Specificaties 24" @ 1920x1080 (TN, 1ms) - Bekijk alle specificaties

BenQ XL2420T Zwart Review

Zehtuka 24 juli 2012, laatste update op 23 november 2012, 13.744 views

BenQ XL2420T Zwart

Pluspunten

• 120Hz
  • Reponse tijd
  • Design
  • Stabiel

Minpunten

• Standaard scherminstellingen

Deze BenQ XL2420T gisteren besteld bij CD-ROM-LAND Breda, al vaker goede ervaringen gehad met deze winkel dus voor het kopen van een scherm was de keuze dan ook snel gemaakt.

De aankomst
De monitor kwam in een standaard paarse doos van BenQ met daarop 2 "badass pro-gamers" http://www.abload.de/img/benqxl2420t-3mbu0a.jpg Helaas ken ik beide heren niet dus kan ik geen oordeel geven over hun skills.

Na het openen van de doos krijg je nog een herinnering in de linker bovenhoek dat het om een "XL Ultimate Esports Gaming Monitor" gaat. Gelukkig was deze makkelijk te verwijderen en daarna te verplaatsen naar de prullenbak.

Behalve het scherm, standaard en de handleiding vinden wij het volgende in de doos:

- Dual-link DVI kabel
- VGA kabel
- Beschermhoes
- Schermcontroller

Het normale pakket dus, de schermcontroller kan gebruikt worden om snel tussen een aantal voorgeprogrammeerde instelling te switchen, zoals bijvoorbeeld tussen de verschillende FPS pre-sets.

Installeren
Bij het uitpakken van de monitor en de standaard viel het mij gelijk op dat er veel aandacht was besteed aan het beschermen van de verschillende componenten. Op bijna elk gedeelte dat beschadigd kon worden zat een dun laagje beschermend plastic.

Na het verwijderen van de beschermende lagen was het tijd om Dual-link DVI kabel op mijn HD 7970 aan te sluiten en de monitor functioneel te krijgen onder Windows. Kort nadat het scherm tot leven kwam kreeg ik een groot paars scherm wat eerst onheilspellend overkwam totdat ik de letters "BenQ" zag.

Eenmaal in Windows was het simpelweg navigeren naar de monitor settings en daar de magische 120Hz selecteren en daarna op Apply klikken. Na een aantal twijfelachtige seconden van een black screen kwam plotseling mijn desktop terug.

Ervaringen
Als eerste verplaatste ik het venster waarin ik zojuist het scherm op 120Hz had gezet. Het viel me gelijk op hoe vloeiend dit ging en ik dacht gelijk terug aan de ouderwetse CRT schermen, alleen dit was nog veel vloeiender voor mijn gevoel.

De standaard instellingen van het scherm waren dramatisch, maar nadat ik de settings van pcmonitors gebruikte als basis en daarna verder tweakte kreeg ik na een tijdje een keurige kleurenweergave:

Mijn settings:

R = 100
G = 100
B = 100

Ingame:
Uitgebreide versie komt er nog aan, maar initiŽle ervaring; mind = blown. Het verschil is echt gigantisch tussen 60Hz en 120Hz.

• HD 7970
  • Windows 7 x64

Heb jij ook een BenQ XL2420T Zwart?

Is er hier iemand die kan bevestigen dat dit scherm in combi met de nVidia 3D Vision 2 kit het mogelijk maakt om 3D te gamen op de Playstation 3? Volgens verschillende sites wel maar ik lees reacties op forums dat het niet zo is.
Het is een 3D scherm, maar:
If you want to use the monitor for PS3 in 3D or any other HDMI 1.4-based stereo 3D-capable devices, you will not be able to on the XL2420T model. The HDMI interface present on the BenQ XL2420T monitor is 2D-capable only and you are of course not able to use 120Hz refresh rate over the HDMI, you need to use the other interfaces for the higher refresh rate.
Beetje jammer dat hardware.info en ComputerTotaal zeggen van wel dan :(.
Heb dit scherm ook sinds gister, en het is echt zo, 60hz naar 120hz is echt een huge verschil.

Ik kon het haast niet geloven!

Wel raar is dat ik na elke restart kleur profiel steeds opnieuw moet activeren in Kleur Beheer anders is beeld heel erg licht.
Kan je het niet beter via nVidia / AMD CP instellen?
Huh, jij zegt 120Hz, maar bij de specificaties van Tweakers staat 144Hz? :?
Ongeveer 3 jaar geleden hadden we alleen 120hz.
Haha wauw, ik ben pas net into de computers :)
Grappig, je beschrijving en gevoel van het openmaken van de doos en voor het eerst de 120Hz aanzetten komt erg overeen met mijn ervaring (ik heb de voorganger van dit scherm, de XL2410T, zie ook m'n beknopte review). Iemand die zegt dat je 120Hz niet merkt t.o.v. 60Hz heeft het nooit zelf ervaren. Als je gaat gamen word je helemaal gek :D

De XL2420T heeft lightboost waardoor deze geschikt is voor Nvidia 3D Vision 2. Ga je daar nog gebruik van maken? (ik was in eerste instantie voornemens 3D te gaan spelen) maar het komt er maar niet van O-) Je hebt een ATI 7970, had ik even "gemist" 8)7

Ga voor de lol eens na een avond gamen op 120Hz, een rondje of game op 60Hz spelen.. Ik heb het geprobeerd, maar ik ben er maar mee gestopt :+

[Reactie gewijzigd door 7u5t1c3 op 24 juli 2012 15:21]

Precies, krijg nu al van veel mensen te horen dat ik een fanboy ben nu ik op 120Hz zit, ik ga ze maar eens uitnodigen om het zelf te ervaren.

Het is na mijn SSD de beste investering van de afgelopen jaren.
Is er iemand die kan bevestigen of er 3x BenQ-xl2420t op de triple monitorstand van XFX past?

Ik ben daar erg nieuwsgierig naar, want deze monitor staat echt op mijn to-drule-list. De triple monitorstand van XFX zegt tot 3x 24 inch te gaan en deze BenQ monitor is ook 24 inch. In de praktijk kan het soms zo zijn dat het soms net niet gaat, ik wil graag weten of het daadwerkelijk past. Groet.
Als je afmetingen van de achterkant nodig heb stuur dan een DM.
Ok, je hebt me overgehaald, ik ga hem ook bestellen :o)
Hey, niet vergeten om de instellingen te fixen!
Dank voor de tip! Zodra ik hem heb, pak ik jouw review er weer bij voor een goed ijkpunt. Ik ben benieuwd!