Specificaties 120mm diameter met 31dB geluidsproductie - Bekijk alle specificaties

Cooler Master Hyper 212 EVO Review

Germanicus 28 juli 2012, laatste update op 28 juli 2012, 4.374 views

Cooler Master Hyper 212 EVO

Pluspunten

• koelprestaties relatief constant over de linie (geen uitschieters in temp)
  • op lage snelheid lekker stil

Minpunten

• er zijn betere koelers voor deze prijs
  • op hogere fansnelheid is ie goed te horen

Geluidsproductie (min) Score: 3
Geluidsproductie (max) Score: 2
Koelvermogen Score: 3
Cooler ge´nstalleerd op een Intel core i5 3750k. Installatie is goed te doen, al is de handleiding zeer onduidelijk. Mijn kast (Silencio 550) heeft een ruimte uitsparing voor het installeren van een cooler met backplate. Mijn advies is om eerst zonder koelpasta de installatie uit te voeren om alles goed in de vingers te krijgen om vervolgens de echte installatie te doen met koelpasta en al.

Verder opmerkingen:
- de cooler zit niet erg strak op de processor en is te bewegen,
- het uiteindelijke koelvermogen is ok, maar niet bijzonder hoog. Ik meet 37-45 idle en 58-60 met de intel stress test. Dit is bij een fan snelheid van 75% (1350 toeren)
- de koeler is erg massaal... past maar net in de kast
- geluidsniveau op 50% is goed, op 75% maakt ie al te veel herrie en op 100% wordt je doof :) Zonder gekheid, niet de stilste koeler maar kan altijd erger (boxed koelers bijv.)

Heb jij ook een Cooler Master Hyper 212 EVO?

Hoe zit het met de stille kast van CM, de geluidsisolatie die daarin zit compenseert die het geluid niet?
De kast draagt wel bij aan de geluidsreductie, zeker ten opzichte van mijn oude kast. Ik heb een 5 jaar oude voeding er in zitten en die produceert nu het meeste geluid. Vanaf ongeveer 70% fansnelheid begint de koeler de voeding te overstemmen. Ik heb geen dB meter, dus is helaas puur subjectief...
voor een i5 van data caliber kan je ook beter de 412 of 612 nemen..
die produceren in ieder geval minder geluid (412 en 612 16dB en 212 31dB)
.... waarom eerst zonder koelpasta? Bij vragen heb je onderhand zat youtube filmpjes ipv een handleiding. In mijn ervaring is CoolerMaster iig altijd goed to the point geweest met installeren en ik riskeer liever geen krassen etc.

een iets zwaardere koeler was overigens idd geen slecht idee geweest gezien de cpu.
Past deze in een k380, ik heb namelijk volgens CM 155mm maar deze cooler is 159mm?
er zijn betere koelers voor deze prijs
Zoals?
ben ook wel benieuwd naar wat er dan beter is. de xilence fzo?
Bijvoorbeeld de Scythe Mugen, maar als je daar meer over zou willen weten, zoek even op koeler test en gij zult een hoop vinden.

Overigens heb ik de koeler nu sinds 2012 in gebruik en nooit geen enkel probleem mee gehad. Nu push ik mijn processer ook maar beperkt, maar voor stabiele prestaties in een gemiddelde situatie is deze koeler zeker geschikt.