart.

Het viel op dat je dan al snel uitkomt bij laptops van rond de 1500 euro als je de normale merken gaat bekijken. Dit vond ik wel een beetje aan de hooge kant en ben zodoende bij Medion beland.
Door reviews te zoeken (allen op buitenlandse sites te vinden) ben ik er achter gekomen dat de Medion Erazer laptops uit de X7817 lijn grotendeels van MSI afkomstig zijn. MSI levert deze laptops zelf ook (GT 70), maar dan net even anders (lichtjes onder de toetsen, HDD’s met 7200rpm in plaats van 5400, Blu-ray speler en speakers van Dynaudio). Deze MSI configuratie was echter 400 euro duurder dan de Medion. Iets wat me net een brug te ver was qua budget.

Eenmaal besteld en ontvangen bleek dat de resolutie van het display geen 1920x1080 was maar 1600x900, dit was een tikfout volgens Medion (ook op de Tweakers pricewatch, heb de specs net aangepast).... Ik mocht de laptop weer terug sturen.

Aangezien ik de 2e HDD al in de laptop van mijn vriendin gezet had en een nieuwe Samsung 830 128 GB SSD in de nieuwe laptop gezet heb en de resolutie acceptabel is voor mij heb ik de Medion toch maar gehouden. Al met al is het waardeverschil van de MSI wel te verklaren maar nog steeds een beetje te veel van het goede voor mij.

3D Mark 11":

Score met standaard bijgeleverde drivers:
P3006 3DMarks
Graphics Score
Physics Score
Combined Score

Geluidsproductie:
De ruimte waarin ik deze test heb uitgevoerd was 22 graden, de metingen zijn verricht met mijn Samsung Galaxy S met Geluidsmeter Lite, deze zou accuraat moeten zijn...:

• Tijdens extreme koeling modus:60db
  • Tijdens het gamen: 46db
  • Tijdens 3d Mark 11: 46db
  • Tijdens surfen/licht gebruik:38db
Temperatuur:
De laptop blijft redelijk koel, ook de lucht die uitgeblazen word is niet erg warm.
Ik heb Speedfan gebruikt om de waarden uit te lezen en heb de volgende bevindingen (in graden celcius):

Bij licht gebruik:
  • Moederbord:70
  • GPU:62
  • CPU:45
Handige info:
De laptop heeft 2 Hdd's van 500Gb, degene met het OS is de meest linkse, onder de subwoofer.
De drivers van Nvidia zelf zijn op de een of andere manier niet te gebruiken, bij de installatie word je verwezen naar de site van de fabrikant. (Kan dit verholpen worden?)
De Beta drivers van Nvidia werken wel en zorgen voor een geringe performance stijging.
Met de nieuwe drivers is de 3d Mark 11 score 3032.

Als er vragen zijn over de laptop zal ik deze proberen te beantwoorden en toevoegen in de review.
Stuur ze via DM

Pluspunten

• Snel (zeker na plaatsing SSD)
  • Speakers zijn goed (voor een laptop) en kan hard door subwoofer.
  • Niet al te opzichtig, alleen wat blauwe accenten/lampjes.
  • Polsrust is koel door gebruik van aluminium.
  • Toetsenbord helt iets waardoor ergonomie goed is.

Minpunten

• Medion geeft niet altijd de juiste specificaties. (Resolutie display)
  • Ondersteuning qua software download op website Medion is zeer slecht. (Niets te vinden)
  • Standaard installatie is erg vervuild met bloatware.
Algemene beoordeling Score: 4

Blijft die laptop nog een beetje koel/stil tijdens het gamen of gaat die dan opstijgen??
Het is natuurlijk altijd subjectief. Ik vind het goed te doen, ik zal eens kijken of ik ergens een db meter kan vinden.

[Reactie gewijzigd door Lyas82 op 5 augustus 2012 10:16]

Dank voor de update. Het systeem is nog steeds een optie voor mij mocht ik een nieuwe laptop nodig hebben.
Sinds 2 weken heb ik ook de MedionX7817 alles is volledig naar wens is een krachtige laptop waar ik goed op kan gamen.

Nu had ik een vraagje: is het zo dat op deze laptops geen "game mode" knop is? Op een MSI laptop kan je een knop indrukken dat je pc automatisch je hardware harder laat lopen. Nu is het wel zo dat op de Medion wel een knop zit om je ventilatie harder te laten werken is het zo dat dan ook je hardware beter loopt?
Hallo Keesjenl,

Bij mijn weten zorgt de "ventilatorknop" alleen maar voor maximale koeling.
Een koele PC loopt beter dan een een PC die te warm dreigt te worden.. dus wat dat betreft...
In het configuratiescherm, bij energiebeheer, kan je de instelling aanpassen naar "hoge prestaties".
Zelf ben ik niet echt heel bekend met het opvoeren van pc's, dus als je daar meer over wil weten kan je beter in het forum zoeken.

Groeten,
Daan
Klein vraagje:
Zou je eens kunnen testen met VMWare player of VT-x enabled staat in de bios?
Als je in de bios gaat zie je daar ergens bij cpu parameters een optie voor VT-x staan die je aan of uit kan zetten?

Zou hem willen gebruiken met VMWare en dan is dat echt wel superbelangrijk.
Hallo Yoma666,

Sorry voor mijn late reactie.
Ik heb geen ervaring met VMWare player.
Hoe doe ik dit en hoe lang ben ik er mee bezig?

Met vriendelijke groet,
Daan
Mooie aankoop, lijkt me echt een super vet laptop!

Hopelijk dat ik binnenkort een ruime budget heb voor zown krachtig laptop.

Op moment heb ik een 2de hands game laptop gekocht, de Asus G60Vx die zou de nieuwste games moeiteloos aan moeten kunnen volgens vele youtube filmpjes hebben te bekeken.

Zag iemand BF3 erop draaien ultra, krijgt ie tussen 30-40fps, let wel op dat resolutie wel erg laag is 768p.