Brother HL-2030 Review

Brother HL-2030

Pluspunten

• Formaat
  • Afdruksnelheid

Minpunten

• Geen USB-kabel meegeleverd

Muziekweergave Score: 4
Afdruksnelheid Score: 5
Drivers en stabiliteit Score: 4
Over het algemeen print ik alleen tekst. PDF- en Worddocumenten dus. Natuurlijk is het leuk als je foto's kunt printen, maar daarvoor ga ik wel naar een afdrukcentrale. En dus zocht ik een goede, simpele, snelle en relatief goedkope laserprinter. En volgens mij heb ik die met de Brother HL-2030 gevonden :)

Featureset
De features van de printer zijn prima, zeker gezien de prijs. De resolutie is 2400x600 dpi, het apparaat heeft 8MB geheugen en een papierlade van 250 vel A4. Ook handmatige papierinvoer is mogelijk. De printer hangt met USB2.0 aan je PC, en die snelheid en het geheugen van de printer zorgen ervoor dat het afdrukken van vrijwel alle documenten snel verloopt. Verder is het apparaat lekker klein (371 x 361 x 166 mm) dus hij past met gemak op ieder bureau.
Het enige jammere is dat er gewoon geen USB-kabel wordt meegeleverd. Sta je lekker dat ding te installeren, blijkt dat je nog een interfacekabel moet kopen. Niet zo netjes, maar verder eigenlijk het enige minpunt.

Afdrukkwaliteit tekst
De afdrukkwaliteit is prima. Waarschijnlijk is de kwaliteit van het papier dat je gebruikt het meeste van invloed op de uiteindelijke kwaliteit. Bij gebruik van gewoon standaard printerpapier is er niks op de afdrukkwaliteit aan te merken.

Afdruksnelheid tekst
De afdruksnelheid is ook zwaar okee. 16 pagina's per minuut rollen eruit, oftewel 1 per 4 seconde. Sneller heb je als thuisgebruiker volgens mij echt niet nodig :)

Inktverbruik
Ik heb het ding nog niet heel lang in gebruik, dus ik heb geen idee hoe lang de toner meegaat. Maar als ik de specificaties mag geloven kun je ongeveer 2500 prints maken. Een volle toner kost rond de 50 euro, en dat is wat mij betreft een prima prijs voor zoveel afdrukken.

Drivers en stabiliteit
De drivers zijn installeren prima, ook onder Vista HP x64. Problemen met paperjams of andere defecten heb ik nog niet meegemaakt.

Dit ding kostte 85 euro, en eerlijk gezegd wist ik niet eens dat er voor dat bedrag al laserprinters te koop waren. Niks aan te merken op de prijs/kwaliteit-verhouding van de printer, en als er inderdaad 2500 prints met 1 toner te maken zijn dan is de prijs per print ook dik in orde.

/update 16 februari 2008
Foto'tje toegevoegd :)

Heb jij ook een Brother HL-2030?

Leuke printer!

[Reactie gewijzigd door Gianni Rombios op 30 januari 2008 22:08]

Het moge duidelijk zijn dat als je die 12000 prints ooit haalt, je -gezien de prijs van die drum- beter gewoon een compleet nieuwe printer kunt kopen :P
Ja dat klopt... de drum is bijna even duur als een nieuwe printer maar dan nog print dit ding arsiegoedkoop. Dat er geen USB kabeltje bijzit is ondertussen algemene policy bij alle merken dus dit kan je de Brother niet ten kwade duiden. Vergeet ook niet dat je nog goedkoper kunt printen met Pelikan toner!
Extra pluspunten nog: driverondersteuning voor bannerprinting of meerdere pagina's op 1 pagina (netjes!).
Het enige nadeel dat ik heb ondervonden is: schuifjes voor handmatige invoer bewegen te gemakkelijk waardoor je met steviger papier soms niet altijd recht afdrukt (oplossing: een van de zijflapjes tegenhouden tot het papier door de printer wordt opgenomen) en soms neemt hij al eens per ongeluk twee bladen papier mee (krijg je dus tussen je teksten plots een wit papier te veel).
O ja, mijn ervaring is toch ondertussen wel met een tiental van deze printertjes en reeds van voor 2008 ;)

[Reactie gewijzigd door kijker op 30 januari 2008 22:11]

Ik heb dezelfde printer al ongeveer 8 maanden, en het is echt een mooi ding. Btw, je krijgt er een 'starter toner' mee, die goed is voor rond de 1500 pagina's.

Volgens de page counter heb ik tot nu toe rond de 650 printjes gemaakt, dus geloof me, het is erg veel. Nog geen nieuwe toner te hoeven kopen dus :) zo hoort het!
Zelf print ik in toner-save mode, wat toch nog heel erg goed leesbaar is.
Ik heb deze printer nu ruim een jaar, en net een nieuwe toner er in gedaan.
Op zich waarschuwt hij prima als ie denkt dat de toner leeg is, maar als je nooit naar lichtjes kijkt, zoals ik , zie je die ook niet knipperen. Na een tijdje blokkeert hij gewoon, en print niets meer. Dit komt altijd op de slechte momenten, dat je dus geen toner op voorraad hebt. Truc: plak de censor af met donkere tape, of zet een stukje karton voor. Google knows all about it!
Er blijkt dat je dan nog rustig een pak papier (500 paginas) kunt printen voor de kwaliteit zichtbaar verminderd, en het dus echt tijd wordt voor een nieuwe toner.

Echt, ik heb geen klachten over deze printer, altijd paraat, altijd snel, (zeker als je nu inkjets gewend bent, weet je niet wat je overkomt met deze printer.) Zeker een aanrader!

[Reactie gewijzigd door lysfamke op 30 januari 2008 23:37]

lysfamke,

thanks for the tip :) zodra mn startertoner leeg zal raken (zal nog een tijdje duren), zal ik die hack proberen :D
Ik heb van een aantal mensen gehoord dat de prints die uit de brother komen erg krullen. ervaar jij dit ook of valt het wel mee? Kan je een pic plaatsen van een print ?
Sunturion,

De afdrukken krullen wel een beetje, maar het is niet zo dat ze erg krullen.
Ik heb nu 20 jaar ervaring met laserprinters en de afdrukken krullen altijd, wat voor merk je ook gebruikt. Dat komt omdat ze om de hete, ronde drum heen worden geperst om ze te fixeren. Een beetje zoals een strijkijzer dingen recht maakt.

Dat laatste is trouwens een probaat middel om ze weer mooi vlak te krijgen. Je moet dan wel even de stoomfunctie uitzetten.