Specificaties Gestabiliseerd met een filtermaat van 58mm - Bekijk alle specificaties

Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS Review

zaidoT 1 februari 2008, 2.565 views

Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS

Pluspunten

• Goedkoopste IS-lens.
  • Zoomring voelt beter aan dan zijn non-IS broertje.
  • Goede prijs/kwaliteits verhouding.

Minpunten

• Voelt nog steeds goedkoop aan.
  • Handmatig scherpstellen is nog steeds zo goed als niet te doen.

AF-snelheid Score: 4
Lens flare Score: 5
Vignettering Score: 5
Chrom. abberratie Score: 4
Vervorming Score: 3
Scherpte (stopped) Score: 5
Handling Score: 3
Ik ging een nieuwe dslr-camera kopen omdat de camera van mijn ouders (canon EOS 300d + 18-55 kitlens en 35-70 "analoge" kitlens) de laatste paar maanden aan het ontgroeien was. Dus er moet een nieuwe lens bij komen voor een canon eos 400d.

De criteria
- Niet al te duur (Vooral voor het doorverkopen van de camera na 2of3 jaar).
- Zoombereik 25mm-50mm (na analyse tool te hebben gebruikt kwam ik erachter dat ik dit zoombereik vooral gebruik).
- Groot diafragma of Beeldstabilisatie.
- Geen extreem zoombereik, maximaal ongeveer 3x.

Lenzen die voldeden:
Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS was eigenlijk de enige die hier aan voldeed de rest was redelijk duurder naast het feit dat de kit die ik nu kocht nog wat goedkoper dan wanneer ik hetzelfde los zou kopen.

Eerste ervaring
Bij het uitpakken van de lens en het plaatsen was mijn eerste reactie op de zoomring: Dat hij beduidend beter aanvoelde dan de non-IS variant. Voor de rest was de lens redelijk gelijk: Zelfde wiebel van het voorste element.
BIj het even uitproberen merkte ik dat de lens zich redelijk opdezelfde manier gedraagt als de non-IS versie. Enige wat wel opvalt is dat de IS wat meer herrie maakt bij het focussen maar nog steeds binnen acceptable normen.

Iets meer testen
Ik ga geen uitgebreide test doen zoals bijv. photozone.de maar ik kijk wat ik ook daadwerkelijk merk op de 1000+ foto's die ik er onder tussen al op heb zitten.
Barrel distortion: Wat opvalt is dat wanneer je heel dichtbij het onderwerp gaat fotograferen (zo tegen de minimum scherpstelafstand) en dat op 18mm er een beetje vervorming optreedt niet storend maar wel duidelijk genoeg als je er naar zoekt. Wanneer je ver genoeg bent valt mij niks op (ook niet bij gebouwen).
Vignettering: Ook niet opgevallen.
Lens flare: Ik heb het maar één keer gehad en toen ik wou herproduceren lukte het niet.
CA: Ik krijg geen vreemde kleurranden bij hoge contrasten maar ik heb het nog niet ik de zomer zon uit kunnen testen.
Autofocus: Beetje matig, een enkele keer gaat hij echt compleet de mist in ondanks dat het heerlijk weer was en er genoeg contrast was.
IS: de 4-stops IS lijkt bij mij redelijk te werken. Ik weet van mezelf dat ik ongeveer 1/50 nog wel kan stilhouden met de IS versie lukt me dat tot 1/4. Enige nadeel is dat de gyroscopen een duidelijk hoge piep produceren, ik hoor hem duidelijk maar honden horen hem nog beter en sommige kijken in mijn richting op het moment dat ik de ontspanner half in druk.

Prijs/kwaliteit
De kwaliteit is redelijk precies hetgene wat je mag verwachten van een laag geprijste canon lens. Het is natuurlijk ook de goedkoopste IS-lens op het moment en is daardoor ongeveer het dubbele in prijs t.o.v. de non-IS versie maar dat is het zeker waard.

Heb jij ook een Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS?