ASUS HD7970-DC2-3GD5

Specificaties Max. 0,925GHz • GDDR5 • 4x DP, DVI-D, DVI-I - Bekijk alle specificaties

ASUS HD7970-DC2-3GD5 Review

TheNephilim 29 juli 2012, laatste update op 29 juli 2012, 1.796 views

ASUS HD7970-DC2-3GD5

Pluspunten

• Superdegelijke bouwkwaliteit
  • Zeer stille koeler
  • Prestaties naar verwachting

Minpunten

• 3-slots koeler, niet altijd handig
  • Blaast warme lucht niet de kast uit

Drivers en compatibiliteit Score: 4

Na een lange tijd geen systeem upgrade te hebben gedaan, was het moment toch eindelijk daar! Toen ik geen Battlefield 3 kon spelen, werd duidelijk dat mijn systeem aan vernieuwing toe was en heb er best lang over gedaan om een systeem te vinden waar ik tevreden mee was. Socket 2011 heeft lang mijn voorkeur gehad, maar dat had eigenlijk weinig zin wat betreft gaming, dus werd het Socket 1155 die overigens al aardig gemeengoed is. Ook heb ik eigenlijk in eerste instantie gekeken naar een GTX670, maar deze was slecht leverbaar en eigenlijk niet eens veel goedkoper dan de HD7970. Als Asus fan heb ik gekozen voor de DCII omdat die, zeker in idle-modus, erg stil zou zijn. Hopelijk hebben jullie wat aan mijn review, de bevindingen zijn betrokken op hedendaags gebruik.

Specs oude systeem

Hieronder een overzicht van enkele van de oude componenten die in mijn computer zaten. Altijd makkelijk om te weten wat iemand gewend is. Boven de review kun je zien welke componenten er gebruikt zijn in combinatie met de nieuwe videokaart.

BehuizingThermalTake Armor

Rekenkernen2.048
Geheugen3GB GDDR5 @ 5,5GHz met 384 bit bandbreedte
Video uit4x Display Port, DVI-D, DVI-I
DirectX Ondersteuning11.1

Klik hier voor de specificaties van de fabrikant.

Uitpakken

Zoals het bij videokaarten bijna altijd het geval is, ook hier weer mooie boxart met geponst reliëf. Daarin bevind zich zwart piepschuim met in het midden een zwart hoesje waarin drivers en een handleiding te vinden zijn.

In de doos vinden we:
- 1x CrossFireX bridge
- 1x DVI to HDMI converter
- 1x 6 pins PCI-e power to 8pins PCI-e power
- 1x LN2 Mos Heatsink

Die laatste kende ik nog niet, maar is -als ik dat goed begrepen heb- voor het overklokken met vloeibaar stikstof. Het doet vermoeden dat deze kaart gemaakt is voor serieus overklokken!

De videokaart is netjes ingepakt in een anti-statische zak. Op de achterkant van de zit een folie over de metalen cover heen. Er staat op dat je deze folie moet verwijderen vóór gebruik van de videokaart, wat de gevolgen zijn als je dat niet doet willen we denk ik niet weten. De PCI-e en CrossFireX aansluitingen zijn netjes voorzien van plastic dopjes, zodat de koperlijntjes niet beschadigen.

Uiterlijk en bouwkwaliteit

Van videokaart met 3-slots koeler kun je niet verwachten dat het een kleine en compact videokaart is. De videokaart is net geen 30 centimeter lang en dus zal hij niet passen in een kleine kast. Mijn oude HD3870 was al een behoorlijk grote kaart, vond ik toen. De HD7970 doet daar nog even een schepje boven op, zoals te zien is op de foto's. Ook moet je met een 3-slots koeler oppassen dat er geen PCI/PCI-e sloten geblokkeerd raken. Een extra kaart voor een CrossFireX configuratie is ook erg lastig, al is de kaart zo snel dat dat eigenlijk voorlopig niet nodig is.

De afwerking van de kaart is subliem. Mat zwart metaal bedekt de hele videokaart, ook de achterkant, waardoor het beschadigen van het PCB onmogelijk geworden is. In tegenstelling tot de vorige generaties kaarten, vinden we hier geen print op de kaart die gelijkenis toont met de print op de doos. In tegenstelling tot op de product foto van Asus zelf te zien is (zie bovenaan deze review), is de IO panel, dus waar de aansluitingen van de videokaart zitten, ook zwart! Ziet er wel strak uit en maakt het natuurlijk af.

Inbouwen

Inbouwen was geen probleem, op enkele moederbord-specifieke problemen na. Het uiteinde van de kaart steekt net over de SATA poorten heen, dat zorgde ervoor dat ik de kaart eruit moest halen om de harde schijven aan te sluiten, ik wist niet zeker meer welke poorten SATA600 waren :+
Een voeding-specifieke probleem was dat de beide 8pins PCI-e power aansluitingen erg moeilijk in de videokaart gingen. Althans, het vastklikken lukte niet, daarvoor moest ik zoveel kracht zetten, dat ik ze maar gewoon zo stevig mogelijk heb aangedrukt.

De kaart zit dankzij de 3-slots koeler wel ontzettend stevig op z'n plek, doordat er 3 schroeven in de kast gedraaid worden. Mijn vorige videokaarten waren 2-slots en zaten veel losser op één of andere manier, terwijl ze toch een stuk kleiner waren.
Bij het aanzetten van de voeding, branden er 2 kleine groene ledjes boven de PCI-e power aansluitingen. Op deze manier is in ieder geval duidelijk dat de beide aansluitingen van prik zijn voorzien. Behalve dat ziet het er wel fancy uit!

Prestaties

Het is altijd lastig om de prestaties van een kaart te meten, zonder vergelijking en daarmee vaste benchmarks. De PC heb ik aangeschaft om de nieuwste games weer te kunnen spelen en Battlefield 3 hoort daar zeker bij.
In Battlefield 3 heb ik standaard de instellingen op Ultra laten staan en kwam daarmee met een minimale framerate van 70 per seconde. Op de screenshots is vaak een hoger aantal te zien, getuige de fps rechtsboven. Linksonder is een grafiek te zien met CPU en GPU usage, daarbij werd mij verteld dat hoe vlakker de grafiek, hoe beter het systeem presteert. Als de grafiek erg puntig is, dan betekend dat veel schommelingen in instabiliteit. Battlefield 3 doet het perfect, geen lag ondervonden bij welke scene dan ook.

3DMARK 11 heeft ook nog even gedraaid en daar kwam een puntenaantal van 7907 uit. Erg spectaculair is dat geloof ik niet, maar het blijft een synthetische benchmark, die vaak gedraaid word met flink overgeklokte CPU's wat een sterke invloed heeft op de score.

Verder heb ik Diablo 3 even geprobeerd, maar dat was natuurlijk een eitje. Het zag er wel erg goed uit!

Gothic 3 is niet zo'n bekend spel, maar met mijn vorige systeem kon ik het niet lekker spelen. Natuurlijk was ik erg benieuwd wat het spel deed met Gothic 3. Dat was fijn, een snel en stabiel spel kunnen spelen! Ik had verwacht dat ik enkele vastlopers zou krijgen met de nieuwe drivers en zo'n nieuwe kaart. Dit heeft zich na uren nog niet voor gedaan en ik weet eigenlijk zeker dat dat niet meer gebeuren gaat. Met de allerbeste instellingen en Vsync aan, kom ik strak tegen de 60fps aan.

Koelprestaties en geluid

De DirectCU II koeler op deze kaart staat bekend om zijn goed koelprestaties en minimale geluidsproductie. Koelprestaties heb ik gemeten bij een kamertemperatuur van 25 graden Celsius, dus hou daar rekening
mee als je iets wil met de cijfers die ik zo ga noemen.

Hieronder is te zien waarom de DirectCU2 beter zou moeten zijn dan andere koelers. In plaats van een contactplaatje tussen GPU en heatpipes, hebben de heatpipes direct contact met de GPU.

Na 5 minuten lang Furmark gedraaid te hebben, stond de temperatuur op 80 graden Celsius en de koeler op 47% van zijn vermogen. Echter had de koeler van mij best wel sneller mogen draaien. Je kunt echter alleen aangeven dat je de koeler op een vast percentage wil zetten, maar dat is natuurlijk jammer. Onbelast zet hij de koeler zelf zachter en is de koeler mooi stil bij film kijken of internetten en dergelijke. Als je aan het gamen bent is een beetje extra gezoem niet zo'n probleem en schroeft hij de rpm van de fan op.
Deze had alleen wat hoger moeten beginnen, gewoon 10% erbij op of eventueel de thresshold zelf aanpasbaar.

Het type koeler wat op mijn oude kaart zat, blies de warme lucht direct de kast uit. Deze doet dat niet en blaast de hete (!) lucht gewoon van zich af. Toen ik de achterkant van mijn kast vastpakte schrok ik van de hitte, blijkbaar blaast de kaart daar heen en ik vermoed dat hij hetzelfde aan de andere kant, richting het moederbord doet. Ik ga er vanuit dat dit niet het geval is, het zou erg stom wezen natuurlijk.

Het is een degelijke videokaart, zit gewoon goed in elkaar met een dikke koeler erop. Wat betreft de koeler is er ruimte voor overklokken, mits je een goede airflow in je kast hebt. De warme lucht word immers niet door de videokaart de kast uitgeblazen.
De prestaties zijn dik in orde en ook qua drivers hebben we niks te klagen op dit moment.

Aanrader? Jazeker! Met de voetnoot dat deze kaart best duur is en er waarschijnlijk alternatieven zijn wat betreft prijs/prestatie verhouding.

Heb jij ook een ASUS HD7970-DC2-3GD5?

Dag Niphilim!

Ik ben benieuwd of de displayports geluid overdragen. Ik bouw op het moment een systeem voor iemand die door zijn hele huis TV's wil plaatsen met wireless HDMI en een centrale PC.
Zou je dat voor me willen uitproberen? Ik neem op het moment aan dat je een HDMI-TV met ingebouwde speakers thuis hebt staan, zeg maar of je dit kan of wil testen.

Je review is prima maar zeer subjectief. Wat ik soms wel prettig vind lezen eigenlijk ;)

Alvast bedankt,

Zeb