Specificaties 4" display, 3G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Sony Xperia P Zwart Review

DutchMuffin90 27 juli 2012, laatste update op 27 juli 2012, 8.293 views

Sony Xperia P Zwart

Pluspunten

• De camera
  • WhiteMagic scherm (fantastische helderheid)
  • Vloeiend
  • 4" Scherm
  • Design

Minpunten

• WhiteMagic Scherm (zwart waardes zijn slecht.)

De Xperia P

De specsheet: http://tweakers.net/price...ria-p-zwart.html#tab:info

Inleding
Ik zal de review even introduceren met de reden van aanschaf en mijn vergelijkingsmateriaal.
Ik heb de Xperia P gekocht met de bewuste keuze voor een Sony (Ericsson) telefoon in combinatie met een Vodafone Abonnement. Ik wilde niet bijbetalen voor mijn bescheiden telefoon abonnement en zocht een telefoon met een scherm grote van 4". Ik heb zelf 2 jaar lang de Xperia X10 gebruikt en ik vond het een fijne telefoon met een fijne grote. De Galaxy SIII/One X/Xperia S vond ik alle drie veel te groot om lekker te bedienen en ik kan vanwege gewenning goed met een "klein" scherm overweg.

Daarnaast zal ik deze review redelijk summier houden omdat er door Tweakers zelf al een keurige review is neergezet, en ik alleen even mijn ervaring wil delen voor potentiële kopers.

Feature Set
De telefoon kwam in een nette doos van Sony met daarop de gebruikelijke highlights en een android op de doos om nog even aan te geven dat hij toch op Android draait (in dit geval 2.3.8). Update schijnt nog te komen, maar met android heb ik niet echt de instelling van het nieuwste van het nieuwste, zolang de ervaring van de telefoon maar goed is en geen grote hindernissen opwerpt qua applicaties en dergelijke wat ik bij de 1.6 van de Xperia X10 wel kreeg.
NFC Over deze techniek wil ik nog wel een losse alinea maken, NFC is opzich wel grappig. Ik kreeg er 2 NFC tags "smart-tags" bij die te programmeren zijn met de telefoon zodat bepaalde applicaties als WiFi aanspringen. Leuk om even mee te rommelen maar ik heb het na dag 1 eigenlijk niet meer gebruikt. gewoon op het WiFi knopje op het scherm drukken is even snel als hem langs een sleutelhangertje halen

Voor een filmpje van de unboxing: http://www.youtube.com/watch?v=Xj2R4pAWO3k

Bereik
Bereik valt verder niet veel over te vertellen. Ik heb het idee dat de Nokia C-3 van mijn huisgenoot wel een beter 3G bereik in huis heeft dan mijn telefoon. En met wifi kom ik de achtertuin in. Ook hier merk ik niet veel verschil met de X10 of met een Nokia C-3.

Accuduur
Accuduur valt niet in de positieve of negatieve zin bij mij op. Het is algemeen bekend dat de batterij relatief klein is (1350mAh) tegenover bijvoorbeeld 1500mAh bij de Xperia X10. in de praktijk merk je er niet zoveel van. De software lijkt goed geoptimaliseerd en waarschijnlijk zal het WhiteMagic scherm (kom ik later op terug) ook wel zijn steentje bijdragen. Maar in de praktijk moet ik hem 's nachts, tijdens het slapen, bij gemiddeld gebruik echt aan de oplader hangen anders red hij de volgende dag niet.
Pluspunt is wel dat de meegeleverde oplader van Sony de P erg snel oplaadt, ongeveer 2x zo snel als de X10 in mijn ervaring. En dat is toch zeer handig.

Gebruiksgemak
Gebruiksgemak kan ik eerlijk gezegd niet echt over oordelen, want ik ben al 2 jaar Sony's UX interface gewend. De telefoon is zeker soepel en iedereen die een beetje Android gewend is zal sowieso snel zijn draai vinden. Ik vind dat Sony's UX hier niet in de positieve of negatieve zin opvalt. Ik vind het gewoon "goed".

Design en kwaliteit
Dit is natuurlijk uiterst persoonlijk. Ik vind het een mooie telefoon, hij voelt luxe aan met het gebruik van aluminium en ik vind de doorzichtige balk met knoppen een heel apart en mooi onderdeel van de telefoon.
Verder is de boutkwaliteit voldoende. Heb een keer wel per ongeluk de plastic dop aan de onderkant losgetrokken, maar deze klikte er zo weer op. Lak houdt zich nog goed evenals de in de fabriek opgeplakte screenprotector (waar ik een fan van ben, ook bij mijn X10).

Betrouwbaarheid
Ik heb de telefoon in mijn 2 maanden lange bezit maar één keertje opnieuw op te starten omdat hij was vastgelopen, natuurlijk is dat weer een keer te veel, maar het stoort mij niet zo. Na het opnieuw opstarten was hij weer als vanouds en je hebt natuurlijk met 3rd party apps (in dat geval was het facebook) dat er ergens een keertje iets misgaat. Ik vind de telefoon daarom betrouwbaar.

WhiteMagic
Natuurlijk moet er met het grootste verkoop argument nog wat gedaan worden in de review. ik heb eerlijk gezegd een beetje een haat/liefde verhouding. Het scherm is fantastisch helder, in de volle zon is het een stuk beter leesbaar dan mijn laptop of mijn Xperia X10, maar dat komt wel met een keerzijde. Het zwart in deze telefoon is namelijk in de praktijk meer grijs te noemen. Ik had de telefoon langs de Lumia 800 van een vriend gelegd (met een amoled scherm) en het verschil was op zijn minst zichtbaar te noemen. Toegegeven het zit me in het dagelijks leven niet dwars, maar het doet op de een of andere wel een beetje afbreuk aan de algehele ervaring.
Daarnaast is het scherm wel scherp. Toegegeven, niet zo scherp als zijn grotere broer de Xperia S of een iPhone 4(s). Maar het is een duidelijk zichtbaar verschil met mijn Xperia X10, en het is iets dat me soms nog wel blijft verbazen.

De Camera
Komen we uit bij verkoop argument 2. Deze telefoon is uitgerust met een 8.1MP Sony® Exmor-R® (Whatever, nogmeer trademark bla bla bla) - Sensor.
In de praktijk komt het er op neer dat ik hem voor een telefoon goede plaatjes vind schieten. Onder goede lichtomstandigheden laat de camera zich natuurlijk van zijn beste kant zien, en onder matig licht vind ik het relatief ook nog mooie kiekjes, hieronder zijn een paar foto's die ik met de telefoon gemaakt hebt.

[Processor
In het land waar inmiddels Quad- en 5-cores hun opmars maken en alles groter, beter en vooral sneller moet. Ben ik een beetje de andere kant op geschoven en niet meer meegedaan met de absolute top. Deze telefoon is met zijn 1.0Ghz NovaThor processor dan in de benchmarks ook echt geen snelheidsmonster. Maar ik heb er in de praktijk helemaal geen last van. De interface is vloeiend, de applicaties starten snel op en ik kan er gerust op zitten gamen (wat ik niet vaak doe). Dus ik geef het nog steeds een goed, omdat het compleet aan mijn behoeften voldoet. Hoewel een Galaxy SII in de praktijk wel beter scoort.
Hieronder is ook een screenshot van een benchmark toegevoegd. "Your Device" refereert natuurlijk naar de Xperia P.
Voor meer benchmarks verwijs ik u graag verder naar de review van Tweakers.net: http://tweakers.net/revie...s-niet-indrukwekkend.html

Om het even samen te vatten: Voor de prijs vind ik het een goede telefoon, hij is wel iets duurder dan zijn grote concurrent de Galaxy S Advanced, maar je krijgt er ook een hoop voor terug. Waaronder een betere camera en in mijn optiek een luxer ogend toestel. Ik vind Samsung namelijk altijd net niet qua design en krijg er een cheap gevoel bij, maar dat kan ook aan mij liggen.

Notitie: Ik heb nogal ruzie met de foto upload service van tweakers dus ik heb het even op een alternatieve manier gedaan!

Heb jij ook een Sony Xperia P Zwart?

Reviews door de redactie

Goede user-review, relatief kort, maar ik mis nauwelijks iets (misschien contents van de verpakking.) Ik vind vooral het stukje over processor en beeldscherm eruit springen.
Je krijgt van mij dan ook 3 sterren. Het is jammer dat er nauwelijks foto's in de review zelf staan (oogt leuk).
Een vergelijkende foto van het scherm met bijvoorbeeld een 4s/s3/OneX zou de 4de ster ruimschoots binnenhalen

Keep it up :)
ja, vergelijkende foto's zijn lastig omdat ik niet meerdere telefoons in bezit heb en Tweakers dat onderdeel ook al heeft gedaan.
Wat ik niet snap is dat de verschillen zo groot zijn tussen de Xperia U en de Xperia P, terwijl de processor precies dezelfde is op precies dezelfde klokfrequentie :

Verder leuke review, het enige wat me zou tegenvallen aan de Xperia P is dat de accu niet kan vervangen worden, wat je bij de Xperia U dan weer wel kan!
Fijne review! Ten eerste omdat er nog niet heel veel zijn en ten tweede omdat ik dezelfde "herkomst" heb. Ik heb inmiddels ruim 2 jaar de Xperia X10. De vergelijkingen tussen deze twee zijn daarom voor mij zeer zinvol. Dank! :+
Weet iemand of je hier ook de stock android op kan zetten?
Net zoals bij de Xperia S. Die krijgt stock android 4.2 nieuws: Sony gaat 'kale' Android 4.2-firmware voor Xperia S maken