Mede8er MED500X2 2TB Review

Ruba11 26 juli 2012, 2.988 views

Mede8er MED500X2 2TB

Pluspunten

• Het apparaat wordt compleet geleverd, inclusief kabels een quickstart guide en een gebruiksaanwijzing
  • Hij herkend (bijna) alle mediafiles en speelt ze probleemloos af.
  • het beeld vind ik mooi en scherp en er zijn geen haperingen tijdens afspelen.
  • Het is in het begin wel even zoeken naar de vele opties waar het systeem over beschikt.
  • Ook de audio files (mp3 en flac) klinken prima op de één of andere manier weet het apparaat
  • via internet vaak een bijpassende afbeelding van de cd-cover te vinden en af te beelden tijdens het spelen.(afhankelijk van de ID-tag)
  • Het NAS (netwerk file server) was redelijk eenvoudig te installeren en ook de
  • wifi usbstick was een makkie.
  • De grote harddisk maakt het mogelijk een werkelijk enorm aantal films, muziekfiles en afbeeldingen te beheren.

Minpunten

• zie boven

Geluidskwaliteit Score: 5
review mede8er

Eerst had ik een mediaplayer van AC ryan had gekocht.
De AC Ryan liep steeds vast en de software functioneerde onder de maat.
Ik heb die teruggebracht en mezelf een mede8er 2TB aangeschaft.
Gelukkig doet deze mede8er het al een stuk beter.

Laat ik beginnen met de goede dingen:
Hij herkend (bijna) alle mediafiles en speelt ze probleemloos af.
het beeld vind ik mooi en scherp en er zijn geen haperingen tijdens afspelen.
Het NAS (netwerk file server) was redelijk eenvoudig te installeren en ook de
wifi usbstick was een makkie.

een paar kanttekeningen:
De software om de zaak te besturen is flink traag, en ook reageert het apparaat erg sloom op de afstandsbediening.
lang niet zo erg als de AC Ryan, maar de chip die voor het operatingsystem zorgt is te traag om zijn taak naar behoren uit te voeren.
Ik vraag me af of deze categorie players voldoende zijn uitontwikkeld om hun plaats in de winkel waar te maken.
De software heeft fouten waardoor het systeem af en toe spontaan reset; als ik tijdens een slideshow met geluid de zoomfunctie gebruik,
en ik wil weer verder gaan reset het systeem elke keer.
Het filesysteem heeft ook haperingen, met name het verplaatsen en hernoemen van files lukt niet of lijdt tot schijffouten
zodat op den duur niets meer werkt, ook het benaderen via de NAS heeft soms schijffouten tot gevolg.
De software van het apparaat voorziet niet in een functie om schijffouten te herstellen.
De schijffouten maken dan ook andere functies zoals het bekijken van favorieten onmogelijk.
Wanhoop echter niet, je kunt het systeem via de bijgeleverde blauwe kabel aan de USB3 (USB2) poort van je computer
hangen, dan wordt de player een gewone USB slave disk en kun je met het Windows filesysteem de zaak weer op orde brengen.
Sjiek is het om dan ook met een programma als perfectdisk de schijf de schijf na te zien en te defragmenteren.
(bij mij al 27%).
De programmatuur van de player voorziet niet in functionaliteit die fragmentatie tegengaat.
Iets anders dat me wat tegenstaat is het "scannen van mappen" deze functie is een soort indexeren van de software.
maar het maakt het systeem ook weer erg traag, ik kan me voorstellen dat als je een directory hebt met vele honderden
afbeeldingen dat het even duurt om de bestandsnamen weer te geven maar 8 tot 30 minuten vind ik veel hoor.
Als je via de NAS of de USB verbinding een heleboel media op je schijf hebt gezet en je gaat vervolgens (dat is nodig) de mappen scannen
dan kan het echt uuuuren duren.
Omdat het apparaat ook een NAS functie heeft zou het handig zijn als het systeem ook niet-mediafiles zou kunnen weergeven, als was het maar als extra functie.
daar is echter niet in voorzien en "niet media files" kunnen dan enkel via NAS benaderd worden (of via de blauwe kabel)
Het zou ook erg prettig zijn als bij een slideshow met muziek er per directory een aparte muziekselectie kon worden afgespeeld i.p.v. 1 muziek voor alles.
Mede8er brengt echter regelmatig software updates uit, ik werk met de laatste update, maar binnenkort misschien beter?

Het is geen slechte player en problemen kun je makkelijk voorkomen door de mediafiles er "en masse" via de blauwe kabel op
te zetten, te fatsoeneren, te defragmenteren en de schijf te controleren.
Het verplaatsen van de toch wel flinke datablokken die het bij films vaak betreft, gaan toch het allersnelst via de USB3 aansluiting.
De Player gebruik je dan enkel om af te spelen en dat doet ie prima, en een losse film kun je uitstekend van een USB stick af spelen.

Wat mij betreft krijgt deze mede8er een dikke voldoende.

Heb jij ook een Mede8er MED500X2 2TB?

Welke firmware gebruik je?
Heb deze speler al een lange tijd in huis en wat ik lees over de traagheid, verplaatsen van films enz herken ik totaal niet. De speler draait als een zonnetje, wat Reanimator al vraagt, welke firmware heb je aangezien daarin een hoop zaken opgelost worden.
Tevens, heb je nog de torrent functie getest, erg benieuwd naar.

[Reactie gewijzigd door herda op 27 juli 2012 11:58]

Korter door de bocht kan je niet gaan :/
LOL natuurlijk kan je gewoon een PC of Mac aan je TV koppelen...

qua prijs toch wel effe een ander niveau he