QNAP TS-859 Pro+ Review

rhk22463 24 juli 2012, laatste update op 24 juli 2012, 1.630 views

QNAP TS-859 Pro+

Pluspunten

• Degelijk
  • Schaalbaar
  • Goede support (remote overname als je hulp nodig hebt)
  • Firmware updates (automatisch en frequente uitbreidingen)
  • Stabiel
  • QPKG applicaties simpel toe te voegen
  • Stil
  • Veel standaard functionaliteit
  • Duidelijke online help
  • Gebruikersvriendelijke Web-config en -bediening

Minpunten

• Prijzig (je koopt hem zonder harde schijven)
  • Aan/Uit-knop druk je makkelijk ongewild in (steekt iets uit op front)

Kwaliteit voeding Score: 5
Er zijn meerdere merken die een NAS op de markt brengen maar deze QNAP is wel erg compleet met o.a.:

LiveUpdate Firmware upgrades (naast de handmatige upgrademogelijkheid)
SSL forceren voor alle verbindingen
Automatische Daylight Savings met GPS tijd, dus geen omkijken naar zomer-/wintertijdomschakeling
UPS integratie (werkt perfect samen met mijn APC UPS)
2 Ethernetaansluitingen 1Gbps met port trunking opties : Active backup,balance XOR, broadcast, IEEE802.3ad, balance-tlb, balance-alb (makkelijk als failover of loadbalancing)
Service Binding zodat je per interface kunt bepalen welke netwerkservices daar op draaien.
USB printer aanlsluiting
DDNS en IPv6 ondersteuning
myCloudNAS integratie
SMTP, Instant Messaging of SMS alert notification
Wake on Lan
Scheduled Power on/off (op ingegeven tijd gaat NAS aan of uit)
Smartfans zijn te configureren (je kunt ook zelf bepalen wanneer de fans harder moeten gaan draaien)
Resource monitor (ook grafische weergave)
RAID1,5,6,10 en spare configuratie
Online RAID capacity expansion (schijven vervangen door grote schijven terwijl NAS beschikbaar blijft)
RAID level migratie (single drive>RAID1,5,6,10; RAID1>RAID5,6,10; RAID5>RAID6 (2 schijven mogen dan uitvallen zonder gevolgen)
Spare drive toevoegen aan RAID5,6,10
ADD drive om RAID5,6,10 volume te vergroten
HDD SMART test te plannen voor regelmatige testruns
iSCSI ondersteuning, 2,5" schijven/SSD's in te bouwen zonder extra brackets oid
LDAP en Active Directory ondersteuning
RADIUS ondersteuning
TimeMachine en Rsync/RTRR backupserver
Antivirus scan enabling
TFTP
VPN
Cloud Storage (Amazon S3/ElephantDrive/Symform)
USB one-touch copy (front USB aansluitng met 1 druk op de knop cpy van/naar NAS)
Application services :
Web File Manager
Multimedia Station en Photostation, Music Station
Download station
Surveillance station (webcam aansluiten en gebruiken als beveiligingscamera server)
iTunes (voor de liefhebbers....)
uPnP media server (Twonky)
mySQL
QPKG center waar apps simpel te installeren zijn zoals JRE, PS3 Mediaserver,SABnzbdplus, SqueezeboxServer (Logitech mediastreamer)

Mijn ervaring met deze NAS :
Voorheen ervaring opgedaan met een Buffalo Terastation.
Support en stabiliteit van de Buffalo was dramatisch, dus het was een verademing toen de eerste QNAP met dubbele netwerkpoort zijn intrede deed, de TS-509Pro. Als je hulp nodig hebt van QNAP dan is een mailtje voldoende om remote hulp te krijgen. Men vraagt je om remote software te installeren op je pc en dan fixt men je probleem meestal binnen 24 uur (die "problemen" had ik overigens zelf veroorzaakt door tijdens een RAID migratie achter de snoer te haken en de stekker uit het stopkontakt te lopen).
Na een tijdje groeide de QNAP TS-509 uit zijn jasje en toen maar gelijk de grote 8 slots variant gekocht, deze TS-859Pro+ die ook schijven groter dan 2TB kan hebben.

Na uitpakken is het zaak dat je nog wel even de los gekochte harde schijven/SSD's in de drive-bays schroeft (2.5" en 3.5" passen erin, schroeven en bays zijn er standaard bijgeleverd). Daarna is het netwerkkabel(s) erin, stekker in stopkontakt en starten maar.
Je kunt alles bedienen vanuit de webbrowser, maar een meegeleverd Finder-tooltje helpt je om connectie te maken (IP adres te vinden, en eventuele shares aan te maken).
Standaard instellingen zijn overigens prima voor de meesten, maar je kunt veel dingen naar wens aanpassen. Zelf draai ik RAID5, maar ook RAID6 werkt uit ervaring goed, zeker als je extra zekerheid wilt aangezien je dan 2 falende schijven mag hebben zonder dat de boel onderuit gaat.

Handige functies :
De mogelijkheid om via QPKG extra applicaties te installeren is handig. Zelf gebruik ik bijvoorbeeld Logitech Squeezebox Server om muziek te streamen naar de Logitech Squeezebox clients, maar ook PS3 Media Server en SABnzbdplus gebruik ik veelvuldig. Er zitten overigens standaard al een (torrent-) downloader en multimedia/iTunes servers in de firmware dus je hoeft niet gelijk op zoek naar applicaties voor normaal multimedia/download gebruik.
Erg handig is het feit dat je 2 netwerkpoorten hebt die je kunt configureren als trunk of backup/loadbalancing. Voor sommige opties wel even controleren of de andere netwerkapparatuur het ondersteunt, de online helpfunctie is duidelijk en geeft voorbeelden welke opties hardwareonafhankelijk zijn en dus veilig te proberen zijn. Ben je geen netwerkexpert, dan sluit je gewoon 1 poort aan en DHCP doet de rest.

RAID of Volume mogelijkheden :
De mogelijkheden om (online) de RAID set te migreren of uit te breiden zijn erg handig.
Wil je bijvoorbeeld de schijven vervangen door schijven met grotere capaciteit dan gebruik je de"RAID capacity expansion" optie (netjes uitgelegd in stapjes/afbeeldingen in de online help en gewoon letterlijk instructies op het scherm volgens tijdens de expansie).
Schijf toevoegen aan RAID5,6 of 10? Gewoon terwijl de boel draait een schijf insteken en de optie "add drive" aanvinken. Je kunt gewoon doorwerken en alles wordt netjes voor je geregeld op de achtergrond.
Spare Drive kun je ook toevoegen/verwijderen, kan handig zijn als er eentje sneuvelt in RAID5,6,10 en je zonder actie te hoeven nemen een nieuwe schijf die taak wilt laten overnemen.
Op gezette tijden de harde schijven even uitgebreid/simpel testen? Dit stel je in en de test start op de door jou ingegeven tijden.
Op bepaalde tijden NAS uitschakelen? Gewoon instellen in het menu en NAS sluit netjes af wanneer jij dat hebt opgegeven.

Voor de wat meer verwende gebruikers heb je volop mogelijkheden om de NAS op te nemen in LDAP of Active Directory en de Security opties omvatten ook zaken als SSL , RADIUS en een goede toegangscontrole op de NAS shares. Dit alles zonder dat je kennis hoeft te hebben van Linux/commandline opties en allemaal in het overzichtelijke web-menu te doen. Gebruikersvriendelijk en door de goede online Help-functie ook prima te begrijpen voor de "leek".
uPNP ondersteuning is standaard aanwezig zodat ik op welke manier dan ook door het hele huis mijn video's/muziek kan streamen naar TV/AV receiver : Handig om alles op 1 NAS te hebben !
Schijven boven de 2TB worden ondersteund, maar controleer altijd even welke schijven worden aanbevolgen door QNAP. Liever iets meer geld uitgeven aan goede NAS/Enterprise schijven vergroot je plezier aanmerkelijk : goedkope desktop-schijven zijn niet altijd geschikt om in NAS/RAID-systemen 24/7 te draaien...

Mijn configuratie draait al meer dan een jaar fluitend op WD2002FYPS enterprise schijven, maar tegenwoordig zijn er wat betaalbaarder alternatieven zoals de "RED" serie NAS-schijven van Western Digital (op dit moment leverbaar als WD30EFRX, WD20EFRX, WD10EFRX) of Ultrastor's van Hitachi.

O ja, voor de snelle jongens onder ons : het migreren van een RAID set van 12 TB duurt natuurlijk wel een fiks aantal uren/dagen... gewoon geduldig wachten dus :z
Als afbeeldingen heb ik een paar voorbeelden van de user interface toegevoegd, de plaatjes van de NAS zelf ken je inmiddels wel lijkt me.

Performance indicatie :
(geen garantie dat dit representatief is voor anderen)
Op een 1 Gbps netwerk dat ook wordt gebruikt door 3 PC's voor browsing/downloads/streaming is er nog ruimte om een file copy van een Win7 PC naar deze NAS (RAID5 EXT4) file share te doen.
Gemiddeld 74 MB/s voor een mix van grote en kleine bestanden copy naar NAS
Synchroniseren van vnl grote videobestanden (760MB-24GB) tot 89 MB/s heen en weer
Dit alles zonder truukjes als Jumboframes en port trunking met een middelmaat PC en meerdere applicaties/services actief.

Nog een klein minpuntje, om te zeuren : de aan/uit-knop steekt een millimeter naar voren op het frontje en reageert op erg lichte druk.
Hierdoor zou je deze per ongeluk kunnen indrukken als je met je hand over het front veegt of er tegen stoot.

Kortom: je koopt voor een pak geld een QNAP NAS en wat losse schijven erbij en dan heb je ook een heleboel plezier !

Heb jij ook een QNAP TS-859 Pro+?

Wat wil je specifiek gemeten zien aan performance?

Een "kale" NAS kun je niet veel aan meten, en mijn configuratie met een heleboel netwerk-componenten end-to-end zijn heel specifiek en niet representatief denk ik.

Gevoelsmatig is deze NAS een goed presterende NAS, maar.... op een vol 10 Mbps netwerk kan dat een heel ander verhaal zijn. Ook de applicaties die erop draaien hebben invloed op de performance, Twonky of PMS rendering slurpt soms wel 90% CPU net als ik een 1080p film naar de TV beneden stream :)
Overigens kun je de 1Gb RAM gewoon uitbreiden als je tegen de grenzen van geheugengebruik aanzit (bij mij is 1Gb RAM nog ruimschoots voldoende).

Misschien dat je een "onafhankelijke" performance review wilt ?
Kijk eens hier (een performance score van 8.0 kan ik me wel in vinden) : http://whichnas.net/netwo...-8-bay-nas-product-review
Reviews op diverse websites, en in het bijzonder die van QNAP zelf, zijn vaak onder speciale omstandigheden uitgevoerd, die je in de praktijk nooit zult terugzien. De overdrachtssnelheden die daar worden gehaald zijn wel een indicatie, maar zal ik altijd beschouwen als een "theoretisch maximum".

Waar ik op zijn minst nieuwsgierig naar ben, en ik hoop niet de enige, zijn de snelheden die gehaald worden bij filecopy van en naar Windows in de diverse RAID-configuraties (RAID 0,10,5,6)

Aan de andere kant kan ik me ook voorstellen dat je daar geen tijd voor wilt maken ...
Ik kan je alleen een momentopname geven zoals ik hem nu heb ingericht op RAID5 met 6x2TB disks als EXT4 geformatteerd en met filetransfer naar de Public fileshare vanaf mijn Win7 64 bits pc.
Gemiddeld haal ik minstens 74 MB/s bij een simpele Windows FileCopy naar NAS van een willekeurige verzameling data-bestanden (grote MKV videobestanden tot pietluttige .ini's)

Meestal gebruik ik echter een programmaatje TreeComp om multimedia-folders te synchroniseren, en dan pers ik er soms 89 MB/s door vanaf dezelfde PC.

Hierbij wel de opmerking dat er 1 switch tussenzit en mijn 1 Gbps netwerk bedraad is en niet de volledige bandbreedte altijd ter beschikking staat ivm downloads/streaming door dezelfde switches.
Ik gebruik geen Jumboframes, dus MTU=1500 en 1 Ethernet poort actief met de andere als failover geconfigureerd !
Heb je ook performance cijfers?