Nikon AF 28-105mm f/3.5-4.5 D IF ASP Macro Review

Wijnands 30 januari 2008, 1.275 views

Nikon AF 28-105mm f/3.5-4.5 D IF ASP Macro

Pluspunten

• Scherp, praktisch bereik, zeer bruikbare 1:2 macro stand. Voor goede prijzen 2e hands te vinden. Stevig gebouwd, voelt beter aan dan de volledig plastic zooms.

Minpunten

• Handmatig focussen moet je goed opletten. Minimum naar oneindig is maar zo'n 45 graden.
  • De macro schakelaar kan alleen om van 50-105 mm en da's wennen.

AF-snelheid Score: 4
Lens flare Score: 5
Vignettering Score: 5
Chrom. abberratie Score: 4
Vervorming Score: 4
Scherpte (stopped) Score: 4
Scherpte (open) Score: 4
Handling Score: 4
Ik heb lang gezocht naar een goede "walkaround lens". Ik wilde lekker wat tele bereik en de optie om een interessant bloemetje ook op de foto te kunnen zetten. Dat heb ik allemaal gevonden in de 28-105 met z'n 1:2 macro optie. Ik vond de mijne gebruikt voor 125 euro.

Ergonomisch is het allemaal netjes in orde. Even wennen dat je de makro schakelaar alleen kunt gebruiken vanaf 50mm. Een IF ontwerp wat handig is met de polarizer al draait het front element wel iets tijdens het zoomen.

Optisch is het allemaal ook in orde. Wide open is het heel netjes, knijp 'm een stop af en het wordt allemaal toch wat scherper. Krijg je hier 24-70 2.8 resultaten mee? Nee, natuurlijk niet maar daar is de prijs ook naar. Kan je de kitlenzen het nakijken geven? Ja, ik vind van wel. M'n 50mm is iets scherper maar voor een nikon zoom lens onder de 500 euro vind ik het een hele goede lens

Flaring? Ik heb nu zeker zo'n 4000 foto's ermee geschoten en 2 gevalletjes van flaring gehad en niet bepaald onder verassende omstandigheden. Zonnekap gebruiken en ht is makkelijk controleerbaar.

CA? Het komt voor maar voornamelijk wide open in erg hoge contrast situatie's. Ik ervaar het zeker niet als hinderlijk.
Vignettering? Nooit gezien.

Het is wel een lens die je met een zonnekap moet gebruiken, het front element is nauwelijks beschut. De standaard nikon zonnekap vind ik lelijk dus ik gebruik een universele rubber kap.

Heb jij ook een Nikon AF 28-105mm f/3.5-4.5 D IF ASP Macro?