Specificaties 5GHz WiFi + router, 4x 1Gbps switch - Bekijk alle specificaties

TP-Link TL-WDR4300 Review

depiman 25 juli 2012, laatste update op 25 juli 2012, 10.912 views

TP-Link TL-WDR4300

Pluspunten

• dual band router op 2.4 en 5 ghz
  • compleet en goed afgewerkt
  • snel te installeren
  • mogelijkheid voor ddwrt en openwrt

Minpunten

• geen https voor beheer via de browser
  • wordt best wel warm aan de onderzijde

Beheerbaarheid Score: 4
WLAN-bereik Score: 3
door het vrij vroeg overlijden (net na de garantieperiode) van mijn netgear wndr3700 op zoek gegaan naar een wat lager geprijsde router met toch voldoende specs en zo op deze router terechtgekomen.
één van de redenen om voor deze router te kiezen was ook de externe antennes, zodat je die kunt vervangen door sterkere.
het is verder een net routertje met in principe alles erop en eraan, ziet er netjes uit en is zonder al te veel moeite binnen vijf minuten draaiende te krijgen.
hier is nog een review van een paar dagen geleden waar ze een soortgelijke conclusie hebben: http://www.legitreviews.com/article/1983/1/

Heb jij ook een TP-Link TL-WDR4300?

Is er een reden dat deze router geen IPV6 support?
Hoe goed is het wifi bereik van deze router? Naar bijvoorbeeld de zolder door 2 vloeren heen. Ook zie ik graag het energiegebruik. Dank!!
@topgun20120 Het bereik is niet echt super. Valt tegen zelfs. Ik zit te denken om er toch maar OpenWRT op te zetten, omdat ik het bereik toch wat belangrijker vind dan de hardware NAT. Als je veel games gaat dat natuurlijk weer niet op. Het energieverbruik heb ik zo geen zicht op...
Hier is het bereik ook minder dan mijn oude TP-Link WR541G. Wat doet je denken dat het bereik beter zal zijn met OpenWRT? Is bereik niet voornamelijk hardware afhankelijk
@depiman, dank voor jouw reactie! Jammer dat het bereik niet super is. Het stroomverbruik hebben ze meegenomen in de review van ligitreviews, dat is in ieder geval erg goed!
@Unicron: met openwrt kun je het zendvermogen aanpassen. Je kunt hem dus harder laten zenden dan wettelijk is toegestaan.
Thank you for your review. Your argument that antennas are detachable and can be replaced by stronger ones has a flaw: the antennas are dual-band, all antennas you can buy for 10-15 euro are single band 2.4GHz, if you try the 5GHz band will not work anymore.
It's my understanding that the 2.4GHz antennas are internal fixed antennas and the 5GHz ones are the external ones.
Ik heb hem ook sinds gisteren, maar van een warme onderkant merk ik niks. Ik had hem vrij snel aan de praat, maar de eerste keer inloggen lukte niet doordat het password anders was dan het standaard password. Een simpele factory reset verhielp dat.

Bij het instellen van port forwarding (80, voor een webservertje) klaagt de router dat deze wordt gebruikt door de configuratie interface, even verder op in het menu kan je dat gelukkig aanpassen zodat poort 80 wel doorgezet kan worden.(waarom dan niet standaard op 8080 ofzo, zoals bij mijn asus uit 2004)

Verder eigenlijk een prima dingetje. De snelheid is goed en nu maar hopen dat hij stabiel blijft draaien.
Euh... nee. Zit er gewoon niet op. Wil je dat wel, dan zul je naar OpenWrt moeten overstappen. In de standaard firmware missen wel meer zaken, zoals eigen DNS entries. OpenWRT heeft één nadeel, hardware NAT werkt niet meer en die is van de TP-Link heel goed. Kost je zo'n 30% snelheid over je bedrade poortjes.
Ik ben ook tevreden over deze router. Hij doet het gewoon prima op 2,4 en 5 GHz.

Het schijnt dat de DD-WRT firmware ook af is http://www.dd-wrt.com/wik...Supported_Devices#TP-Link (onderaan de TP-link lijst)

Ik ben benieuwd of de hardware NAT hier wel bij werkt?
@zita212 you're 100% right. it needs dual band antenna's.
nope, 2.4GHz antenne's zitten aan de binnenzijde van de plastic behuizing, 5ghz antennes zitten extern. Is overduidelijk te zien als je de fotos op de OpenWRT wiki bekijkt.
Nope, het lijkt inderdaad net of het 2.4GHz gedeelte los van de antennes zit, maar op de achterkant van de print lopen twee banen naar de witte componenten bij de antennes, F1 en F2. Dit is goed te zien op de OpenWRT wiki van de vrijwel identieke TL-WDR3600

[Reactie gewijzigd door GraasGast op 13 november 2013 17:28]

Je hebt gelijk.

Het is niet makkelijk te zien, maar idd op die fotos wel herkenbaar.

Twee via's (verbindingen door de print heen) in de antenne aansluiting is trouwens verre van netjes!

In het algemeen vind ik het bereik van deze router sowieso erg middelmatig.
Inderdaad, RF-banen horen zo stak en kort mogelijk te zijn, en dit lijkt verre van optimaal. Maar goed, het "hergebruik" van antenne's scheelt wel in de kosten.