Terra LCD 2430W Zwart

Specificaties 24,1" • 1920x1200 (WUXGA) • 60Hz • S-IPS • 5ms - Bekijk alle specificaties

Terra LCD 2430W Zwart Review

Niels007007 25 juli 2012, laatste update op 27 juli 2012, 1.826 views

Terra LCD 2430W Zwart

Pluspunten

• Goedkoop
  • IPS, geen kleurverloop bij normale verandering kijkhoek
  • geen zoem of piep
  • 1200p is beter dan 1080p
  • ik zeg, doen!

Minpunten

• standaard te laag
  • behuizing 'ok' maar niet erg degelijk

Dit is geen uitgebreide of academische review, maar de overwegingen van een tweaker en zijn eerste ervaring met deze monitor. Meer om eventuele angsten weg te nemen of dit uberhaupt een functionerende IS monitor kan zijn voor deze prijs!

Voor een tweakert die een beetje monitor wil (geen 1080p) zijn dit de opties (juli 2012):

30" 2560x1600, geil maar 1000 euro is erg veel
27" 2560x1440, tof maar 600 euro is erg veel
27.5" 1920x1200, niet slecht voor 250 euro (HannsG), wel erg groot (zou er 2 nemen)
25.5" 1920x1200, TN voor 300 euro van Asus, mwa..
24" 8 bit IPS zoals HP ZR24W voor ongeveer 400 euro: ongetwijfeld prima monitor
24" 6 bit IPS zoals Dell U2412M ongeveer 250 euro, gaat al beter
24" TN van veel te duur tot 190 euro
24" 6 bit (neem ik aan) IPS Terra 2430W ongeveer 170 euro

De goedkoopste oplossing is dus IPS! Mijn collega reviewer trok mij over de streep dus 2 besteld bij Salland en nu al aan het werk.

Een paar subjectieve en objectieve ervaringen:

- Verbruik is 56Watt, vrijwel ongeacht de helderheid. Vast matige voeding electronica / backlight regeling..
- Bouwkwaliteit kan net maar niet super degelijk
- standaard is veel te laag en niet te verstellen. Woordenboek / doos eronder doet wonderen
- OSD is bruikbaar, altijd even wennen maar het werkt
- Input lag is niet merkbaar anders dan m'n oude snelle Hans G, goed dus!
- geen gezoem of gepiep
- vergeet de ingebouwde speakers (je had niet anders mogen verwachten..)
- geen dode pixels maar dat kan mazzel zijn

Heel belangrijk! De 'scherpte staat standaard op 7. Ik ben vrij zeker dat dit kunstmatige scherpte probeert toe te passen. Dat kan je zien bij contrastrijke overgangen. Een instelling van 5 lijkt op een 1 op 1 overname van wat de videokaart wil laten zien.

Subjectief vind ik de prestaties allemaal goed. De kijkhoeken zijn danzij het IPS paneel echt veel fijner dan bij TN. Bij TN merk je zelfs als je onderuit zakt in je stoel al dat met name boven in het beeld alles donkerder wordt. Bij IPS valt dat eigenlijk niet op. Ik merk bijvoorbeeld dat donkerblauw nu overal in beeld even donker is. Bij TN is het, ook al zit ik er goed voor, altijd lichter van kleur onder in beeld.

Dus de goedkoopste 24" 1200p monitor op PriceWatch is inderdaad IPS, doet het wat mij betreft erg goed, en is daarom wat mij betreft een aanrader. Dit is natuurlijk na 1 dag, dus over duurzaamheid valt nog niets te zeggen..

Vergeet alleen niet de scherpte op 5 te zetten!

Heb jij ook een Terra LCD 2430W Zwart?

Hoi,

Ghosting en bleeding vallen me beide niet op. Ze zijn natuurlijk wel aanwezig maar het lijkt vergelijkbaar met de meeste (niet profi) monitoren die ik gebruik.

De anti glare coating is wel wat meer zichtbaar dan bij mijn TN schermen (iijama e2710HDS, HannsG 281DJ).

Ik heb niet zozeer een 'review' gemaakt als wel een soort van geruststelling dat de goedkoopste 24" 1200 pixel monitor het prima doet. Tenminste, dat was de bedoeling.. :)

Er is inmiddels wel een klein beetje electrozoem hoorbaar trouwens, dat zal per exemplaar wel wat kunnen verschillen.

[Reactie gewijzigd door Niels007007 op 31 augustus 2012 15:17]

Hoe is het met backlightbleeding en ghosting gesteld?

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Black Friday 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite