Samsung Galaxy S III 16GB Blauw Review

NoUseWhatsoever 26 juli 2012, laatste update op 22 augustus 2012, 4.483 views

Samsung Galaxy S III 16GB Blauw

Pluspunten

• Lekker snel
  • Groot scherm/hoge resolutie
  • Goede batterijduur (+/- 2 dagen)

Minpunten

• Geen USB Mass Storage Device
  • Samsung toetsenbord werkt niet prettig

Mijn vorige telefoon was de HTC Desire HD. Een vriend van me had rond dezelfde tijd de Samsung Galaxy S2 gekocht en ik was eigenlijk gelijk jaloers. Een paar weken geleden mocht ik mijn HTC inruilen bij een nieuw abonnement en ik heb gekozen voor de Samsung Galaxy S3.

Ik zal de telefoon volgens onderstaande onderwerpen bespreken. Benchmarks en een uitgebreide review van de S3 zijn te vinden in de review van tweakers. Dit gaat dus vooral over mijn bevindingen gebaseerd op persoonlijk gebruik.

Design
Scherm
Batterij
Prestaties
Aansluitingen
Software
Camera

Design
Het eerste wat opvalt aan het design is dat de telefoon nogal groot is; groter dan welke andere telefoon dan ook die ik in mijn hand gehad heb. Omdat ik niet de kleinste handen heb, is dat voor mij geen probleem en ook ligt hij door de vorm en het gewicht prettig in de hand. Als je de achterkant van de telefoon haalt, voelt het plastic heel erg dun en zwak, maar als alles in elkaar zit voelt het heel degelijk aan. De look van blauw geborsteld alluminium vind ik heel stijlvol en de rest van het design is ook goed gedaan: de plastic achterkant heeft een metallic look, de manier hoe alles strak aansluit in mooie gebogen lijnen en de algehele presentatie komt zeer chique over.

Scherm
De telefoon is groot omdat het scherm groot is. Dit was voor mij één van de redenen om de S3 te kiezen, omdat ik een groot scherm belangrijk vind en mijn handen en broekzakken toch wel groot genoeg zijn. Ik heb de review van tweakers gelezen en heb dus extra gelet op de scherpte en helderheid van het scherm. Dit was namelijk één van de kritiekpunten bij de S3.

Over de scherpte van het scherm heb ik niets te klagen en vind ook de helderheid goed. In direct zonlicht is het wat moeilijker navigeren en lezen op het scherm, maar de automatische instelling zet de helderheid buiten op vol. Dan is er nog goed mee te werken, maar ik ga dan alsnog liever in de schaduw staan.

Het grote 4,8 inch scherm met resolutie van 1280 x 720 is zeer fijn om mee te browsen, films kijken en HD apps te spelen. De touch controls die bij bijv Nintendo emulators of First Person Shooters op het scherm zitten, zijn goed te bedienen en blokkeren niet het hele beeld. Voor het typen kantel ik nu nauwelijks meer de telefoon omdat er genoeg precisie mogelijk is in portrait mode.

Batterij
Mijn Desire HD hield het nauwelijks een dag vol en ik moest hem vaak 's avonds of 's middags bijladen. Vandaa dat batterij wel een belangrijk punt was voor mij. In de eerste week was ik even bang dat ik met hetzelfde probleem te maken kreeg, omdat de S3 vaak 's avonds nog maar 10% batterij had. Toen heb ik de synchronisatie-instellingen van Facebook en Exchange gewijzigd en het effect was gigantisch.

Wanneer ik de telefoon 's avonds in de lader doe, heb ik meestal nog 40% - 50% over. Dat vind ik indrukwekkend omdat ik de S3 meer gebruik dan mijn vorige telefoon en er een groter scherm op zit. Ik gebruik hem voornamelijk om mail/Facebook me te checken en ik speel veel games. Ook heb ik altijd Bluetooth aanstaan omdat ik automatisch verbind met de carkit.

Prestaties
Ik heb de telefoon af en toe flink onder druk gezet door meerdere applicaties tegelijk te laten draaien of veel te downloaden/installeren van ed Play Store terwijl ik met andere dingen bezig was. Hij maakt hier nauwelijks problemen van en je kan zelfs een video in een venster laten spelen terwijl je met andere dingen bezig bent.

Wanneer je dat precies zal gebruiken weet ik niet, maar het is een leuke gimmick.

Verder spelen games met HD graphics (zoals Gem Miner 2 en Dead Trigger) uitstekend en laden snel. Ook het laden van internetpagina's en zoekresultaten gaat prima. Over prestaties kan ik dus eigenlijk maar één ding zeggen: uitstekend!

Aansluitingen
Er is de mogelijkheid om de telefoon via USB aan de computer te hangen en zo bestanden via drag and drop over te zetten. Ook is er een micro sd(hc) slot en kun je een standaard koptelefoon (mini jack) aansluiten.

Als je de S3 koppelt via USB duurt het niet lang voordat hij wordt herkent als mediaspeler, maar het duurt wel even langer voordat je daadwerkelijk door bestanden kan gaan bladeren. Volgens mij komt dat omdat er geen mogelijk is om aan te sluiten als USB Mass Storage Device maar alleen als Media Device o.i.d. Het werkt nog wel, maar niet zo soepel en snel als Mass Storage.

Er is 12GB vrij op de telefoon voor apps, muziek en andere bestanden en dan kun je die ruimte uitbreiden met een micro SD kaart (niet inbegrepen). Ik had zelf nog een 8GB kaartje dus die heb ik er in gezet, maar heb daarna gelijk een 32GB gekocht en geplaatst. Zo is er dus veel mogelijk voor opslag op je telefoon.

Naast de hardware aansluitingen is er ook nog de mogelijkheid voor Bluetooth (werkt prima), WiFi (ook lekker), NFC (geen ervaring mee) en 3G (prima bereik).

Software
Dit is mijn eerste ervaring met Android ICS en ik vind het hele verbetering tov 2.x. Het ziet er allemaal wat verzorgder uit en het navigeert heel fijn. Samsung heeft zelf redelijk wat aanpassingen gedaan, maar die zijn voor het grootste gedeelte niet zo goed, doch gemakkelijk te omzeilen. Voornamelijk bestaan de in het zicht springende aanpassingen uit voorgeïnstalleerde apps en widgets en de vraag of je een Samsung account wil aanmaken. Deze dingen zijn snel genoeg weg geklikt en weg gegooid en daarna wordt je er ook niet echt meer mee lastig gevallen.

Waar ik me niet overheen kon zetten was het toetsenbord. De precisie was niet heel fijn en de auto correct was rampzalig. Ook vind ik de inrichting van de symbolen niet fijn werken en oogstrelend was het zeker niet. Ik heb toen maar de APK van het stock Android toetsenbord geïnstalleerd en nu ben ik zeer tevreden.

Camera

De camera start heel snel op en neemt razend snel foto's. De auto focus werkt goed en het uitiendelijke mag er zeker wezen. De flits is erg fel en moet je dus eigenlijk niet op personen en dieren gebruiken. Als zaklamp is hij wel erg handig. Hieronder heb ik een link naar 2 full-size foto's. Mijn Tweakers fotoalbum wilde ze niet accepteren omdat ze te groot zijn (of mijn verbinding te traag was).

Close-up toetsenbord
Uitzicht Amersfoort
Nog meer foto's als je wil...

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ik ben ongetwijfeld veel vergeten, dus mocht je nog vragen hebben, stel ze dan gerust in de reacties. Ik zal ze met plezier beantwoorden en evt mijn review bijwerken.

De 50GB Dropbox ruimte die je bij de S3 krijgt is enorm handig en zoals je kan zien aan de locatie van de foto's, maak ik er al gretig gebruik van :)

Edit 22-8: vorige versie Android waar ik mee gewerkt heb is niet 3.x, maar 2.x.

Heb jij ook een Samsung Galaxy S III 16GB Blauw?

Je spreekt over "synchronisatie-instellingen van Facebook en Exchange" wijzigingen, welke wijzigingen bedoel je precies?

Ik krijg binnenkort een s3 en wil alvast de moeite besparen;)
Je kan bij "instellingen > accounts" (of iets met die strekking) instellen hoe vaak Facebook, Exchange en andere accounts gaan synchroniseren. Ik had het op elk uur gezet, maar vooral exchange op 3G is redelijk zwaar. Dat heb ik voor wat accounts aangepast en toen ging het een stuk beter.
Geen USB Mass Storage Device
Ik snap dit punt niet zo, ik heb het nu al diverse keren voorbij zien komen bij reviews van het toestel.
Doe het gewoon via Airdroid of KiesAir, geen USB-kabel meer nodig. (die je altijd vergeet mee te nemen)

Of bedoel je toch iets anders?

[Reactie gewijzigd door archie2012 op 26 juli 2012 17:26]

Ik snap het ook niet zo eigenlijk.
Als ik mijn S3 via usb kabel aansluit kan ik alles op mijn telefoon uploaden of eraf halen via windows verkenner.

Wat wil je nog meer?
Mijn telefoon aan mijn autoradio hangen en muziek inlezen alsof het een USB stick is...

Zo kan ik zappen via de radio zelf ipv op de telefoon en blijft het geluid van de navigatie wel over de telefoon lopen waardoor die niet 4 auto's verder op te horen is (mijn muziek namelijk wel).

Dat kan niet omdat de radio uiteraard geen MTP ondersteund maar wel UMS, Alle TV's precies hetzelfde verhaal.

Tevens wil ik helemaal niet draadloos overpompen gaat veel trager (2x zo traag).

Daarbij waarom zou hij het niet vervelend mogen vinden? Als jij het niet vervelend vind is er niks aan de hand toch.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 26 juli 2012 17:33]

@maximus1: Dat klopt deels, maar je gaat dan wel over het MTP-protocol dat langzaaaaaaam is. Vandaar dat de meeste het jammer vinden dat de USB Mass Storage is optie is weggehaald. Maar van de andere kant had ik ook begrepen dat deze service (de USB-dus) je telefoon (opslag?) kan bricken, vandaar dat deze nu niet meer zichtbaar is.

Er zijn al hackers bezig de functie weer opnieuw te activeren, ik ben er niet zo in thuis, maar op de zoekmachine is er vast wel een topic te vinden.

Verder is de 50GB inderdaad handig! Hoop alleen dat ze Dropbox eens een 'speed-up' gaan geven, het uploaden/downloaden gaat soms wel erg traag.

@watercoolertje: Ik zeg toch ook niet dat het niet vervelend is. Ik gebruik het zelf niet maar kan me (nu wel) voorstellen dat andere mensen deze functie wel willen gebruiken. Dat je zo reageert vind ik jammer... maar goed je hebt gelijk ik denk alleen aan mezelf.... kuch.. warm vandaag he?

[Reactie gewijzigd door archie2012 op 26 juli 2012 18:45]

Ik krijg er nog prima bestanden op dus het is geen groot nadeel. Het is alleen trager bij bestandsoverdracht en dat is vervelend. Er zitten ook nog andere nadelen aan die mij dan minder storen, maar daarom hoor je het waarschijnlijk vaker voorbij komen.

Bovendien wil ik de keuze hebben en Kies kan me gestolen worden. Weinig ervaring mee maar tijdens de installatie was ik al van dat programma genezen.
Het gaat ging hier niet over de gehele Kies suite die je op de PC installeerd, maar om de app Kies Air. Een app die vergelijkbaar is met Airdroid. Zo kun je draadloos je bestanden overbrengen, al heb ik begrepen dat het niet altijd even snel is.

Kies is inderdaad grooooote zooi (traag en log) en is even slecht als iTunes op een Windows PC. Ik ben blij dat nu updates over the air worden vrijgeven. Sindsdien hoef ik Kies niet meer te gebruiken.
Er staat een foutje in je review. Ik neem aan dat je android 2.X bedoeld. 3.X is voor tabblads only. Verder nette review. Fijn dat mensen altijd even de tijd nemen om een review te schrijven. Ik zit ontzettend te twijfelen tussen een HTC One X en een SGIII. Dus elke review helpt me weer met beslissen ;-)
Je hebt gelijk dat 3.x Honeycomb voor tablets :P is. Heb het aangepast in de tekst.