Specificaties Res. horizontaal: 2.400dpi, verticaal: 4.800dpi, kleurendiepte: 48bit - Bekijk alle specificaties

Canon Canoscan LiDE 110 Review

plmagis 23 juli 2012, 2.869 views

Canon Canoscan LiDE 110

Pluspunten

• Licht
  • Snel
  • Goede kwaliteit van de scans
  • Geen aparte voedingskabel nodig

Minpunten

• De bijgeleverde software kan beter, veel beter.

Driverkwaliteit Score: 4
Scankwaliteit Score: 5
Snelheid kleur Score: 5
Snelheid zwart Score: 5
Features Score: 5
Enkele jaren geleden heb ik een Epson Perfection V500 voor mijn vriendin gekocht om haar foto's en foto-negatieven in te scannen. Al snel was ik de enige die de scanner gebruikte om al onze persoonlijke administratie op papier (brieven, facturen,...) in te scannen en digitaal te bewaren.

Omdat de Epson kuren begon te krijgen en de stapel papier begon te groeien, heb ik deze Canon LiDE 110 gekocht... omdat het de goedkoopste flatbed scanner is die ik nog kon vinden (ik heb geen behoefte aan een combo-model met printer en fax omdat ik te zelden print)

Heb het toestel deze namiddag gekocht, vanavond aangekoppeld (aan een Apple iMac met OSX 10.7) en net de stapel papieren document erdoor gescand.

Eerste indrukken:
  • een stuk lichter, kleiner en platter (dan die Epson)
  • geen voedingskabel meer! (Voeding verloopt via USB)
  • scannen verloopt vlot, maar niet geruisloos
  • LED-lamp waarop je niet moet wachten
  • de begeleidende software is een draak
De software wordt erbij geleverd op een CD en Canon raadt aan om eerst de software te installeren vanop de CD voor je de scanner aansluit. Eenmaal dat gedaan en de scanner aangesloten, heb ik nadien manueel een Software Update gedaan en kreeg ik het voorstel om de software up te daten (vreemd dat zoiets niet gecheckt wordt bij de installatie...)

Waarom vind ik de software niet goed?
  • De layout van de interface voelt niet aan als een Mac-venster, maar als iets vanuit Windows: met een venster met afgeronde transparante boorden, een ronde widget die zich installeert op je desktop,... :-(
  • Als je klikt op de sneltoetsen op de scanner, op de widget op de desktop of via dock op de applicatie krijg je drie verschillende interfaces van dezelfde applicatie, wat zeer verwarrend is (vooral omdat je in de ene interface wel bepaalde dingen kunt bvb PDFs aanmaken die je in de andere interface niet kan)
  • Het scannen van verschillende pagina's in een PDF-bestand is echt wel niet intuitief
Kortom, ik ga de scanner ook eens proberen aan te koppelen op mijn MacBookPro waar Adobe Acrobat staat, om te kijken of het niet makkelijker is om hiermee de documenten in te scannen en aan te maken.

• Apple iMac
  • macOS

Heb jij ook een Canon Canoscan LiDE 110?