Specificaties Draadloos Qwerty - Bekijk alle specificaties

Rapoo E6300 (Zwart) Review

Kaalus 23 juli 2012, 4.942 views

Rapoo E6300 (Zwart)

Pluspunten

• Klein
  • Stevig

Minpunten

• Vlakke toetsen

Ik heb dit toetsenbordje gekocht om te gebruiken aan mijn pc en laptop als ik deze als mediacenter gebruik, en om voor mijn telefoon te gebruiken als ik erg lange stukken tekst moet typen.

De keuze voor rapoo was vrij snel gemaakt, ik had al een kleine muis van de fabrikant en die beviel goed, en je ziet het toch niet erg veel dus het heeft ook wel een leuke wow factor.

Wilde eerst voor een gewoon draadloos toetsenbord gaan, maar later toch voor de E6300 gekozen om de volgende redenen:

- Kleiner, dus makkelijker meenemen.
- Ingebouwde accu, dus nooit geen gedoe met batterijen wisselen.
- Bluetooth, dus geen ontvanger die je kan vergeten of kwijt kunt raken. Bovendien werkt het toetsenbordje met (bijna) elk apparaat dat bluetooth ondersteund.

Via de pricewatch gekeken waar het toetsenbordje het goedkoopste te verkrijgen was. Dit bleek bij Computerland te zijn, dus hier na school even langs gegeaan. Nog even voor de zekerheid gevraagd of het toetsenbordje ook onder Windows en Android zou werken, omdat er op de site en de verpakking eigenlijk alleen vermeld stond dat hij voor de iPad was, de verkoper verzekrde mij ervan dat het zou werken.

Bij thuiskomst het toetsenbordje uitgepakt, en opgeladen met het bijgeleverde kabeltje. Overigens kun je ook gewoon je telefoon oplader gebruiken, het toetsenbordje heeft een micor usb aansluiting voor opladen.

Het toetsenbordje ziet er netjes uit, en is ontzettend dun! Het is eigenlijk niet veel meer dan een stukje mooi metaal met de toetsjes erop, en aan de achterkant een kleine bult met de accu en de bluetooth hardware. Toch is het bordje heel stevig, kan heel wat hebben, zo voelt het in ieder geval wel.

Verbinden is heel simpel, je schakelt het bordje in, en drukt op connect. Dan zoek je op het apparaat waar je het bordje aan toe wilt voegen naar "bluetooth keyboard" en daarna moet je een code ingeven. Hoe dit precies gaat verschilt per besturings syteem.

Typen gaat wel redelijk op het bordje, alleen zijn de toetsen net te klein om met meer 2 a 3 vingers te typen. Dit is opzich ook wel logisch gezien de grote van het bordje. Als beding voor bijvoorbeeld mediaportal of xbmc is het dan wel weer ideaal.
De toetsen laten zich verder makkelijk indrukken, alleen ze zijn helemaal vlak waardoor je vingers soms net naast een toets belanden. Er had wel iets van relief in de toetsen mogen zitten.

Verder heeft het bordje ook extra toetsen, die omgedraaid zitten met de F toetsen; je moet de fn toets indrukken voor de f funcitie's, anders heb je de extra functie. Je hebt hier oa een volume regeling, afspelen/pauzeren, vooruitspoelen, en nog een aantal functies. Helaas zijn deze wel op de iPad afgestemd, al werken de algemen dingen ook onder Windows/Android.

De ingebouwde accu gaat volgens de verpakking een maand mee bij constant gebruik. Ik heb echt geen idee of het ook daadwerkelijk haalbaar is, ik heb hem in de 2 maanden dat ik hem nu heb namelijk alleen opgeladen toen ik hem uit de verpakking haalde. Nu gebruik ik hem niet zoveel, ong 1 a 2x per week een uur of 3. Dus daar kan ik (nog) niks over zeggen.

Al met al is het een handig klein bordje, waar je toch lekkerder op typt dan op een scherm. Ook is ie erg handig voor aan je htpc of mediaplayer, mits deze bluetooth hebben. Je moet het niet kopen als toetsenbord voor aan je pc, dan krijg je pijn in je handen! :P

Heb jij ook een Rapoo E6300 (Zwart)?

Ik gebruik dit toetsenbord met mijn Galaxy tab. De instelling ging gemakkelijk, en het werkt ook, echter na een korte periode een minuut of twee stopt de verbinding.
Kennelijk staat er een instelling niet goed op mijn tab, maar kan niet vinden waar en wat dat dan is.
Ik hoop dat iemand dit probleem heeft getakeld.

In de korte termijn dat ik er mee heb gewerkt doet het toetsenbord precies wat ik wil dat het doet. je kunt snel door de menu's lopen en teksten invoeren.
Bij bijeenkomsten kan ik op deze manier verslagen maken, mails typen etc.
DOet hij dat bij jou na een tijdje van inactiviteit? Of gewoon elke keer dat je hem wilt gebruiken?
Bekend probleem... komt omdat je bij invoer het originele samsung toetsenbord niet kunt deactiveren, schakeld hij hier automatisch naar over..

En ik kan ook geen instelling vinden die het tegen kan houden..