Cooler Master CM 690 II Advanced Black and White Edition Review

Koeznetsov1982 23 augustus 2012, laatste update op 17 november 2015, 729 views

Cooler Master CM 690 II Advanced Black and White Edition

Pluspunten

• Ruime koelingsmogelijkheden
  • Ruime Mod mogelijkheden
  • Ruime, stille kast
  • SATA schijf aansluiting bovenaan de kast
  • Prijs & Kwaliteitsverhouding

Minpunten

• Videokaarten van 30.5cm passen er niet in
  • Zware kast

Het is een flinke pakket, en het uitpakken ervan is net als het openmaken van een kerstkado.
Een grote witte kerstkado. Het eerste wat mij opvalt is het gelikte uiterlijk van de kast, de vorige modellen waren zwart maar deze heeft mooie witte glanzende panelen waardoor het geheel wat modieuzer oogt.
Voor degene die de kast zichtbaar opstellen zal het niet ontgaan dat hij goed past bij de huidige strakke meubel inrichtingen en dankzij de rubberen voetjes geen krassen op de vloer makt.

Bouwkwaliteit en afwerking

De kast is vrij groot en heeft een grote rooster aan de voorkant wat zeker ten goede zal komen voor de ventilatie. Met het huidige hardware is de warmteproductie enorm toegenomen, daarbij zal een sli opstelling de temparatuur nog verder doen stijgen, gelukkig heeft Coolermaster daar rekening mee gehouden.Maar daar komen we later op terug.

Zoals we gewend zijn van Coolermaster zijn er geen scherpe randen te vinden.
De constructie zit stevig in elkaar en geeft zeker een solide indruk. De kast zelf is goed aanpasbaar de voorpaneel kun je met een beetje wrikken eraf trekken daarachter bevind zich een ventilator en heb je meteen toegang tot de HDD rack. De zijpanelen zitten elk met twee thumb screws vast en zijn gemakkelijk los te halen. De bovenkant van de kast kan ook af waardoor het installeren van waterkoeling en extra ventilators heel gemakkelijk zal gaan. De bovenkant is bevestigd met zes klik schakelaars die vanuit de binnenkant van de behuizing opengeklikt kunnen worden. De bodem heeft een rooster waarop stoffilter bevestiged kan worden om de luchtstroom van grofe stofdeeltjes te scheiden.

Inbouw mogelijkheden

De CM690 II Advanced biedt genoeg inbouwmoegelijkheden. De kast biedt ruimte voor ATX,Micro-ATX en Mini-ITX, Er is ruimte voor 4 5.25 bays, 6 3,5 bays die uitneembaar zijn daarnaast kunnen twee 2,5 sata schijven geplaatst worden in een 3,5 bay. Aan de achterkant is er ruimte voor acht insteekkaarten
De kast zelf is ruim van opzet waardoor het makkelijker moet zijn om waterkoeling te plaatsen en tevens sli te draaien, en dat gaan we doen

Modding

Nadat mijn aardige buurman zijn GTX 570 heeft opgeofferd, zetten we het geheel in elkaar.
Ik gebruik een sli setup met twee GTX 570 van Nvidia daarbij wordt het systeem gekoeld door waterkoeling, ik gebruik een black ice gt radiator, en die kon ik zowel aan de bovenkant van de kast plaatsen als aan de onderkant. Uiteindelijk koos ik ervoor om de die boven te plaatsen omdat het makkelijker weg te werken is in de bovenkap, bovendien kon ik daardoor drie extra hardeschijven plaatsen, die moesten eerst eruit om ruimte te maken op de bodem, omdat daar ook de voeding zit.
Door de voetjes is er genoeg ruimte voor de lucht in/uitstroom tevens zit er een roostermatje in om de grote stukjes stof tegen te houden

De videokaarten zijn 290mm en konden net aan geplaatst worden, volgens de gegevens van de kast is de maximaal ondersteunde lengte 304mm , dat klopt ook wel al scheelt het niet veel.
De kabels kunnen goed worden weggewerkt, de voorgaande Cooler Master CM 690 had daarvoor gewoon openingen in de moederbord plaat, nu zijn de openingen opgevuld met rubberen ringen waardoor de kables helemaal uit het ook weggewerkt kunnen worden, in mijn geval stop ik ze weg onder de onderste harddisk rekje.

Koelings mogelijkheden

Voor de show sluit ik de drie bijgeleverde ventilatoren aan die gezien hun grotte vrijwel niet te horen zijn, via fan controller kun je ze heel langzaam laten draaien, maar zonder watercoeling is dat niet aan te raden. Ik heb geen temperatuur gemeten maar de warmte wordt goed afgevoerd, op maximale toerental is de circualtie optimaal, door het wegwerken van bekabeling kan de warmte veel beter worden afgegven aan de passerende lucht. Alleen tussen de videokaarten bleef de warmte hangen, maar dat kun je oplossen door aan de binnenpaneel nog een ventilator te bevestigen.
In totaal is er ruimte voor het plaatsen van 9 fans mocht dat niet genog zijn dan is er nog ruimte voor insteekfan en kunnen de hardeschijf rekjes benut worden.

Cooler Master CM 690 II Advanced Black and White Edition is een grote, ruime kast die geschikt is voor elke Tweaker. De kast biedt genoeg ruimte voor elke koeling, sli opstelling is geen enkel probleem.
De kast is toehankelijk en is goed modbaar. Van buiten ziet de kast mooi uit, witte panelen maken de kast naar mijn mening stijlvol. Coolermaster heeft goed rekening gehouden met de nieuwste hardware aanbod, echter een minpuntje is dat enkele nieuwe kaarten van 30,5 cm helaas niet inpassen. Met name prijs en kwaliteitsverhouding is goed en als extratje kun je de ventilator verlichting aan de voorkant aanzetten

Heb jij ook een Cooler Master CM 690 II Advanced Black and White Edition?

Reviews door de redactie

We willen foto's met hardware erin :P

Hoe heb je die 480 rad erin gekregen? daar ben ik opzich wel benieuwd na.
Volgens mij past dat toch niet? Zelf heb ik 2 maal een 240mm (boven en onder)

GTX570 kaartje gingen er hier aardig makkelijk in.
Zowel de eerste serie als de 2nd gen. de 2nd gen is zelfs korter.

Hier de binnenkant van mijn advanced II
Mooie build
Dat klopt past ook niet, na hoop gepruts heb ik uiteindelijk ook Black Ice GT Stealth 240 gekocht, alleen ik kan geen product id via tweakers ervoor selecteren :-(
Lijkt me dat je aan 1 SLI Bridge wel genoeg hebt met 2-SLI.
Best een aardige review. Echter zouden inderdaad ,zoals al eerder gezegd, foto's met vuling een goede toevoeging zijn. Verder drie sterren omdat de review wel wat beknopt is en niet heel makkelijk leest. Succes met de pc :)
Dank je, ik wil graag ook meer foto''s eraan toevoegen maar hoe doe ik dat.
Ik kon namelijk slechts vier fotos selecteren.
Het is een perfecte kast voor OC'ers met een zeer goede airflow, mits een maar vent's erbij te steken, en dan nu in het wit > subliem. Doch ik heb juist de Corsair 600 besteld (ook wit ) past dan lekker bij m'n interieur en bij mijn andere kasten > Corsair 500 ( pearl - white ) iemand interesse in een Coolermaster Advanced II ( doch met USB 2 aansluitingen ) voor 100 , komen ophalen vanaf +/- 15 september ) kast is in perfecte staat. Ik woon wel in Antwerpen- stad aan de Scheldekaaien ( B ).