Chieftec Mesh LCX-01 Blauw, Zwart Review

Niles 23 april 2005, 2.642 views

Chieftec Mesh LCX-01 Blauw, Zwart

Pluspunten

• Er goede prijs/kwaliteit verhouding
  • Zeer handig/makkelijk harddisk rack
  • Goed uitgedacht interieur
  • Voldoende (stille) koelingsmogelijkheden

Minpunten

• Eén plaats waaraan je jezelf kunt verwonden
  • Zwaargewicht
  • 5,25" drive bevestiging (persoonlijke mening!)
  • Evt: gemis van een voeding

Waarom de Chieftec kast
Voor mijn pc heb ik al een Lian-Li PC65 kast, maar nu ik van oude hardware een nieuwe pc heb gemaakt die als server en downloadpc gaat dienen wilde ik daar een relatief grote kast bij, handig gebruiksgemak voor als ik aan het werk ben in de server en vooral ook een kast met de looks van een (thuis)server. Ik kwam al vrij snel uit op de Chieftec LCX-kasten omdat de kast naar mijn mening oogt naar een serverbehuizing en van relatief groot formaat is, tevens had ik goede verhalen gehoord over de Chieftec Dragon series. Als goed vergelijkingsmateriaal heb ik dus een Lian-Li pc 65B kast, op het eerste gezicht een oneerlijke strijd: De chieftec is de helft zo goedkoop en tevens is er haast niets meer te verbeteren aan een Lian-Li... we zullen zien :).

Algemene indruk
De Chieftec-behuizing kwam in een zeer goed verpakte stevige doos met flink wat piepschuim erin om de kast te beschermen van eventuele beschadigingen. De kast was tevens verpakt in een plastic zak en op sommige delen van de kast zat een folie geplakt om de lak te beschermen. De kast was in perfecte status en oogde op het eerste gezicht vooral groot, precies wat ik zocht.

Bouwkwaliteit & afwerking
De bouwkwaliteit van de Chieftec-behuizing is echt goed te noemen. De behuizing is zeer solide en is erg stevig, de constructie ziet er goed uit en er is gebruik gemaakt van een goede dikte van de platen wat de behuizing extra stevig maakt. Hier zit meteen ook één groot nadeel; de kast is een serieus zware kast ivm met mijn Lian-Li (die van aluminium gemaakt is) en zal dus geen gemakkelijke kast zijn voor de verfente LAN-party bezoeker. Voor de stevigheid is in horizontaal in de kast ook nog een stevigheidsbalk aangebracht ter hoogte van de voeding (rust tevens de voeding op).

De afwerking is ook goed. De behuizing is vrijwel overal ontdaan van scherpe hoekjes en er zijn ook nergens bramen te vinden. Ik wist echter één punt te vinden waar ik mezelf tot bloedens toe aan open haalde. Terwijl ik een dempingsmattenset in de kast aan het toevoegen was haalde ik mezelf open toen ik een dempingsmat onder de mobo-backplate wilde duwen. Het mobo-backplate steekt ongeveer 1 centimeter boven de bodemplaat uit en steekt ook 1 centimeter naar voren uit, zoals bij veel kasten. Toen ik daar mijn vinger onder duwde om de mat goed te leggen en ik mijn vinger terugtrok haalde ik mezelf open aan een scherpe rand. Dat was meteen een minder positieve kant van de kast, iets wat ik bij de Lian-Li nog nooit heb meegemaakt. Toch heb ik de case een goede beoordeling gegeven omdat de kast verder qua constructie prima in elkaar zat en dat ook de enige scherpe (onafgewerkte) rand is die er in de kast zit.

Inbouw- & koelingsmogelijkheden
Deze zijn beide heel goed. In de kast is ruimte voor 6 harde schijven waaraan duidelijk te zien is dat deze case bedoeld is als basis voor een (file)server. Het mooie is dat de schijven in deze kast een kwartslag gedraait zijn tov de meeste behuizingen. Ten eerste betekend dit dat de schijven makkelijk uit de kast te halen zijn omdat je ze meteen recht voor het pakken hebt, helemaal omdat de schijven dmv een handige rail op te hangen zijn zonder schroeven en tevens binnen no-time er weer uit te halen zijn. Ten tweede heeft Chieftec ervoor gezorgd een soort zijwaardse tunnel te creeren speciaal voor de harde schijven. Achter de 6 schijven zijn namelijk 3 92mm fans te plaatsen die hun koele lucht onderaan aan de rechterkant van de kast halen en vervolgens aan de linkerkand van de kast hun, door de harddisks opgewarmde lucht, weer uit blazen.

Er is tevens plaats voor 4 externe 5,25" loopwerken en 2 3,5" drives. De kast accepteert zowel mATX, ATX als eATX moederborden danzij de grote van de miditower. De koeling wordt aan de achterkant verzorgt door één 120mm fan waarmee Chieftec meteen aangeeft ze ook voor stilte willen zorgen wat mij ook erg aansprak, aangezien de server ook 's nachts aan moet kunnen staan zonder mijn nachtrust te verstoren. In de kast is namelijk alleen maar plaats voor 92mm en 120mm fans wat stilte ten goede komt.

Exterieur
Het doel van de kast voor mij is als basis voor een fileserver. Deze wilde ik dus ook laten ogen als fileserver en deze looks heeft de kast zeker. Een simpele, strakke voorkant en een deur voor de drivebays maken het een stijlvolle kast. Ik ben altijd wat minder positief over geperforeerde gaten in de zijplaten maar dat is dan het enige kleine minpunt, want in dit geval is het wel nodig voor een efficiente koeling terwijl sommige kasten het gewoon als extra 'beluchting' hebben zonder enige serieuze toegevoegde waarden. Hier dienen deze gaten ofwel als aanvoer van koele lucht dmv fans of het diend als afvoer van warme lucht bij het harddisk-rack. Ik ga hier geen vergelijking maken met de Lian-Li omdat het twee totaal verschillende kasten met een verschillend doel zijn.

Installatiegemak
Het installatiegemak is bij deze kast perfect, écht een van de positieve punten van deze behuizing. Wat mij betreft nog beter dan bij Lian-Li. De 5,25" drives zijn dmv een handig systeem op te hangen, dit hebben meer kasten maar hier is het echt goed uitgewerkt. Men gebruikt tóch de bestaande schroefgaten in de drives, maar desondanks zijn ze met één simpele druk op een weerhaak te verwijderen. Dit zorgt er zoiezo voor dat alle drives compatible zijn en tevens hangt het hier écht stevig vast wat bij andere systemen nogal wel eens gammel wil zijn.

Persoonlijk ben ik altijd wat minder blij met zulk soort ophangsystemen omdat dit allemaal alleen werkt als je een drive erin wilt doen. Wil je een fancontroller erin hangen die alleen de voorste paar schroefgaten gebruikt (meeste fancontrollers) dan heb je meteen een probleem omdat deze in geen mogelijkheid goed vast te zetten is. Daar houden zulk soort systemen alleen noooit rekening mee wat ik altijd erg jammer vind.

Zowel de zijwand als de deur die de drivebays afdekt zijn dmv een sleutel op slot te doen (waar er overigens 4 van meegeleverd worden!). De zijwand is tevens met een handvat open te maken voor het gebruiksgemak en is bovendien nog extra stevig vast te zetten met enkele thumscrews. Helaas zijn de fans minder makkelijk te verwijderen. Bij de Lian-Li zitten daar handige 'drukklemmetjes' bij zoals ik ze maar even noem, waardoor de fans heel snel los te maken zijn. CHieftec laat het gewoon over aan schroeven wat geen ramp is, maar wel jammer.

Modbaarheid
Het modbaarheidsniveau ligt vrij laag. De kast leent zich niet echt voor een window vanwege de eerder genoemde geperforeerde gaten in de zijwand die tevens nog wat naar buiten gestanst zijn. Tenzij je je window dus in rare vormen wilt maken is deze case daar niet erg handig voor. Een LCD'tje ophangen is om twee redenen nogal onhandig: ten eerste moet je altijd eerst het deurtje open doen om van het schermpje af te lezen en ten tweede valt naar alle waarschijnlijkheid het LCD niet op te hangen vanwege het genoemde 5,25" bevestigingssysteem. Het enige wat ik zou kunnen verzinnen is een eventuele led-balk of neon achter het gaas wat zich aan de voorkant bevindt, waardoor je daarachter een glow effect krijgt.

Een dempingsmattenset zou de behuizing wél geschikt voor moeten zijn omdat volgens de site van Freezing Hardware de "Be Quiet!" dempingsmattenset van Chieften in alle Chieftec (midi/bigtower afhankelijk van set) behuizingen geplaatst kan worden. Algemeen gezien klopt dit idd wel, de dempingsmattenset klopt op veel plaatsten wel hoewel goed te zien is dat deze overduidelijk gemaakt is voor de Chieftec Dragon series. Nadeel is, zoals al eerder genoemd, dat deze kast zo groot is en daarom meteen een +/- 10 cm dieper is dan de Dragon serie kasten en daarme je op alle kanten van de case dus een hele strook van 10cm dempingsmatten tekort komt. Het installeren van de dempingsmatten ging verder uitstekend en na een beetje puzzelen paste de rest zogoed als allemaal.

Prijs/kwaliteit verhouding
De prijs kwaliteit verhouding is echt uitstekend. Er zijn héél weinig negatieve eigenschappen aan de behuizing en doet absoluut niet veel onder aan een Lian-Li behuizing. Als je dan kijkt naar de prijs, die ongeveer de helft zo laag is van een gemiddelde Lian-Li is dit zeker een melding waard. De grootste nadelen zijn wat mij betreft het zware gewicht, die éne onafgewerkte rand en de 5,25" bevestiging. Hoewel dit laatste natuurlijk een persoonlijke mening is want de één vind dit geweldig en de andere vind het niks. Voor diegene die graag vaak z'n drives wisselt is dit weer wél het pefecte systeem. Als laatste is het jammer dat de behuizing geen voeding heeft hoewel er ook een versie in de omloop is mét voeding, op de site van chieftec is hier echter geen onderscheidt tussen gemaakt en ik verwachte dan ook een behuizing mét voeding thuis te krijgen maar dit bleek dus niet het geval.

Verder: Prima behuizing, echt een aanrader!

Heb jij ook een Chieftec Mesh LCX-01 Blauw, Zwart?