Specificaties 10,1" (1920x1200), Android 4.0, WiFi - Bekijk alle specificaties

Acer Iconia Tab A700 32GB Zwart Review

unimatrix zero 28 juli 2012, laatste update op 28 juli 2012, 5.368 views

Acer Iconia Tab A700 32GB Zwart

Pluspunten

• Lage prijs.
  • Full HD scherm 1920x1200
  • USB functionaliteit voor oa. toetsenbord, en USB sticks.

Minpunten

• Weinig HD apps.
  • Onderkant (rechts) word warm.

Voor mijn vriendin op zoek naar een tablet. Thuis wat dingen uitgezocht, en de Tab 2 van Samsung voor 336 euro was een optie, maar de transformer 300T voor 400 euro was leuker. De 300T zou het worden. Deze was in de mediamarkt alleen met dock te koop, voor 500 euro. Dat betekende 100 euro voor een toetsenbord-dock, wat ik niet van plan was om te gaan doen.

Teleurgesteld viel mijn oog ineens op de Iconia tablet, en op het prijskaartje. Even lezen wat voor specs, en ik was eigenlijk direct verkocht. De A700 is een tablet met een mooi prijskaartje, voor het ronde bedrag van 444 euro aangeschaft.
Ik weet niet waarom, maar Acer als merk is niet direct een merk wat mij aanspreekt als het gaat om kwaliteit. Goedkope bouwkwaliteit en gauw stukgaan zijn dingen die dan bij mij in mijn hoofd spelen als ik het merk Acer hoor, en lees. Maar goed, ik heb een Acer monitor waar ik nu mijn getypte woorden op lees, en om eerlijk te zijn bevalt dat ding prima. Waarom ook niet, dacht ik in de mediamarkt, en het bleek voor ons een goede keuze.

De Acer Iconia Tab A700. Een tablet met indrukwekkende specs als je kijkt naar het huidige aanbod van tablets. In mijn geval betekend dat op dat moment alle tablets die in een rij staan opgesteld bij de lokale mediamarkt.
Links de goedkoopste tablets, en als je naar rechts gaat word het steeds duurder en mooier allemaal. Volgens mij staat de transformer infinity helemaal rechts aan het einde opgesteld,.

Voor de review zal ik proberen om een indeling te maken voor de verschillende elementen, om zo een logisch geheel te maken.

Het scherm

De meeste gangbare tablets die je kunt kopen hebben 1280 bij 800 pixels. De bart smit, blokker, kruidvat etc.. tablets die een kleiner prijskaartje hebben, zitten op 1024 x 768 pixels, of 1024 bij 600. Of zelfs nog 800 x 600. Dan heb je de Iconia met 1920 bij 1200 pixels! En wat een mooi scherm zeg. Vooral bij een full HD filmpje, ik had namelijk een trailer van de nieuwste Batman film op Youtube bekeken. Dat was even een wauw moment met dat haarscherpe beeld.

Als je nagaat, we hebben een full HD tv van 37 inch met dus 1920 bij 1080 pixels. De tablet heeft grofweg dezelfde aantal pixels maar dan in een 10.1 inch "klein" scherm!

Het scherm is van het IPS type (16:10 beeldverhouding), en heeft een glasplaat ervoor.
Buiten hoef je de tablet niet te gebruiken met mooi weer, want je ziet helemaal niks. In de schaduw, en als de zon niet erg aanwezig is, dan is het te doen. Mijn vriendin zit met dit mooie weer 's avonds na het eten wel eens even een uurtje buiten met de tablet, en dat bevalt haar wel gewoon prima. Maar de spiegeling blijft.

In portrait modus doet het scherm een beetje smal aan, in vergelijking met de Ipad waar ik ook even in de mediamarkt mee heb gespeeld. Dat is iets wat mij opviel toen ik in portrait bezig was met de tablet, storend is het niet, het viel me alleen even op.

De behuizing.

De achterkant van de behuizing is een beetje rubberachtig met een patroon. Kunstof met een zachte feel noem ik het maar even. Een prima vastpakker, de tablet ligt fijn in de hand(en).

Bovenaan een volume knop, en daarnaast een lock knopje die het scherm in de positie houd ongeacht hoe je de tablet vasthoud. Links de standby knop, en een hoofdtelefoon aansluiting. Rechts de micro sd kaart lezer onder een klepje. En een micro HDMI aansluiting zit ook rechts. Het kabeltje wat ervoor benodigd is zit er niet bij.

Onderaan een micro USB aansluiting, waar het meegeleverde verloopkabeltje er een USB 2.0 aansluiting van maakt. Daarmee kun je een toetsenbord aansluiten op de tablet, en dat werkt goed. Ook een 8GB geheugenstick word herkend, en werkt prima.

Het capacitieve scherm reageert prima, en je kunt de gevoeligheid ook aanpassen (via de android software). Deze staat bij ons op medium ingesteld. Het scherm zelf kun je hier en daar een beetje indrukken in de behuizing, maar dat is absoluut niet storend. De tablet voelt en doet zeer solide aan.

Er zitten 2 speakertjes op de tablet links, en rechts wat voor stereo sound zorgt. Deze zitten iets verzonken achter een roosterje.
Dolby Digital Plus staat achterop de tablet vermeld. Het geluid is gewoon prima te noemen, niet blikkerig, maar helder en duidelijk vinden wij. Weinig bas maar dat is denk ik logisch voor een tablet.

Specificaties.

De processor is een NVIDIA Tegra 3 mobile processor (T30S) met quad core CPU, 1.3 GHz (ARM Cortex -A9), en een 5de batterij besparende core. Er zit 1 GB DDR2 ram op, en 32 GB intern geheugen. De interne opslag kan met maximaal 32 GB worden verhoogd door middel van een microSD kaart.
Verder zit er GPS op, en uiteraard WIFI.

De batterij heeft een capaciteit van 9800 mAh. De tablet houd het met volle batterij goed uit wat ons betreft. Om de 2/3 dagen hangt de lader eraan, dit doen we eigenlijk alleen 's nachts. De volgende dag is de tablet vol, en kunnen we er weer tegenaan. Ik schat plusminus 10 uur gebruikstijd, afhankelijk van wat je er mee doet. Met gamen gaat het wat sneller qua stroomverbruik, of hoe de helderheid is ingesteld.

BIj intensief gebruik wordt de tablet warm rechts achter. Dit zal de processor zijn vermoed ik. Het is nog best warm, en doet me denken aan de warmte van een laptop op je schoot op de bank tijdens een spelletje.
Het is niet zo dat het te warm om beet te pakken, maar kan op den duur wel vervelend worden.

De camera's

De Iconia heeft 2 camera's; voor 1.0 MP, en achter 5.0 MP met auto focus zonder flitser.
Die stellen niet zoveel voor. Binnenshuis erg veel ruis, wanneer de zon binnen schijnt dan lukt het nog redelijk om een nette foto te schieten.
Buiten met mooi weer foto's maken is goed te doen, en lukt prima. Alleen kun je niet echt goed op het scherm zien wat je op de foto zet door de spiegeling, dus het is een beetje gokken.
Zodra je op het knopje drukt word de foto gemaakt, dat gaat snel, en zonder merkbare vertraging.

De frontcamera zit niet gecentreerd maar iets naar rechts. Bij sommige reviews op andere sites is men daar niet over te spreken, maar ik zit er niet mee.

Heeft een camera op een tablet nut? Wij vinden van wel. Je kunt snel even een filpmje of foto maken wanneer jou dat uitkomt op een apparaat dat direct gebruiksklaar is. Handig toch?

Android/Apps

Ice Cream Sandwich 4.0.4 draait de Iconia op. Acer zelf heeft een "ring" toegevoegd. Onderaan het scherm zie je een groen rondje met een stipje erin, deze button opent de ring. De ring is een snelstart interface, waar je allemaal handige dingen mee kunt doen. je kunt zo makkelijk toegang krijgen tot apps en bladwijzers die je zelf kunt instellen, en het volume instellen. Je kunt ook makkelijk een screenshot maken met een knopje op de ring.
De ring werkt vrij soepeltjes en ziet er leuk uit. Wij hebben deze uitgezet, en kunnen prima zonder. Misschien proberen we het nog eens, maar voor nu heeft het voor ons geen nut.

De tablet heeft een aantal apps voorgeinstalleerd, Monopoly, Real Racing 2, en Polaris Office onder andere. Een Word document bekijken gaat prima met Polaris Office, naar mijn idee een handige app.

Draadloos printen kan met Acer Print, maar dat heb ik niet uit kunnen testen. Volgens de Acer website: "Draadloos printen kan altijd via Acer Print wat 86% van alle printermerken, verschillende documenttypen en foto's en websites ondersteunt."

De playstore heeft weinig zogenaamde HD apps. De meeste apps hebben een lage resolutie, en dat ziet er niet altijd leuk uit op het scherm. De app word dan vergroot weergegeven, je kunt onderaan in de android balk een knopje aantikken, en dan krijg je de opties uitrekken of zoomen. Bij zoomen lopen sommige apps vast, en ga je terug naar homescreen.
De HD apps zullen vast talrijker worden, maar voor nu is er beperkte keus.
Marble Saga is zo'n app met "lage"resolutie, maar momenteel wel het favoriete spelletje van mijn vriendin.

De tablet met ICS, de Tegra 3 en het HD scherm doet het prima, en werkt soepel. Ik heb reviews gelezen waarbij wordt gesteld dat de Tegra 3 het HD scherm niet goed aan kan, en er daardoor lag is. Acer zou eind deze maand een update uitgeven OTA om de lag problemen te verhelpen.

Mijn conclusie na 2 weken gebruik is dat de tablet soepel reageert, het scrollen goed gaat maar dat er inderdaad soms wel eens een kleine vertraging is hier en daar. Echter is dat niet storend, en doet het apparaat snel aan. Het HD race spel bijv. wat voorgeinstalleerd zit, doet het vloeiend en ziet er goed uit op het scherm.

Android is een OS met veel opties en instellingen, ik hou daar wel van. Soms is het even zoeken naar hoe je iets kunt doen en aan kunt passen. De mogelijkheid om door je bestanden te kunnen struinen is super, en erg handig. Bestanden selecteren gaat goed, en verplaatsen en kopieren etc.. werkt prima. Geeft je meer grip op wat jew op je tablet hebt staan. Als je een geheugen stick hebt aangesloten kun je er makkelijk op browsen, en foto's en bestanden mee overzetten.

Sommige apps willen niet verhuizen op je homescreen, zoals bijv. de tweakers app. Een workaround is om een app erbij te zetten zodat dit een soort mapje word met meerdere apps. als je er op tikt kun je de betreffende app pakken, en toch verplaatsen.

Conclusie:
Voor ons een goede aankoop.

Heb jij ook een Acer Iconia Tab A700 32GB Zwart?

Goede review! Werken 3D games zoals Shadowgun goed?
Ik heb shadowgun THD even geprobeerd, en deze werkt vloeiend.

Wel zorgen zulke games ervoor dat de tablet flink aan het werk wordt gezet, en dat resulteerd in flinke warmte produktie.
Wij hebben hem ook. Via amazon.de gekocht in pre-order voor EUR 479 (hij is daar ook heel kort ook even 399 geweest.). Niet gedacht dat hij zo snel zo scherp geprijsd zou liggen bij Mediamarkt.

Ik sluit me aan bij je waarnemingen bij deze review, al is het warmworden nog niet zo opgevallen.

Aanvullend: de micoSD-reader werkt ook met Sandisk SDXC 64GB Class 10 kaartjes (SanDisk Ultra Class 10 microSDXC Ultra 64GB Speicherkarte mit UHS-I Adapter, bij Amazon.de), mits je deze formatteert op NTFS. De xFAT indeling (standaard bij microSDXC en SDXC) wordt vooralsnog niet door Android ondersteund. FAT32 zal ook werken (veel USB-sticks hebben dat), maar dat is minder handig met films e.d. (bestanden groter dan 4GB).
De tablet staat nu weer voor 498 euro te koop bij de mediamarkt. Ik had net even geluk denk ik :)
Ik heb deze tablet ook en ik moet zeggen dat er een erg mooi scherm in zit. Helaas merk ik dat de tablet moeite heeft met de resolutie. Lijkt of dat de Tegra 3 er moeite mee heeft, maar misschien kan dit ook door de software van Acer komen. Verder wordt de tablet inderdaad warm aan de rechter onderkant. Heb al meegemaakt dat de tablet uit viel daar door.
Het uitvallen kan wellicht komen door een beveiliging bij een te hoge temperatuur. Uitvallen van de tablet is hier nog niet gebeurd in ieder geval. Misschien is dit iets om terug te gaan naar de winkel, het is niet normaal te noemen dat zoiets gebeurd.

Hopelijk komt er android 4.1 jellybean voor de A700, en wordt de boel een beetje sneller!
Tablet is terug gegaan vandaag naar RMA wegens het uitvallen van de tablet. Kan zelf ook niet wachten op 4.1.