Bekijk alle uitvoeringen
Specificaties Tower, 4 interne + 5 externe bays - Bekijk alle specificaties

Antec Sonata Sonata III 500 Review

Flix83 31 januari 2008, laatste update op 6 februari 2008, 1.716 views

Antec Sonata Sonata III 500

Pluspunten

• Klepje
  • Afwerking
  • Incl voeding
  • Geluidproductie

Minpunten

• Klepje
  • Vingervlekken

Kwaliteit voeding Score: 5
Na 3,5 jaar met mijn vorige pc te hebben gerommeld, vond ik het afgelope december genoeg en heb ik een nieuwe pc gekocht. Voor de behuizing is mij keuze gevallen op de Sonata III van Antec.

Systeem specs
  • Antec Sonata III,Zwart
  • GigaByte GA-P35C-DS3R
  • Arctic Freezer 7 pro
  • OCZ OCZ2RPX800EB4GK ,4096MB, 800MHz, 2x,
  • Samsung Spinpoint T166, 500 GB, 7200 RPM,
  • MSI NX8800GT-T2D512E-OC,512MB, GDDR3 (tijdelijk een GF8400 tot de 8800 leverbaar is)
  • Samsung SH-D163C, S-ATA, Zwart
  • Samsung SH-S203B,OEM, Zwart, Serial ATA150
  • Nexus 120MM Case Fan, 120 x 120 x 25 mm
  • Intel Core 2 Duo,Boxed, E6750, Socket 775
Bouwkwaliteit en afwerking
Het uiterlijk van de kast is natuurlijk persoonlijk, maar als je er van houd is dit ech een prima afgewerkte strakke kast. De kast is gebouwd van staal, afgewerkt met een zwarte hoogglans. Het enige jammere is dat je de vingervlekken goed ziet op de behuizing, dus als je er veel aanzit zal je er veel last van hebben. Het deurtje is van een gematteerde kunstof gemaakt en kan verwijderd worden. Hierachter zijn de bay's te zien waar de dvd spelers geplaats zijn.
Alleen de linkerkant van de kast kan open met een mooie, afsluitbare, sluiting
De binnenkant van de kast is goed afgewerkt, geen scherpe stukjes of randen.

Inbouw- mogelijkheden
Naar mijn mening is er voldoende plaats om wat intebouwen. 3 keer een 5.25'' bay, 2 keer een externe 3.5'' bay en 4 keer een interne 3.5'' bay. De bay's zijn helaas niet toolless te gebruiken maar dat is voor mij iig geen probleem.
De HD bay's zijn voorzien van rubbertjes die de trillingen van de HD opvangen.
Voor op de HD rack is de mogelijkheid voor het plaatsen van een 2e 12cm fan.

Koelings- mogelijkheden
De kast wordt geleverd met een 12cm casefan ingebouwd op de achterkant. De casefan kun je met een schakelaartje op high/medium/low speed zetten. Op low is hij nauwelijks hoorbaar, op medium en high hoor je hem goed. Maar dit kan je oplossen door hem te vervangen de tri-cool fan door een stiller (mobo gestuurde) model fan.
De kast biedt verder de mogelijkheid tot het inbouwen van nog een 120mm fan.

Vormgeving
In een woord, Geweldig. Maar ja dat is een kwestie van smaak. (als je dit leest ben je waarschijnlijk wel geinterresseerd)
Aan de voorkant 2 USB-aansluitingen, een eSATA aansluiting en een headphone- en microfoonaansluiting.
Onder het deurtje, eveneens afsluitbaar, zit de aan en uit knop en de reset knop

Installatie- gemak
Het linker zijpaneel is makkelijk te verwijderen na het los draaien van de thumbscrews. Even aan de hendel trekken het hij zwaaid mooi open.
Buiten het geheugen, een 12cm fan en het verplaatsen van de HD heb ik nix gedaan.

Kwaliteit van voeding
De voeding is heerlijk stil, maar helaas niet modulair. het is een Earthwatt voeding die een rendement heeft van 80%. Beter voor het milieu en beter voor de beurs ;)

De prijs is uitstekend. Voor 99 euro heb je een super kast met een prima 500Watt voedig.
Ben je niet van plan op dik 100 euro voor alleen de kast uit te geven (denk aan P180, thermaltake kasten) en dan ook nog 60-90 euro voor een voeding is dit misschien wel de kast voor jou. ik ebn er iig erg tevreden over!

Op bouwende kritiek is welkom
Foto's zal ik vanavond maken en toevoegen

Heb jij ook een Antec Sonata Sonata III 500?

Hmm, je geeft aan dat klepje eraf kan. Is dit ook een mogelijk nette oplossing of zie je dan duidelijk dat er eigenlijk een klepje hoort te zitten?

Goeie review verder! Pics misschien?
Goed lezen he!! ;)

Foto's zal ik vanavond maken en toevoegen

over het klepje: je ziet niet waar het klepje heeft gezeten maar je ziet dan wel goede de bay zitten en met name de sleuven aan de zijkanten ervan. ik zal er ook een foto van maken!
heb de kast ook inderdaad, maar ja eerlijk gezegd als je ziet dat je toch de sleuven aan de zijkant van de bays kan zien laat ik de klep liever erop zitten gewoon strak.

vind het persoonlijk alleen jammer dat de aan/uit en reset knop binnen achter het klepje zitten. moet elke keer de klep open wat niet bevorderlijk kan zijn voor de duurzaamheid van de klep.

wat vind jij daarvan?

verder ben ik het totaal eens met de review, goede review mate

[Reactie gewijzigd door dangerpaki op 31 januari 2008 11:37]

Ik heb de Sonata 1 met dezelfde klep en ook de reset en uitknop daarachter. Na ruim vier jaar zit het er nog steeds aan.
Als het goed is zit er een 500W voeding bij }:O
Heb de kast ook besteld, maar nog niet binnen :D

[Reactie gewijzigd door Svennetjee op 31 januari 2008 10:34]

Mooie review. Volgens mij zit er een 500 watt voeding in(bij die van mij), of leveren ze tegenwoordig nu met een 550 watt voeding?
Wat ik ook een min punt vind is dat de montage van de pci en pci-e kaarten nog met een schroefje gaat niet niet met een schroefloos kliksysteem.
Verder een top kast die gezien mag worden.
lekkere review, goed te lezen en handig opgebouwd.
ik vind wel dat de kast cheap oogt is dat ook zo?